Page 37 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 37

En baflta Türkiye toplumunun ortalama e¤itimi
                                                            çok düflük; TÜS‹AD’›n 2011 araflt›rmas›na göre 6.5
                                                            y›ldan ibaret. Oysa toplumun ortalama e¤itim y›l›
                                                            Meksika’da 8.7, Rusya’da 8.8, ‹talya’da 9.7, Polon-
                                                            ya’da 10, Güney Kore’de 11.6, Almanya’da 12.2 y›l.
                                                              Türkiye’de 25-34 yafl aras› nüfusta lise mezunu
                                                            oran› yüzde 41; üniversiteyi bitirmifl olanlar›n oran›
                                                            ise yüzde 16.6. Her iki kategoride de Türkiye, 34
                                                            OECD ülkesi aras›nda 33. s›rada geliyor. Bu endifle
                                                            verici bir tablodur. Bu tablo ile milli gelir art›fl› sü-
                                                            rekli k›l›namaz çünkü e¤itim düzeyinin yükselmesi,
                                                            yüksek katma de¤erli faaliyet alanlar›n›n geniflleme-
                                                            sini, kifli bafl›na milli gelirin artmas›n› sa¤l›yor.
                                                              E¤itimimizde köklü bir kalite sorunu yat›yor. ‹fllet-
                                                            me okullar› ile bilim ve matematikte e¤itim kalitesi
                                                            çok düflük. Dünya Ekonomik Forumu araflt›rmas›na
                                                            kat›lan yöneticiler Türkiye’deki iflletme okullar›n› ka-
                                                            lite bak›m›ndan (management schools) 142 ülke ara-
                                                            s›nda 110. s›raya koyuyor. Matematik ve bilim e¤iti-
                                                            minde de durum farkl› de¤il, 103. s›ray› al›yoruz.
                                                              Kabul edilebilir gibi de¤il ama bizzat  Hükümet
                                                            belgesi söylüyor; “E¤itime eriflim ve e¤itimin kalite-
                                                            si, e¤itim sisteminin temel sorun alanlar›d›r” diyor;
                                                            “Eriflim sorunu kapsam›nda okullaflma oranlar› ve
                                                            bölgeler, cinsiyetler aras› farkl›l›klar, kalite sorunu
                                                            kapsam›nda ise fiziki altyap› yetersizlikleri, müfreda-
                                                            t›n güncellenmesi, ö¤retmen niteliklerinin gelifltiril-
                                                            mesi ve e¤itim materyallerinin müfredatla uyumu”
                                                            gibi hususlar öne ç›kmaktad›r (DPT (Kalk›nma Ba-
            ihraç ürünlerinin içinde yüksek teknoloji ile üretilen  kanl›¤›) 2011 Y›l› Program› belgesi (s. 198)]
            ürünlerin oran› yaklafl›k yüzde 2 civar›ndad›r. Bu  fleklinde ilave ediyor.
            teknolojik yap›s›yla Türkiye Orta Gelir tuza¤›na düfl-  Ekonomiyi de böyle bir
            mekten kendisini asla kurtaramaz.               tablo üzerinde üretti¤imize
              Teknolojinin ekonomik büyüme do¤rultusunda    göre oturup düflünelim:
            gelifltirilmesi, adapte edilmesi ve kullan›ma sokul-  2012’de Türkiye’de istih-
            mas› her fleyden önce araflt›rma ve gelifltirmeye ay-  dam›n yüzde 44,2’si il-
            r›lan Ar-Ge kaynaklar›n›n miktar›na ve etkin kullan›-  kokul düzeyindedir,
            m›na ba¤l›d›r. Oysa Türkiye, Ar-Ge’ye ay›rd›¤› kay-  yüzde 61,2’si ise en
            naklar bak›m›ndan da uluslararas› s›ralamada en  fazla ortaokul/ilkö¤re-
            sonlarda yer almaktad›r. Ar-Ge harcamalar›n›n milli  tim düzeyinde. Tar›m
            gelire oran› AB-27 ortalamas›nda yüzde 1.9, ‹srail’de  faaliyet kolunda çal›-
            yüzde 4.86, Finlandiya’da yüzde 3.76, ‹sveç’te yüz-  flanlar›n yüzde 79,8’i de il-
            de 3.75, fakat Türkiye’de yüzde 0.73. Türkiye için  kokul ve alt› e¤itim düze-
            daha da önemlisi özel sektörün Ar-Ge harcamalar›na  yinde bulunuyor.
            düflük ilgisi ve risk almaktan korkusudur. Özel sek-  Boyumuzun ölçüsünü dünyadaki yerimiz verir: Or-
            törümüzün Ar-Ge harcamalar›n›n GSY‹H’ya oran› yüz-  ta ö¤renimde okullaflma oran›nda zay›f›z, 93. s›rada-
            de 0.34’te kal›yor, AB ortalamas› ise Türkiye’nin 4  y›z, e¤itim sistemi kalitesinde 94. s›raday›z. Sonuç:
            kat›ndan fazla; yüzde 1.23’tür.                 Yetenek bak›m›ndan 92. s›raday›z.
              Engel 4: E¤itim                                 Engel 5: Kad›n
              Orta Gelir kufla¤›nda 10 y›l da kal›n›r, 70 y›l da.  “Orta gelir tuza¤›” denilen sarmaldaki ülkelerin
            Bu noktada politikan›n odaklanmas› gereken ilk ko-  durumuna neden gösterilen temel faktörlerden biri
            nu e¤itimdir. Türkiye’de e¤itimin yap›s› da bozuktur,  de “Cinsiyet Uçurumu”dur. Bu uçurumu kapatabilen
            kalitesi de. Türkiye e¤er ekonomik büyümesini üret-  ülkeler ve  ekonomileri orta gelir düzeyini, kapata-
            kenli¤e ve e¤itime dayal› kaynaklara dayand›ramaz-  mayanlara oranla çok daha h›zl› flekilde aflmaktad›r-
            sa, “Orta gelir tuza¤›” dedi¤imiz kara deli¤e kaç›n›l-  lar. Ne yaz›k ki Türkiye dünyada, “Cinsiyet Uçurumu”
            maz olarak düflecek, kendisi düflmese bile, e¤itim  en derin ülkelerden biri. 2023 ç›tas›n› aflamasak bi-
            konusunda gerekli refleksi gösteremezse, baflkalar›  le en az›ndan bu ç›taya yaklaflmak için cinsiyet uçu-
            taraf›ndan itilecektir.                         rumunu aflmam›z flart.
                                                                                        Eylül 2012 KobiEfor 37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42