Page 32 - KobiEfor_Aralik_2013
P. 32

KAPAK




            Türkiye’nin tasarruf haritas›                 nakland›¤›n› belirtiyorlar.
            Hükümetin ortaya koydu¤u Tasarruf Politikas›’n›n  Finansal eriflim endeksi: Türkiye’de finansal okur-
          s›n›rlar›n› toplumun tasarruf kavram› yönünden sun-  yazarl›k oran› yüzde 60. Bu oran emekliler aras›nda
          du¤u e¤ilimler haritas› belirleyecek. Buna bakal›m:  yüzde 51, k›rsal alanlarda yüzde 29.30. Büyük flehir-
            Kim, niçin ve ne kadar?:                      lerde finansa eriflim oran› yüzde 48.27, ülke genelin-
            l Araflt›rmalar gösteriyor ki, düzenli tasarruf ya-  de ise yüzde 43. Finansa eriflim oran› erkeklerde
          panlar›n oran› Türkiye’de nüfusun yüzde 9.7’sidir. Bu  yüzde 61.63 iken bu oran kad›nlarda yüzde 38.58’de
          oran›n Çin’de yüzde 46, Hindistan’da yüzde 33, Gü-  kal›yor. Kredi kart› kullananlar›n oran› yüzde 30.6.
          ney Kore’de ise yüzde 32 düzeyinde olmas›, bu ül-  Geliflmifl finansal ürünleri nüfusun sadece yüzde
          kelerdeki sosyal güvenlik sisteminin Türkiye’den da-  6,9’u kullan›yor; potansiyeli olup kullanm›yanlar›n
          ha zay›f olmas› nedeniyle aç›klan›r. Bu etkinin sonu-  oran› ise yüzde 28.8 (Bu son grubun yüzde 53.39’u
          cu ise, Türkiye’de kiflilerin kazand›¤›n›n yüzde 45 da-  ev kad›n›)
          ha üstünde harcama yapmas›d›r.                     Mali araçlar›n getirileri: Türkiye’de mali araçlar›n
            l Tasarruf yapmayan yüzde 90.3, niçin tasarruf  getiri tablosu afla¤›daki flekildedir:
          yapmad›¤› sorusuna yüde 50 “param yok”, yüzde 30                      Brüt   Vergi  Net
          “ihtiyac›m yok”, yüzde 20 ise “bilmiyorum” yan›t›  Banka mevduatlar›:   %20.1 %15.0 %17.1
          veriyor. Buna göre “gelir yetersizli¤i” en önemli ta-  Gösterge tahvilleri:   %15.2 %10.0 %13.7
          sarruf k›s›tlay›c› faktör olmaya devam ediyor.     Yat›r›m fonlar›:
            l Kentsel nüfusta tasarruf sahipli¤i yüzde 13.7  A tipi (tahvil–bono)   %16.9  %10.0  %15.2
            l Vadeli hesab› seçenler oran› yüzde 32. Kazanç  B tipi (sabit gelir)   %9.3   %10.0  %8.4
          için de¤il, belirsizlik artt›kça  “Alt›n”la tasarruf göz-  Hisse senedi (IMKB)  %28.3  %0.0   %28.3
          de oluyor.
            l “Bireysel emeklilik/hayat sigortalar›”nda devlet  Politika analizi
          teflvikinin katk›s›yla, 5 puanl›k art›fl yafland›. Tasar-  Tasarruf a盤›n› (cari a盤›) gidermeye yönelik hü-
          ruf yapanlardan Bireysel Emeklilik fonlar›n› tercih  kümet politikas› kredi kartl› ve taksitli sat›fllar› s›n›r-
          edenlerin oran› yüzde 16.                       layarak tüketimi k›smakla –veya erteletmekle– ama-
            l Çocuklu bireylerde tasarruf sahipli¤i oran›, ço-  c›na ulaflamaz. Çünkü ‘serbest piyasa’ k›s›lan araçla-
          cuksuz bireylere göre daha düflük.               r›n yerine “yeni” araçlar› bulur, koyar ve tüketimi
            l Tasarrufu olmayanlar›n yüzde 29’u gelecekte ta-  –kay›t d›fl›n› da katarak– mevcut düzeyinde tutabilir.
          sarruf yapmay› planl›yor.                       Hükümetin tasarruf politikas› ancak yüksek katma
