Page 42 - KobiEfor_Kasim_2013
P. 42
KAPAK
olan enerji a盤›na çö- SEYFETT‹N GÜRSEL
züm bulmak zorunda.
Bu amaçla Rüzgâr ve Ekonomist
Su lisanslar›ndan Gü-
nefl enerjisi üretecek Büyümeden vazgeçilmeli
flirketlere lisans vere-
cek. Sektörde çözüm K›sa vade: TCMB'nin mev-
bekleyen yat›r›mc›y› ra- cut duruflunu destekliyorum.
hatlatacak önlemler Faiz art›fl› TL'yi h›zla de¤er-
h›zla al›nacak. lendirebilir ve bu da çok k›sa
Sanayide, konutlar- vadede rahatlama sa¤lasa bi-
da, kamu binalar›nda le cari aç›k sorununa çözümü
ne yap›laca¤›na iliflkin yine erteler. Ayr›ca kurda oy-
çal›flmalar yap›l›yor. Bu nakl›¤› art›r›r. TL reel de¤er
konuda yeni teflvik ve kayb›na halen ihtiyaç var. An-
yeni tasarruf program- cak bu yavafl yavafl olmak
lar› oluflturulacak. Yur- zorunda ve orta vadeye yay›l-
tiçi ve yurtd›fl›nda petrol ve do¤al gaz arama faali- mak zorunda. Reel kur en-
yetleri h›zland›r›lacak. Linyit kömürü ve jeotermal gi- deksinin 120 civar›nda istik-
bi yerli kaynaklar›n arama ve üretim faaliyetleri aza- rara kavuflmas› önemli ama bunun için enflasyo-
mi seviyeye ç›kar›lacak. Arama çal›flmalar› da teflvik- nun hiç olmazsa yüzde 5, sonra da yüzde 4 civa-
lendirilecek. r›na düflmesi gerekiyor.
Finans: Ziraat, Vak›fbank ve Halkbank 300’er mil- Orta vade: TCMB'nin enflasyonu düflürmeye
yon dolar sermaye ile üç ayr› kat›l›m bankas› kura- odaklanmas› flart. Bu düflüflün TL'nin de¤erlen-
cak. Kurulacak 3 kat›l›m bankas› ifltirak de¤il kardefl mesi ile elde edilmesi kal›c› olam›yor. Mutlaka
kurulufl fleklinde faaliyet gösterecek. ‹slam Kalk›nma verimlilik art›r›c› reformlar›n devreye girmesi la-
Bankas› ile ortaklafla bir Mega ‹slami Banka kurula- z›m. Baflta enerji piyasas› olmak üzere mal piya-
cak. 1+9 milyar dolar gibi güçlü bir sermayeye sahip salar›nda rekabetin yo¤unlaflmas›, gelir vergisi
olacak Mega Bank, kat›l›m bankalar›n›n likidite yö- taban›n›n yayg›nlaflt›r›larak dolayl› vergi yükünün
netimine katk› sa¤layacak. bir miktar azalt›lmas›, iflgücü piyasas›nda esnek-
Katma de¤erli üretim: Ar-Ge tabanl›, yenilikçi ve li¤i artt›racak refomlar, bu reformlar›n bafll›calar›.
yüksek katma de¤er yaratan üretim desteklenecek. Bu arada mali disiplinin devam› da flart.
Bu do¤rultuda, Ar-Ge ve yenilik faaliyetleri özel sek- Uzun vade: Uzun vadede cari a盤a ve verimli-
tör odakl› olacak flekilde art›r›lacak. Elde edilecek lik art›fl›na dayal› büyümeye destek olacak en
ç›kt›lar›n ticarileflme ve markalaflma süreçleri h›zlan- önemli reform kapsaml› bir e¤itim sistemi refor-
d›racak. Ekonomi Koordinasyon Kurulu 1 ay içinde mu. Bunun için ne kadar önce dü¤meye bas›l›rsa
Ar-Ge desteklerini yeniden düzenleyecek. o kadar iyi. E¤itim sistem reformu orta e¤itimde
Tasarruf: Türkiye, 2013 y›l› sonu itibar›yla toplam kaliteyi art›r›c›, yüksek e¤itimde ise e¤itim ku-
GSY‹H’s›n›n ancak yüzde 12.6's›n› tasarruf edebili- rumlar›n› mali ve akademik aç›dan özerklefltirici,
yor. Bu da tarihimizin en düflük tasarruf oran› anla- özellikle kamuda, hedeflere yönelmek zorunda.
m›na geliyor. Geliflmekte olan ülkelerin (Çin’de yüz- Yüksek e¤itimde arz›n piyasa iflgücü talebi ile
de 49,7) tasarruf oran› ortalamas› yüzde 33.1’i bulu- uyumlaflt›r›lmas› ve e¤itim getirisine göre paral›
yor. Tasarruf oranlar›m›z›n düflüklü¤ü bire bir cari olmas›, buna karfl›l›k devletin kefil olaca¤› bir
a盤a yans›yor. Tasarruf yüzde 1 düfltü¤ü zaman ca- kredi sisteminin kurulmas› gerekiyor. Okul önce-
ri a盤›m›z yüzde 1 yükseliyor. si e¤itimin de h›zla yayg›nlaflt›r›lmas› gerekiyor.
2013 y›l›nda kamu kesimi yüzde 2.9, özel kesim E¤itim reformunun yan›s›ra Ar-Ge’nin uzun vade-
ise yüzde 9.7 tasarruf üretti. 2013’te yat›r›m harca- li bir plan çerçevesinde çeflitli araçlarla daha faz-
malar› milli gelirimizin yüzde 19.6's› oldu. la desteklenmesi gerekiyor.
Cari aç›k: Türkiye büyüme ile cari aç›k aras›nda
bocal›yor. H›zl› büyüdü¤ünde iç tasarruflar› (yüzde lebi (özel kesimin tüketim harcamalar›) k›sarak cari
12.6) yetmiyor. Enerji baflta olmak üzere ara mal› it- a盤› k›smen engelleyebiliyor. Bunu da ancak büyü-
halat›n›n ödemelerini ekseriyetle s›cak para ile ger- me rakamlar›n› afla¤› çekerek yapabiliyor.
çeklefltiriyor. Cari a盤›n milli gelire oran› baz› y›llar Lojistik önlemler: Ülkemizin ana ihracat sektörle-
(2011) yüzde 10’u aflabiliyor. Uzun vadede cari aç›k rinde rekabet gücümüzü art›racak lojistik merkezle-
sorununun çözümü, yap›sal tedbirlerden geçiyor. ri, büyük liman projeleri, demiryolu projeleri destek-
Çünkü sebeplerin büyük ço¤unlu¤u politik de¤il, ya- lenecek.
p›sal. O halde Türkiye üretimde katma de¤eri art›r- Politikalar: Turizm sektöründe hizmet kalitesini
madan, enerjide rüzgâr, günefl, su, jeotermal ve kö- art›ran, üst gelir gruplar›n› hedef alan bir turizm po-
mür gibi kaynaklar›n› de¤erlendirmeden mevcut ta- litikas› oluflturulacak.
42 KobiEfor Kas›m 2013