Page 28 - KobiEfor_Ekim_2013
P. 28
KAPAK
çok önemli çal›flmaya imza att›k. Biliflim altyap›s› 10
y›l önce Afrika seviyesinde olan Türkiye’yi bugün Av-
rupa'n›n ilk befl ülkesi aras›na soktuk. Üçüncü nesil
haberleflmede, yani 3G'de Avrupa'n›n hatta dünya-
n›n en h›zl› altyap›s›na sahibiz. Bütün okullar› genifl-
bant internet ile ba¤lad›k, biliflim teknoloji s›n›flar›
açt›k. Çocuklar›m›z›n bilgisayar› ö¤renerek büyüme-
sini sa¤lad›k.
Bununla beraber yerli üretimi teflvik etmek ama-
c›yla Bakanl›k olarak önemli destekler verdik. Önce
Gören Göz projesinde daha sonra da FAT‹H projesin-
de yerli pay›n› zorunlu tuttuk. GSM flirketlerine 500
Ar-Ge mühendisi çal›flt›rma zorunlulu¤u getirdik. ha-
berleflme ve uzay teknolojilerine yönelik 300 milyon
TL’lik Ar-Ge deste¤i vermeye bafllad›k. TÜB‹TAK
“Geldi¤imiz taraf›ndan y›lda 1 milyar TL Ar-Ge deste¤i
noktada ülkemizin verilmeye bafllad›. Verilen destekler son-
ras›nda flu an geldi¤imiz noktada ülke-
yaz›l›m ve yaz›l›m mizin yaz›l›m ve yaz›l›m hizmetleri ih-
hizmetleri ihracat› racat› 665 milyon dolar seviyesine
dan etkileyen "Biliflim Sektörü- 665 milyon dolar seviyesine gelmifl durumda. Ancak bu yetmez,
nün" öneminin gün geçtikçe gelmifl durumda. Ancak bu yetmemeli de. Özel sektörümüzün
artt›¤› gerçe¤i önümüzde dur- yetmez, yetmemeli de. Özel bu konuya daha fazla kafa yormas›,
makta. Hiç flüphesiz biliflim sektörümüzün bu konuya daha fazla kaynak ay›rmas› gereki-
teknolojileri her geçen gün bir yor. Ar-Ge’ye daha fazla mesai ve
盤 gibi büyüyen ve h›zla küre- daha fazla kafa yormas›, kaynak harcamal›, yerli ürün üretimi-
selleflen dünyam›z›n en önemli daha fazla kaynak ni de ona göre art›rmal›y›z.
evrensel geliflme arac›. Bak›n, bu- ay›rmas› gerekiyor.
gün sanayi toplumundan biliflim top- Denizcilik sektörümüzün son
lumuna dönüflmekte olan geliflmifl ülke- 10 y›l›n› k›saca özetler misiniz?
lerdeki e¤ilimler de¤erlendirildi¤inde, çok yak›n Binali Y›ld›r›m: Anadolu topraklar›, tarihiyle, kül-
gelecekte tüm ifl kollar›nda biliflim sektörü pay›n›n türüyle, al›flkanl›klar›yla buram buram deniz kokan;
yüzde 65 ile 75 aras›nda bir oran olaca¤› tahmin denizin rengini tafl›yan bir yap›ya sahip. Keza Ana-
edilmekte. Ayr›ca biliflimin sa¤layaca¤› katma de¤er- dolu insan›, geçmiflten bugüne denizci ülke, denizci
le en k›sa sürede geliflmifl ülkeler seviyesinin yaka- millet olarak an›ld›. Deniz ticareti, gemi infla sanayi
lanmas› ve küresel rekabet koflullar›nda daha güçlü ve bal›kç›l›k sektörlerinde yaflanan s›k›nt›lar sonra-
bir Türkiye yarat›labilmesi için biliflimin stratejik s›nda ise Türkiye’nin denizci millet kimli¤inden
önemi çok yüksek. uzaklaflt›¤›, denizlere s›rt›n› döndü¤ü iddia edildi.
Biliflimde farkl›l›k: Ülkemizin bafll›ca üretim sek- Denize dönüfl: Do¤al bir yar›mada görünümünde
törlerine bakt›¤›m›zda daha çok emek a¤›rl›kl› ve es- olan, kara s›n›rlar›n›n üç kat› deniz s›n›rlar›na sahip
ki teknolojilerin kullan›ld›¤›n› görüyor, birçok sektör- olan Türkiye’nin, 2003 y›l› sonras›nda denizle yeni-
de dünyay› geriden takip etti¤imiz gerçe¤iyle karfl› den buluflmas› için bafllat›lan projeler ise Türkiye’nin
karfl›ya kal›yoruz. Yeni Türkiye’nin son y›llarda artan denizci millet kimli¤ini yeniden hat›rlamas›n› sa¤la-
bir ivme ile izledi¤i d›fla aç›lma politikas›n›n da ba- d›. Yapt›¤›m›z yat›r›mlar ile denizcilikte, Kara liste-
flar›l› olabilmesi ve uluslararas› rekabetin hakim ol- den beyaz listeye geçen, denizci kökenli uzmanlarla
du¤u pazarlarda pay›n› artt›rabilmesi için, üretim denizcilik idaresini buluflturan ve birçok deniz yap›-
maliyetlerini düflürmesi de gerekiyor. Bunun yolu da lar›n›n ülkeye kazand›r›ld›¤›, denizcilik e¤itiminde
ileri teknoloji yo¤un ve daha az emek içeren üretim çok yol kat etmifl, dünya yat üretiminde marka hali-
yöntemlerinden geçiyor. Bu da, sürekli geliflen bili- ne gelmifl, marinalar›yla, limanlar›yla, uygulanan
flim teknolojilerini ithal etmek yerine Türkiye’nin yap-ifllet-devret modelleriyle bu alanda önemli hiz-
kendi ürünlerini ve uygulamalar›n› üretmesi ve yay- metleri baflarm›fl bir Türkiye’ye ad›m at›ld›.
g›nlaflt›rarak kullanmas› yoluyla olur. Fakat her gün Denize ÖTV destek: Kabotaj tafl›mac›l›¤›n›n güç-
ak›l almaz bir h›zla de¤iflen ve geliflen biliflim sektö- lendirilmesi, öncelikle gemilerin en önemli iflletme
ründe dünyay› yakalamak ve daha da önemlisi önü- giderlerinden olan yak›t masraflar›n›n düflürülmek
ne geçerek kurallar› koyabilecek bir konuma gelmek suretiyle deniz yolunun daha cazip hale getirilmesi
için Türkiye'nin farkl›l›k yaratmas› gerekiyor. ve böylece kara yoluyla tafl›nan yüklerin deniz yolu-
Biliflim-yerli üretim: Bu noktada bilgi ve iletiflim na aktar›lmas› amac›yla gemilere verilecek yak›tta
teknolojilerinin ülkemizde geliflmesi ve bilgi toplu- ÖTV’yi kald›rd›k. ÖTV’siz yak›t uygulamas›n›n baflla-
muna dönüflmüfl bir Türkiye için Bakanl›k olarak pek d›¤› 2004 y›l›ndan 2013 y›l› Temmuz ay›na kadar tes-
28 KobiEfor Ekim 2013