            l En önemli tasarruf nedeni “gelece¤e yat›r›m”.  de¤erli üretim için yap›lan yat›r›mlar› desteklemekle
            Derinlik: Özel emeklilik fonlar›ndaki derinlik s›¤  ve h›zland›rmakla baflar›ya ulafl›r. Çünkü as›l tasarruf
          ise, bu kurumlar›n iç tasarruflara katk›s› fazla olam›-  a盤› imalat›n ithalata ba¤›ml› olan fasoncu yap›s›n-
          yor. ‹flgücüne kat›l›m oran› yüzde 48'lerde olan Tür-  dan do¤maktad›r.
          kiye'de iflsiz olan ya da geliri olmayanlardan tasar-  Tasarruf a盤›n› yüksek katma de¤er üretimiyle
          ruf beklenmiyor. ‹flgücüne kat›l›m oran› artt›kça ge-  çözmek k›sa ve orta vadeli programlarla mümkün
          rek sosyal güvenlik sistemi kanal›yla gerekse birey-  de¤ilmifl gibi görünür. K›smen öyledir fakat bu konu-
          sel olarak iç tasarruf oran› da yükseliyor. Enerji ta-  da Türkiye, uzun y›llard›r gösterdi¤i çabalarla “mey-
          sarrufu sa¤land›kça ya da yerli enerji üretimi yüksel-  ve toplayaca¤›” belli bir noktaya da gelmifl bulun-
          tildikçe iç tasarruflarda da belirgin bir art›fl izlenebi-  maktad›r. FED’in piyasaya ak›tt›¤› paray› geri çekme-
          liyor.                                          ye bafllamas› elbette Türkiye’nin d›fl tasarruf ithal et-
            Hisse yat›r›mlar›: Türkiye’de, yat›r›m yapacak  mesinde maliyeti art›racakt›r. Ancak bu bir panik ne-
          flirketlerin içeriden kaynak bulma konusunda en  deni olmamal›d›r. Çünkü Türkiye ekonomisinin bu-
          büyük dayanaklar› olan  borsadaki hisse senetleri  gün art›k, Ar-Ge ve inovasyona yönelmifl bir kaç on-
          sat›fl›nda tam bir hayal k›r›kl›¤› yafland›. Yerli yat›-  bin KOB‹’si, bu say›dan da fazla giriflimcisi ve özgü-
          r›mc› borsada sat›lan hisselere 2003 y›l›nda 22.4  ven kazanm›fl bir özel sektörü bulunmaktad›r. Fakat
          milyar TL yat›r›m yaparken bu rakam 2010 y›l›n-                        özel sektör ayn› zamanda
          da 2.2 milyar TL seviyesine indi. Hisseye ya-                          iç tüketimin bir parças›d›r
          t›r›mdan kaçanlar TL ve-                                                 ve gücünün önemli bir
          ya döviz mevduat he-                                                      bölümünü buradan al-
          saplar›na yöneldiler.                                                      maktad›r. Bu nedenle
          Yat›r›m uzmanlar› bu-                                                       tasarrufçu politikalar
          nun çok yanl›fl halka                                                       tüketimdeki savur-
          arzlar yap›lmas›ndan,                                                     gan kanallar› t›karken
          flirketlerin yanl›fl bilgi                                                  hassas dengeleri de
          vermesinden, bedelli                                                       koruyan, yüksek kat-
          sermaye art›r›m› gibi                                                     made¤erli    üretime
          yanl›fl uygulamalara                                     odaklanan, yükselen sektörler lehine seçici
          gidilmesinden kay-                              politikalar olmal›d›r.

          32 KobiEfor Aral›k 2013
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37