Page 32 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 32

KAPAK



                                                            ortalama art›fl h›z›n› yakalayamad›¤› için aradaki far-
                      En önemli unsur                       k›n aç›ld›¤› inovasyon alanlar› ise flunlard›r:
                                                              l Kendi içinde inovasyon yapan KOB‹’lerin oran›
                            insand›r                          l Kamunun Ar-Ge harcamalar›ndaki pay›
                                                              l Bilgi yo¤un hizmetlerdeki istihdam
                                       Biz 2002’de 3.500      l Bilgi yo¤un hizmetlerin ihracat›
                                     dolarl›k bir kifli bafl›   Bunlar yaflamsal inovasyon alanlar›.
                                     milli gelirle bafllad›k.  AB literatüründe ‹zlanda’ya ‘inovasyon takipçisi’,
                                     Geçen y›l› 10 bin      Norveç, H›rvatistan ve S›rbistan’a ‘orta seviye yeni-
                                     400’le kapatt›k. Orta  likçi’ denirken Türkiye’ye ‘iddias›z yenilikçi’ deniyor.
                                     gelir tuza¤› Türkiye     Bu da çok do¤al. Çünkü inovasyona yönelik har-
                                     için önemli bir risktir.  cama yapmakta cimriyiz. AB-27 ortalamas›nda geli-
                                     Baz› reformlar zama-   rin 0.71’i Romanya’da yüzde 1.36’s›, Polonya’da
                                     n›nda yap›lmaz, ge-    1.25’i, Macaristan’da  yüzde 0.86’s› ‹novasyona tah-
                                     rekli ad›mlar at›lmaz-  sis edilirken bu oran Türkiye’de sadece yüzde o.16.
                 AL‹ BABACAN         sa Türkiye hedefledi-    Durum apaç›k ortada. ‹novasyon kapasitesi yük-
                Baflbakan Yard›mc›s›  ¤i kifli bafl› 20-25 bin  sek bir toplum yaratmak için flunlar› yapmal›y›z:
                                     dolar milli gelir düze-  l ‹novasyonun rasyonel teflviklerle desteklenmesi
             yine ulaflamayabilir. Reform yap›lacak alanlar›n  gerekmektedir.
             bafl›nda da e¤itim geliyor. Çünkü ekonomide en    l Özel sektör üniversite iflbirliklerinin yayg›nlaflt›-
             önemli faktör, en önemli unsur insand›r. Yüksek  r›lmas› için daha yo¤un ulusal politikalar uygulan-
             katma de¤er ancak yetiflmifl insan gücüyle olur.  mal›d›r.
             Türkiye’nin flu anda 25 yafl üstü nüfusunun alm›fl  l ‹novasyon yetkinli¤inin gelifltirilmesi öncelikli
             oldu¤u e¤itim ortalama 6,5 y›l. Yani çal›flma nü-  bir konu olarak ele al›nmal›d›r. Türkiye'nin toplam
             fusumuza bakt›¤›m›z zaman ortalama 6,5 y›l     ihracat› içindeki orta ve ileri teknolojili ürünlerinin
             okulda kalm›fl. Böylesine ortalama bir e¤itim ya-  pay›n›n art›r›lmas›n› hedefleyen politikalar uygulan-
             p›s›yla Türkiye'nin üretebilece¤i, oluflturabilece¤i  mal›d›r.
             katma de¤er, Türkiye'nin ekonomik büyüklü¤ü      l ‹novasyona yönelik yat›r›mlar geri dönüflü uzun
             s›n›rl›d›r. Bunun ötesine geçmemiz ancak daha  ve risk tafl›yan yat›r›mlar olduklar› için bu tür yat›-
             iyi e¤itilmifl bir nüfusla olabilir. Son 10 y›l›n mu-  r›mlar›n gerçeklefltirilmesinde hedefe yönelik teflvik-
             hasebesini yapt›¤›m›zda arzu etti¤imiz ilerlemeyi  ler ve kamu al›m kararlar› ile özel sektör cesaretlen-
             sa¤lad›¤›m›z bir alan de¤il.
                                                            dirilmelidir.
                                                              l Risk sermayesi güçlendirilmelidir.
            flabilmek için sürdürülebilir  reel  yüksek büyümeyi
            kurumsallaflt›rmas› gerekmektedir. Hedef büyüdükçe  Engel 2: Verimlilik
            engeller de büyümektedir. Bizi Orta Gelir’e mahküm  Ülkede kifli bafl›na üretim miktar› en çarp›c› gelifl-
            edecek olan ve tümü de yap›sal nitelik tafl›yan belli  kinlik göstergesidir ve bu konudaki sorunlar gelifl-
            bafll› engellere tek tek bakal›m.                menin önündeki di¤er engelleri de yükseltir. Türkiye
                                                            en büyük 20 ekonomi aras›nda 17.’dir ama Alman-
              Engel 1: ‹novasyon                            ya’da örne¤in; çal›flan bafl›na 85.4 olan verimlilik
              Türkiye için Yüksek Gelir grubuna geçebilmenin  Türkiye’de sadece 32.5’tur. Çal›flan bafl› verimlilik öl-
            flartlar›ndan biri “üreten toplum” olman›n ötesine  çüsünde G. Kore 42.6, ‹spanya 76.3, Japonya 87.9,
            geçip yaflam›n bütün alanlar›nda “yenilikçi toplum”  ‹sviçre ise 113.4’tür. Bu 20’lik tabloda Türkiye 17.’lik-
            olmakt›r. Yenilikçilik kapasitemiz yönünden dünyada  ten 10.’lu¤a yükselse bile yine Orta Gelirliler band›n-
            71. s›raday›z. Yenilikçilik kriterlerimiz zorunlu olarak  da kalabilir. Önemli olan üretimde verimli¤e geçme-
            Avrupa kaynakl›d›r; çünkü, nüfusu 10 milyonu aflan  si olacakt›r.
            yüksek gelir grubundan ülkelerin büyük ço¤unlu¤u  Daha somut ve basit k›yasla-
            Avrupa’dad›r. AB inovasyon performanslar› s›n›flan-  ma rakamlar› da var: Türkiye'de
            d›rmas›na göre Türkiye flu alanlarda güçlü:      iflgücü verimlili¤inin geliflmifl
              l Aç›k, mükemmel ve cazip araflt›rma sistemleri   ülkelerden 2-3 kat daha düflük
              l Finansman ve mali destekler                 seviyede olmas› kifli bafl› katma
              l Ekonomik etkiler                            de¤er üretimini de olumsuz et-
              Bu flu anlama gelir: Yap›l›rsa olur!           kilemekte, örne¤in ABD'de 30
              Ama Türkiye flu alanlarda zay›ft›r:            olan bu de¤er Türkiye’de 8’de
              l ‹nsan kaynaklar›                            kalmaktad›r. Tar›m merce¤in-
              l Fikri varl›klar                             den bakt›¤›m›zda bütün göster-
              l Risk sermayesi                              geler Türkiye aleyhinedir: Örne-
              Bu da flu anlama gelir: Kilidi açacak anahtar yok!  ¤in biz birim bafl›na 2 ton yon-
              Türkiye’nin hem AB ortalamas›n› ve hem de AB  ca üretirken Almanya 7 ton üre-

           32 KobiEfor Eylül 2012
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37