Page 29 - KobiEfor_Ekim_2013
P. 29
lim edilen yaklafl›k 2.9 milyon tona yak›n yak›t için
3 milyar 360 milyon TL ÖTV tahsil edilmeyerek sek-
töre önemli ölçüde destek sa¤lad›k. ÖTV’siz yak›t
uygulamas› karayolu trafi¤ini de büyük ölçüde deni-
ze kayd›rd›.
Bunlar›n yan› s›ra, Türkiye’nin kruvaziyer turizmi
pastas›ndan hak etti¤i pay› alabilmesi ve kruvaziyer Liman projeleri: D›fl ticaretimizdeki tarihi yüksel-
gemilerini Türk limanlar›na çekme ad›na Liman Hiz- meye paralel olarak limanlar›m›z›n da bu geliflmeye
met Tarifeleri’nde indirimlere gittik. Bu ba¤lamda cevap vermesi icap etti. Bu amaçla bir yandan yeni
yüzde 50’lere varan indirim sa¤land›. limanlar› hizmete al›rken di¤er yandan, mevcut li-
Tuzla Bölgesi’ne s›k›flan tersanecilik, dengeli bir manlar›n yenilenmesine h›z verdik. Bu kapsamda da
planlamayla bütün k›y›lara yay›larak, tersane say›s› Türkiye’nin etraf›n› çeviren Karadeniz, Ege ve Akde-
37’den 71’e ç›kar›ld›. Gemi ve mega yat inflaat›nda niz’e dev limanlar infla ediyoruz. Ege’de Avrupa’n›n
Türkiye 2002 y›l›nda ilk 20’de bile de¤ilken bugün en büyük 10 liman›ndan biri olacak Kuzey Ege Lima-
dünyan›n say›l› ülkeleri aras›nda yer ald›. n›’n› ‹zmir Çandarl›’ya kuruyoruz. 15 May›s 2011 y›-
Bal›kç›lara sahip ç›k›larak, k›y›lara 40 adet yeni l›nda temeli at›lan projenin altyap› inflaat›n› nere-
bal›kç› bar›na¤› yap›ld›, baraka halindeki bar›naklar deyse tamamlad›k. Üst yap›s›n› da yap-ifllet-devret
yenilendi ve modern hale getirildi. modeli ile yapmak için ihalesine ç›k›yoruz. Aflamal›
2003 y›l›na göre 2012’de Türk Bayrakl› Gemilerde olarak yap›lacak revizyonlarla kapasitesi 12 milyon
yüzde 22, tonajda DWT baz›nda yüzde 20’lik bir ar- TEU/y›l’a ç›kar›lacak. Karadeniz’de, Bo¤azlar›m›z’da
t›fl yaflan›rken, Türk Sahipli Gemilerde ise; adette artan gemi trafi¤i nedeniyle karfl› karfl›ya kal›nan
yüzde 101, tonajda DWT baz›nda yüzde 156 oran›n- tehdidi azaltacak Filyos Liman›’n› kuraca¤›z. Cevher,
da art›fl gerçekleflti. Dünya filosunun yüzde 86’s›n› konteyner, akaryak›t gibi çeflitli yük türlerine hizmet
kontrol eden 30 ülke aras›nda Türkiye, 1.469 adet verecek olup, 25 milyon ton/y›l kapasiteye sahip ola-
gemi ve 30.327.000 dwt kapasite ile dünya s›rala- cak. Akdeniz’de ise Mersin Konteyner liman› TINA
mas›nda 13’üncü s›raya ç›kt›. Türkiye’nin deniz tica- Türkiye çal›flmas› çerçevesinde öncelikli proje olarak
ret filosunun tonaj› 9 milyon 300 binden 22 milyon kabul edildi. Do¤u Akdeniz, Orta Asya ve Orta Do-
600 bine ç›kt›. ¤u’ya yönelik gelecekteki talebi karfl›lamak üzere, el-
Denizcili¤e yap›lan yat›r›mlar sonras›nda Türk kara veriflli konumu nedeniyle konteyner aktarma merke-
sular›nda yolcu tafl›ma oranlar› önemli miktarda artt›; zi olarak planlad›k. Bu dev projelerin yan› s›ra ana
l Limanlar› ziyaret eden kruvaziyer gemi say›s› limanlar›m›z›n demiryolu a¤›na ba¤lanma çal›flmala-
2002 y›l›nda 821 adet iken, 2012 y›l›nda yüzde r›n› da bafllatt›k. Ancak hedeflerimiz gerçeklefltirdik-
105’lik bir art›flla 1.685 adet gemiye ulaflt›. lerimizin de ötesinde.
l 2002 y›l› yolcu say›s› 332.702 iken, 2012 y›l›n- Denizcilikte ise ana hedef dünya denizcili¤inin her
daki yolcu say›s› yüzde 541 oran›ndaki bir art›flla alan›nda “lider denizci ülkeler” aras›nda olmakt›r.
2.133.930 yolcuya ulaflt›. Konteyner tafl›mac›l›¤›ndaki liman altyap›s›, 32 mil-
l 2013 y›l› ilk 6 ayl›k dönemde limanlar›m›z› ziya- yon TEU kapasiteye ç›kar›lacakt›r. Türk limanlar›nda
ret eden yolcu say›s› 700 bini geçti. elleçlenen kabotaj yükleri oran› yüzde 2’den yüzde
l Türkiye Akdeniz’deki kruvaziyer turizminde ‹s- 20’ye, yüzde 13 olan toplam kabotaj yükleri %30’a
panya, ‹talya, Yunanistan’dan sonra 4’üncü s›rada ç›kar›lacakt›r. Gemi infla kapasitesi 3.6 mil-
yer al›rken, 10 y›lda 13.8 milyon yolcu limanlar›n› zi- yon DWT’den 10 milyon DWT’ye yüksel-
yaret etti. tilecektir. Bu sayede tersanelerde ki
Gemi-yerli üretim: Gemi sanayisi dengeli bir flekil- istihdam› da 100.000 yapmay› planl›-
de k›y›lara yaymam›z›n ard›ndan üretim kapasitesi 7 yoruz. Akdeniz havzas›nda dolaflan 1
kat art›r›ld›. Türkiye, gemi infla sektörü dünyada milyon yattan daha fazla pay alabil-
marka haline getirildi. Türkiye, gemi inflas›nda dün- mek için mevcut 17 bin 500 olan yat
yada 23'üncü s›radayken 6'›nc› s›raya yükseldi. Ge- ba¤lama ve konaklama kapasitemizi
mi inflas›nda 2002'de 290 milyon dolar olan ihracat 50 bine ç›kartaca¤›z.
1 milyar 270 milyon dolara ç›kt›. Yat infla sanayinde
de baflar›lara imza att›k ve Türkiye’yi ‹talya ve Hol-
landa’dan sonra dünya 3'üncüsü konumuna yükselt-
tik. Yat imalat›nda 2002'de 37 milyon dolar olan ra-
kam, 2012'de 241 milyon dolara yükseldi.
Elleçleme: Limanlarda elleçlenen yük miktar›nda
2002 y›l›na göre yüzde 91, konteynerde ise yine
2002 y›l›na göre y›lsonu itibar›yla yüzde 160 oran›n-
da art›fl gerçekleflti. 2002 y›l›nda Türk limanlar›ndan
190 milyon ton yük geçerken, günümüzde limanlar-
da elleçlenen yük miktar› 363 milyon tonu geçti.
Ekim 2013 KobiEfor 29