Page 21 - KobiEfor_Aralik_2013
P. 21

B          aflbakan Yard›mc›s› Ali Babacan, geçen ay
                   Orta Vadeli Program’daki hedeflerin geri
                   çekilerek revize edildi¤ini aç›klarken se-
                   bep olarak da Türkiye’de toplam tasarruf
                   oran›nda yüzde 12.6 ile tarihimizin en dü-
                   flük seviyesine inilmifl olmas›n› gösterdi.
          Babacan bu nedenle Hükümet’in önümüzdeki 3 y›l
          boyunca, “TOPLAM TASARRUF ORANINI ARTIRMA
          POL‹T‹KASI” izleyece¤ini de aç›klad›.
            Cari a盤›n yaratt›¤› ekonomik k›r›lganl›¤a hep
          vurgu yap›ld› ama tasarruf a盤›m›z›n alt› hiç bu ka-
          dar kal›n çizilmemiflti. O halde Babacan ne demek
          istedi ve önümüdeki üç y›l› nas›l okumal›y›z?
            Bunu anlayabilmek için önce “TASARRUF” kavra-
          m›n›n manas›n› tam olarak kavramam›z ve kavram›n
          iflaret etti¤i ekonomik alanlar›n bütününe ayr› ayr›
          bakmam›z gerekiyor. Besbelli ki Türkiye, ABD Merkez
          Bankas› FED’in 2009’dan beri piyasaya ak›tt›¤› yakla-
          fl›k 2.5 trilyon dolar› geri çekece¤ini kararl›l›kla aç›k-
          lamas›n›n ‘Geliflmekte Olan Ülkeler’in ekonomileri
          üzerinde yarataca¤› bas›nc› görmüfl, bir yol ay›r›m›n-
          da oldu¤unu anlam›fl ve alarm zillerini çalm›flt›r.  Art-
          t›k durum, “borçla da olsa kapatabiliyorsak, yüksek
          cari a盤›n önemi yoktur” gibi flakalar› kald›rabilmek-
          ten uzaklaflm›flt›r. Bu nedenle bu say›m›z›n kapak
          dosyas›n› “Toplam tasarrufun art›r›lmas› politika-
          s›”na ay›rd›k. Bunu yaparken, tasarruf-yat›r›m denge-  bir ekonomi, sürekli olarak d›flar›ya “de¤er transfe-
          si aç›s›ndan Türkiye ekonomisinin ortaya koydu¤u  ri”ne yolaçar.
          son 10 y›ll›k verileri de kulland›k ve yorumlad›k.  Türkiye bu ekonomik yap›s›n› mutlaka de¤ifltir-
                                                          melidir. Bunu da ancak toplam toplumsal tasarrufu-
            “Tasarruf” neyi anlat›r?                      nu  art›rmakla gerçeklefltirebilir.
            Milli gelir denkleminde yat›r›m=tasarruf’tur. Çün-  ‹lk bak›flta flunu görürüz: Tasarruflar› art›rmak ay-
          kü bir toplum bir y›lda üretti¤inin belli bir bölümü-  n› zamanda tüketimi k›smak anlam›na gelir. Tasar-
          nü tüketir, kalan› “tasarruf”tur; onunla da yat›r›m  ruflar› art›ran önlemler tüketimi k›smaya çal›flan ön-
          yapar, ekonomisini büyütür. Yap›lan yat›r›m› karfl›la-  lemlerdir. Tersi de geçerlidir. Tüketimi k›smaya yö-
          makta “iç tasarruf” yetersiz kal›rsa “d›fl tasarruf”a  nelik önlemler tasarrufu art›ran önlemlerdir. Ancak
          baflvurulur. Buna da “tasarruf ithali” ya da “d›fl  Hükümet’in tasarruf politikas› tüketimi k›smaktan
          borçlanma” diyoruz.                             ibaret de¤ildir.
            Böyle bak›l›nca “cari aç›k” dedi¤imiz, ayn› za-  Konuyu tam olarak anlamak için “net” olan› gör-
          manda “tasarruf a盤›” demektir. Türkiye tasarruf  meliyiz: Reel tasarruf ile mali tasarrufu birbirinden
          a盤›n›n milli gelirine oran› bak›m›ndan dünyada  ay›rmak gerekir. Kiflisel aç›dan mali tasarruf para bi-
          birinci s›rada geliyor. Böyle bir ekonomik yap› ile  riktirmektir. Makro ekonomik aç›dan reel tasarruf ise
          “sürdürülebilir büyüme” gerçeklefltirilemez. Böyle  belli bir dönemde mal ve hizmet üretiminin tüketim-


           1        TASARRUF DENGES‹ – CAR‹ ‹fiLEMLER DENGES‹ (% GSY‹H)
                   2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014*
          Kamu    -11,22 -9,76 -7,82 -4,16 -1,16  0,53  -1,52 -2,54  -5,33 -2,44 -1,60  -2,20 -1,90  -1,50
          Tasarruf
          Dengesi
          Özel    14,11  10,33  5,29  0,37  -3,25  -6,36  -4,40  -2,76  3,26  -3,88  -7,60  -5,60  -5,40  -5,30
          Tasarruf
          Dengesi
          Toplam  2,90  0,57  -2,52  -3,79  -4,42 -5,83  -5,91  -5,30  -2,08  -6,33  -9,20 -7,80  -7,30  -6,80
          Tasarruf
          Dengesi
          **OVP
          Kaynak: Kalk›nma Bakanl›¤›&IMF
                                                                                      Aral›k 2013 KobiEfor 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26