Page 24 - KobiEfor_Ekim_2013
P. 24
KAPAK
ülkenin en önemli ulafl›m modu haline getirece¤iz.
HAVAYOLU HALKIN YOLU
Hava ulafl›m› Türkiye’de bir yerden, bir yere geldi.
Bu aç›k. Ama bu sektörde nereye var›lacak, bunun
rakamlarla ve kazançla ifadesi nedir?
Binali Y›ld›r›m: “‹stikbal Göklerdedir” diyerek ha-
vayolu ulafl›m›n›n önemine dikkat çeken Büyük Ata-
türk 3 May›s 1935’te yapt›¤› bir konuflmas›nda flöy-
le diyordu; “Türk çocu¤u! Her iflte oldu¤u gibi hava-
c›l›kta da en yüksek düzeyde, gökte seni bekleyen
yerini, az zamanda dolduracaks›n” 1935’ten bu yana
çok zaman geçti. Büyük Atatürk’ün di¤er alanlarda
oldu¤u gibi ulafl›m alan›nda da miras›n› yaflatmak,
devretti¤i bayra¤› daha ileriye götürmek ise hükü-
metimize nasip oldu. Hükümetimiz, havayolunu hal-
merkezler kurularak Türkiye'nin bir lojistik üs haline k›n yolu haline getirdi. 10 y›lda havac›l›¤›m›z› nere-
getirilmesi, Uzak Asya’dan Bat› Avrupa’ya; Pekin’den deyse 10 kat büyüttük. 16 milyon vatandafl›m›z›n ilk
Londra’ya uzanan ‹pek Demiryolunun hayata geçiril- defa uça¤a binmesini sa¤lad›k. Bizim dönemimizde
mesi, birbirini tamamlayan öncelikli demiryolu yat›- uça¤a binmeyi imtiyaz olmaktan ç›kar›p ihtiyaca dö-
r›mlar› olarak ele al›nd›. nüfltürdük. Yap›lan yat›r›mlar ile 2002 y›l›nda toplam
Ulafl›m-kadim yollar: Mevcut demiryolu hatlar› 530 bin uçak trafi¤inden 1 milyon 373 bin uçak tra-
yenile-1950 aras› dönemde y›lda ortalama 109 kilo- fi¤ine, 33 milyon 700 bin yolcudan 130 milyon 600
metre demiryolu infla edilirken, 1950–2003 aras›n- bin yolcuya, 897 bin ton yük trafi¤inden 2 milyon
da yap›lan demiryolu uzunlu¤u sadece 11 kilomet- 400 bin ton yük trafi¤ine; 49 milyon 500 bin yolcu
re oldu. 2003’ten sonra bafllat›lan ve yap›m› devam kapasitesinden ise 165 milyon kapasiteye ulafl›ld›.
eden projelerin y›ll›k yap›m ortalamas› ise 135 kilo- Ancak yapt›klar›m›zla yetinmeyece¤iz. Ülkemizin
metreyi buldu. 2003-2012 y›llar› aras›nda 1.086 ki- 2023 vizyonunu flimdiden ortaya koyduk. Cumhuri-
lometre yeni demiryolu hatt› yap›l›rken, flu anda yetimizin kuruluflunun 100. Y›l›nda, 2023’te havac›l›-
yap›m› devam eden demiryolu hatt›n›n uzunlu¤u ¤›m›z›n nerede olaca¤›n› biliyoruz. Bu kapsamda ya-
ise 3.434 kilometreyi buluyor. Devlet politikas› ha- paca¤›m›z havalimanlar›yla vatandafllar›m›z›n hava-
line gelmesi ile demiryollar›n›n yat›r›m ödene¤i ise alanlar›na ulafl›m›n› kolaylaflt›rarak, herhangi bir yö-
10 y›l içerisinde 16 kat artarak, 480 milyon TL'den ne ortalama 100 kilometre mesafede veya bir saat
7 milyar 968 milyon TL’ye ç›kt›. Demiryollar›na son seyahatle havaalanlar›na eriflimlerini de mümkün
10 y›lda yap›lan yat›r›m tutar› ise 1940-2002 y›llar› hale getirece¤iz. Bu plan do¤rultusunda 10 y›lda 25
aras›nda yap›lan toplam yat›r›m tutar›n›n bile üze- olan aktif havaalan› say›s›n› 52’ye ç›kard›k. 2002 y›-
rinde oldu. Kadim ‹pek Yolu'nu, Demir ‹pek Yolu l›nda önemli bir bölümü at›l olarak kalan 36 hava-
haline getirerek can vermeyi amaçlayan alan›n›n 28’i yenilendi, büyütüldü ve ça¤›n ileri-
Bakanl›¤›m›z›n demiryollar›na 10 y›lda sinde modern bir hale getirildi. Sivas, Erzincan,
yapt›¤› yat›r›m tutar› ise 26 milyar TL’yi Batman, Erzurum, Malatya, Hatay, Gaziantep,
buldu. fianl›urfa-GAP, Elaz›¤ ve I¤d›r gibi birçok Ha-
K›sacas›, bir paz›l›n parçalar›n› birlefl- valiman›, son teknoloji ve modern mimarile-
tirircesine demiryollar›n› aya¤a kald›r›- riyle vatandafllar›m›za hizmet vermeye bafl-
yoruz. 10 y›lda öyle bir ivme, öyle bir lad›.
ç›k›fl yakalad›k ki, bundan sonra kimse Havayollar›-2023: 2023 y›l›na geldi¤imiz-
demiryollar›n› ihmal etmeye, yap›lan bu de ise Türkiye’nin kendi uçaklar› olmas›n› is-
yat›r›mlar› durdurmaya teflebbüs edeme- tiyoruz. Bunun için çal›flmalar›m›za baflla-
yecek. 2023 y›l›na kadar ise do¤udan d›k. 2023 y›l›na kadar Türk Si-
bat›ya kuzeyden güneye 10 vil Hava tafl›mac›l›¤› filo-
bin kilometre h›zl› demir- sunu, 200’ü bölgesel
yolu hatt›, 4 bin kilo- uçak olacak flekilde, 353
metre konvansiyonel uçaktan 750 uça¤a
demiryolu yapaca- yükseltece¤iz. Tabi
¤›z. Demiryol- havac›l›¤›m›z›n ge-
lar›n› bu
liflmesi aç›s›ndan
önemli olan
bir di¤er
hususu
24 KobiEforEkim 2013