Page 22 - KobiEfor_Ekim_2013
P. 22
KAPAK
mir-‹stanbul Otoyolu projesi de 20 milyar dolarl›k ya-
t›r›m de¤eri ile 55 ülkenin gayri safi milli has›las›n-
dan bile yüksek. fiu anda dev projeler olarak nitelen-
direbilece¤imiz:
l Marmaray,
l Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi,
l 15 fiehri birbirine ba¤layacak Yüksek
H›zl› Tren Hatlar›,
l Yavuz Sultan Selim Köprüsü,
l ‹zmit Körfez Köprüsü,
l Yeni ‹stanbul Havaliman›,
l Avrasya Tüp Tünel...
... gibi projelerimiz Avrupa ülkeleri taraf›ndan g›p-
tayla izleniyor. ‹nan›n bana, yapt›¤›m›z bu yat›r›mlar
dünyan›n dört bir yan›nda ülkemizin sesini çok iyi
duyuruyorlar.
ÜMRAN VE REFAH DO⁄URTMAK
Demiryollar› ihmal edilmekten ne zaman ç›kt›,
zira bakanl›¤›n›z›n en büyük yat›r›m
kalemlerinden birini bu sektör oluflturuyor.
Ulafl›m-geliflme: Türkiye’nin bölünmüfl yol uzun- Orta vadede hedeflerinizi foto¤raf› verecek
lu¤unu 6.101 kilometreden 22.313 kilometreye ç›- flekilde tan›mlar m›s›n›z?
kartmasayd›k, 25 aktif havaalan›n› 52’ye ç›karma- Binali Y›ld›r›m: Ulafl›m-h›zl› tren: Türkiye'nin 1856
sayd›k, y›lda ortalama 135 kilometre yeni de- y›l›nda bafllad›¤› demiryolu hamlesinin, 1940’l›
miryolu yapmasayd›k, bu ülkenin yüksek y›llardan itibaren yavafllad›¤› bir gerçek.
h›zl› tren hayalini gerçeklefltirmeseydik, Türkiye, Ancak Bakanl›¤›m döneminde demir-
ülkeyi bafltanbafla lojistik köylerle Yüksek H›zl› Tren yollar›n›n yeniden ‘’Ümran ve refah
donatmasayd›k; Türkiye’nin ekono- hatt›na sahip ülkeler ligine tevlid’’ etmesi için bafllatt›¤›m›z yo-
mik olarak geldi¤i bu noktay› ya- yükseldi. Demiryollar›, yolcu ¤un çal›flmalar, günümüzde mey-
kalayamazd›k. ve yük tafl›mac›l›kta rekor velerini vermeye bafllad›. Türkiye,
Ulafl›m-2013: 2023 y›l› için bili- üzerine rekor k›rd›. TCDD, Yüksek H›zl› Tren hatt›na sahip
yorsunuz 500 milyar dolar ihracat ülkeler ligine yükseldi. Demiryol-
hedefimiz var. Bu hedefin yakala- kuruluflundan bu yana en fazla lar›, yolcu ve yük tafl›mac›l›kta re-
nabilmesi için mevcut karayolu yükü son 10 y›ll›k dönemde kor üzerine rekor k›rd›. TCDD, ku-
a¤›m›z›n, demiryolu a¤›m›z›n, ha- tafl›d›. 10 y›lda 2002 y›l›na ruluflundan bu yana en fazla yükü
vayolu a¤›m›z›n ve ticaret limanlar›- göre yükte yüzde 50’nin son 10 y›ll›k dönemde tafl›d›. 10 y›l-
m›z›n say›s›n› ya da kapasitesini art›r- üzerinde art›fl da 2002 y›l›na göre yükte yüzde
madan yapabilmemiz mümkün de¤il. 50’nin üzerinde art›fl sa¤land›.
Ulafl›m-özel sektör: Ulafl›m altyap›m›za sa¤land›. Ulafl›m-lojistik: Bunu baflarmak için
yapt›¤›m›z bu yat›r›mlar ülkemize sadece d›fl ise 2003 y›l› sonras›nda Demiryollar›nda bir-
ticaret olarak da dönmüyor. Ülkemizde yat›r›m orta- biri ard›na büyük projeler haz›rlanarak uygulamaya
m›n›n geliflmesini de sa¤l›yor. Bak›n; yapt›¤›m›z dev kondu. Yüksek H›zl› Tren hatlar› infla edilmesi, 150
projeler, ülkemiz özel sektörünü de yat›r›m kabiliyet- y›ld›r el de¤meyen yollar›n yenilenmesi, lokomotif
lerini de gelifltiriyor. Bundan 10 y›l önce özel sektör ve vagon park›n›n modernize edilmesi, ulusal demir-
yat›r›m ortam› bulamazken, yat›r›m yapacak proje yolu endüstrisinin oluflturulmas›, kent içi rayl› sis-
bulamazken, flimdi Avrupa’n›n hatta dünyan›n g›p- temlerin gelifltirilmesi, üretim merkezlerinin, sanayi
tayla izledi¤i projeleri gerçeklefltirir oldu. Türkiye bölgelerinin demiryollar›na ba¤lanarak ve lojistik
özel sektörü ülkemizin dört bir yan›nda büyük proje-
lere imza att›, milyar dolarl›k projeleri hayata geçirdi.
Anadolu’ya s›¤mayan özel sektörümüz bununla de
yetinmeyip dünyan›n her köflesinde yeni havaliman-
lar›, yeni yat›r›mlar yapt›lar. Hatta geçti¤imiz günler-
de dünyan›n en büyük projelerinden biri olan ‹stan-
bul Yeni Havaliman› Projesi’ni de 5 Türk firmas›n›n
oluflturdu¤u konsorsiyum kazand›. Neredeyse 90 mil-
yar TL’lik bu dev proje, dünyaya Türkiye’nin nerede
oldu¤unu gösterdi. fiu anda yap›m› devam eden ‹z-
22 KobiEfor Ekim 2013