Page 38 - KobiEfor_Ocak_2013
P. 38
UZMAN Anadolu’da marka yaratmak…
Bir baflar› öyküsü
A nadolu’nun birçok kentinde ulus- lar› baflar›lardan gurur duyuyoruz.
lararas› standartlarda ve kalitede
Bu yar›flmada dikkatimi çeken baflar›
öyküsü olarak de¤erlendirebilece¤imiz
üretim yapan firmalar markalafla-
mad›klar› için bir çok dünya markas›na ‘Küçük ‹flletmeler’ dal›nda birincilik
fason üretim yapmak zorunda kalmak- ödülü alan bir flirketten söz edece¤im.
talar. Örne¤in, Bursa’da ve Denizli’de 1992 y›l›nda Mu¤la’n›n Dalaman ilçe-
üretim yapt›ran çok say›daki uluslara- sinde kurulan San Bilgisayar uzun y›l-
ras› giyim ve havlu-bornoz markalar› lard›r turizm alan›nda edinmifl oldu¤u
burada fason ürettirdikleri ürünleri ge- tecrübe ve yetiflmifl personeli ile Inco-
rek kendi ülkelerinde gerekse ihracat ming ve Outgoing faaliyetinde bulunan
yapt›klar› ülkelerde üç ya da dört kat› acente ve tur operatörlerine Sejour ve
fiyata satmaktad›rlar. Bu durum sade- TourVisio markal› ürünleri ile çözümler
ce giyimde havlu-bornozda de¤il, bir sunan bir yaz›l›m flirketi. Acenteler ve
çok alanda üretilen ürünlerde de ge- son kullan›c›lar için gelifltirmifl oldu¤u
çerli olmaktad›r. web uygulamalar› ile çözüm ortaklar›na
Ülkemizde marka bilincinin her sektör- Türkiye ve ‘dünya’da rekabet gücü ka-
de geliflmesi için görsel ve yaz›l› med- zand›rmakta. fiirketin gelifltirdi¤i bir
yada yay›nlar yap›lmakta ve bu amaç- baflka yaz›l›m da Sejour ve TourVisio
H‹LM‹ DEVEL‹ la yar›flmalar düzenlenmekte. programlar›yla entegre edilen Sanfi-
hilmideveli@kobi-efor.com.tr KobiEfor Dergimiz’de markalaflma bi- nans Muhasebe Yaz›l›m›.
lincinin geliflmesi ba¤lam›nda birçok fiirket, bünyesinde istihdam etti¤i
kez dosyalar haz›rlayarak hedef kitlesi- Türk’lerin yan›s›ra 40 çok uluslu perso-
ne sunmay› amaç edinmektedir. neli ile 4 k›tada, Almanya, Finlandiya,
Geçti¤imiz ay sonunda Anadolu mar- Hindistan, Hollanda, ‹ran, ‹spanya, ‹s-
kalar› adl› bir yar›flma düzenlenmifl bu veç ve ‹talya’n›n aralar›nda bulundu¤u
yar›flmaya kat›larak ödül alan firmalar- 50 ülkede 500’e yak›n turizm seyahat
la sohbet etme olana¤›n› bulmufltum. acentas›na hizmet vermekte. Yeni y›lda
Yar›flman›n amac›; ‹stanbul d›fl›ndaki da Almanya-Münih, Rusya, Tayland ve
illerdeki flirketlerde marka bilinci yer- Dubai’de ofis açmay› planlam›fllar.
Anadolu’dan lefltirmek, “marka olma” konusunu Dünyada yaz›l›m sektöründe en iddial›
öne ç›karmak. Bu illerdeki markalaflma ülkelerinden biri olan Hindistan’›n en
(Mu¤la-Dalaman) stratejilerini, marka olma yolunda iler- büyük firmalar›ndan birinde de bu
leyenlerin baflar› öykülerini biraraya program›n kullan›lmas› gelinen baflar›-
do¤an yüksek getirip ödüllendirmek. Böylece di¤er n›n bir göstergesi olarak görülmeli.
katmade¤erli Anadolu flirketlerine modeller yarat- Türkiye’de aktif incoming acentalar›
pazardaki pay› yüzde 90 civar›na ulafl-
mak olarak belirlenmiflti. Patent ve
bir ürünün marka sahibi olma, yar›flmaya kat›labil- m›fl. Turizme yönelik yurtiçi ve yurtd›fl›
menin ön koflulu olarak öngörülmüfltü. fuarlara sürekli olarak kat›l›yorlar. Ör-
(yaz›l›m program›) Yar›flmada; ‘Büyük fiirketler’ (‘Ticaret, ne¤in Türk turizminin nabz›n› tutan ve
Tar›m ve ‹malat’ alt kategorilerinin her en önemli sektör fuar› olan EMITT’e
markalaflarak birinde en baflar›l› ilk 3 flirket), ‘Küçük 2012 y›l›nda 16. kez kesintisiz kat›lm›fl-
dünyan›n pek çok ‹flletmeler’de ise (cirosu 10 milyon lar. Akdeniz Üniversitesi Atekno-
TL’ye kadar olan) markalaflma konu-
kent’te Ar-Ge çal›flmalar›yla yeni ürün
ülkesinde tan›n›r ve sunda en baflar›l› performans› sergile- gelifltirme çabalar›n› sürdürmekteler.
yen ilk 3 flirket ödüllendirilecekti. Ülkemizdeki 55 üniversite, yüksekokul
kullan›l›r konuma Benim de içinde bulundu¤um jüri top- ve turizm meslek liselerinde Sejour
lant›s›nda deyim yerindeyse ince ele- Program› ders olarak okutulmakta. Ba-
gelmesi gerçekten yip s›k dokuyarak karar verildi ve de- kanl›kta bu program› ders kitab› ola-
bir baflar› öyküsü. ¤erlendirmeye giren flirketler de ödül- rak da bast›rm›fl.
Anadolu’dan (Mu¤la-Dalaman) do¤an
lerini alm›fl oldular. Yar›flmaya kat›l›m-
Dile¤imiz lar, Adana K›rflehir, Konya, Antalya, ‹z- yüksek katmade¤erli bir ürünün (ya-
mir, Sivas, Çorum, Hatay, Kütahya, An- z›l›m program›) markalaflarak dünyan›n
Anadolu’dan çok kara, Bursa, Kocaeli, Karaman, Denizli, pek çok ülkesinde tan›n›r ve kullan›l›r
Mu¤la, Mersin ve Eskiflehir illerimiz- konuma gelmesi gerçekten bir baflar›
say›da San dendi. Kat›lanlar›n tümü inan›lmaz ça- öyküsü…
balar›yla yurtiçinde ve yurtd›fl›nda ço- Eme¤i geçenleri kutlamak gerekiyor.
Bilgisayar’lar›n ¤umuzun fark›nda olamad›¤›m›z bafla- Dile¤imiz Anadolu’dan çok say›da San
ç›kmas›… r›ya imzalar›n› atm›fllard›. Elbette yar›fl- Bilgisayar’lar›n ç›kmas›…
maya kat›lmam›fl ancak bu baflar›y› ya- 2013 y›l›n›n tüm okurlar›m›za ve ülke-
kalayan flirketlerimizin de varl›¤›n› bili- miz insanlar›na sa¤l›k, baflar› ve mut-
yor ve bunlar›n varl›¤›ndan yakalad›k- luk getirmesini dilerim.
38 KobiEfor Ocak 2013