Page 28 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 28
KAPAK
N‹HAT ERGÜN Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakan›
Orta gelir tuza¤›n›n fark›nday›z
Türkiye sat›n alma gücü paritesine göre yap›lan Türkiye’nin 2023 hedeflerine do¤ru
ölçümlere göre ‘Düflük Gelir Seviyesi’ndeki ülkeler Türkiye 2002 y›l›na göre kifli bafl›na düflen milli
aras›ndan ç›k›p ‘Orta Gelir Seviyesi’ndeki ülkeler gelirini ve gayri safi milli has›las›n› yaklafl›k 3 kat,
aras›na girmifltir. Nedir Türkiye’yi düflük gelirli se- ihracat›n› ise 4 kat artt›rmay› baflarm›flt›r. Böylece
viyesinden orta gelir seviyesine ç›karan etkiler. Ön- kifli bafl›na düflen gelirimiz düflük gelir seviyesin-
celikle istikrar. Siyasi istikrar ve bu istikrar›n getir- den orta gelir seviyesine yükselmifltir. Bu muhak-
di¤i ekonomik ortam sayesinde Türkiye kesintisiz kak ki büyük bir baflar›. Ancak biz bu baflar›y› ye-
olarak büyümüfltür. 2001 krizi sonras› parasal ve terli görmüyoruz, Hükümet olarak 2023 y›l› için bü-
mali disiplinin sa¤lanmas›, popülist politikalara ge- yük ve iddial› hedefler ortaya koyduk. Muhalefet
çit verilmemesi, kamu harcamalar›n›n kontrol alt›n- partileri dahil tüm kesim 2023 y›l› hedeflerimizi be-
da tutularak verimli alanlara yönlendirilmesi, bü- nimsemifl durumda. Geldi¤imiz noktada hiç kimse-
rokrasinin azalt›larak özel sektörün önünün aç›lma- nin bu hedeflere uçuk, kaç›k, gerçekçi de¤il diye bir
s›, gerekli yasal de¤iflikliklerin yap›larak yat›r›m or- itiraz› yok. Önümüzdeki süreçte bizi bekleyen zor,
tam›n›n iyilefltirilmesi, demokratikleflme yolunda ama mutlaka yap›lmas› gerekli ifller var. Biz nas›l ki
ad›mlara h›z verilmesi, yerinde ve do¤ru teflviklerin 2002 y›l›nda ihracat›m›z içindeki yüzde 47 olan or-
verilmesi, bankac›l›k ve sosyal güvenlik alanlar›nda ta teknolojili ürünlerin pay›n› yüzde 65’lere ç›kara-
yap›sal dönüflümlerin tamamlanmas› Türkiye’nin rak orta gelir seviyesine ulaflmakta büyük bir bafla-
bu dönemde h›zl› ve kesintisiz büyümesinin önünü r› elde ettik, flimdi ayn› baflar›y› geliflmifl ülkelerde
açm›flt›r. Ayr›ca; reel ücretler ve varl›k fiyatlar› Tür- oldu¤u ileri teknolojili ürünlerin üretim ve ihracat›-
kiye’nin rekabet gücüne katk›da bulunmufl, d›fl ti- m›z içindeki pay›n› yüzde 20’lerin üzerine ç›kararak
caret ve büyümeyi desteklemifltir. gerçeklefltirmek istiyoruz. Bunun için de sanayide-
Gelinen noktada Türkiye güçlü büyümesini de- ki üretim yap›m›zda bir yap›sal dönüflüm flart.
vam ettirerek ve bunu sürdürülebilir hale getirerek Bakanl›¤›m›z›n Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakan-
yoluna devam etmek zorundad›r. Bu ba¤lamda, Tür- l›¤› olarak ve ilgili Bakanl›klar›n yeniden yap›lan-
kiye’yi ‘Düflük Gelir Seviyesi’nden ‘Orta Gelir Sevi- mas›yla Bakanl›k olarak bizim haz›rlad›¤›m›z ve uy-
yesi’ne ç›karan baz› dinamikler önümüzdeki dönem- gulamaya koydu¤umuz Sanayi Stratejisi ve bu ana
de art›k sürdürülemez. Düflük iflgücü maliyeti gibi stratejinin paralelinde haz›rlanan sektörel strateji-
hususlar önümüzdeki dönemde Türkiye’nin rekabet- lerle yeni uygulamaya konulan Yeni Teflvik Kanunu,
çi gücü olamayacakt›r. Türkiye daha çok orta 2023 y›l› hedeflerimizin gerçekleflmesinde önemli
ve yüksek teknolojili ürünler üreterek, kat- rol oynayacak uygulamalard›r. Bakanl›k olarak
made¤eri daha yüksek olan ürünler ürete- bundan sonraki dönemlerde Ar-Ge, markalaflma,
rek yoluna devam edecektir. Türkiye sa- tasar›m, teknoloji, inovasyon, üniversite-sanayi
nayisi de bu de¤iflimi yapacak ve orta iflbirli¤i, giriflimcilik gibi konulara da daha fazla
gelir tuza¤›na yakalanmadan, gelinen odaklanaca¤›z.
noktan›n rehavetine kap›lmadan yüksek
gelir seviyesine do¤ru ilerleyecektir. Özel sektörün yapmas› gereken reformlar
Sonuç olarak ‘Orta Gelir Tuza¤›’ diye Özel sektörümüzden bekledi¤imiz ifller ve re-
bir tuzak vard›r. Hatta böyle bir tu- formlar var. Sanayideki üretim yap›m›z›, iflgücü
za¤›n oldu¤unu biz y›llardan ve enerji yo¤un üretimden bilgi ve tekno-
beri dile getiriyoruz. Peki, loji yo¤un üretime dönüfltürerek üretim-
‘Türkye’nin bu tuza¤a düfl- de katmade¤eri artt›rman›n yolu, belirli
me riski var m›d›r?’ Önce- stratejileri uygulamaktan geçmektedir.
likle bu tuza¤›n fark›nda Ancak dikkat çekmek istedi¤imiz önem-
olmak gerekir. Biz gerek li bir husus var: Türkiye makroekono-
Hükümet gerekse de mik alanda gerçeklefltirdi¤i yap›sal re-
ekonomi ile ilgili Bakan- formlar›, benzer flekilde sanayide,
l›klar olarak bunun far- sektörel alanda, hatta gerekti¤inde
k›nday›z ve Yeni Teflvik belirli ürün guruplar› özelinde de ger-
Kanunu baflta olmak çeklefltirmesi gerekiyor. Art›k makro
üzere bütün politika alanda sa¤lad›¤›m›z baflar›y›, reel
araçlar›m›z› da bu çerçe- sektöre daha fazla yans›tacak, reka-
vede oluflturduk ve olufltu- bet gücümüzü art›racak mikro re-
ruyoruz. formlara odaklanarak sa¤lamam›z
28 KobiEfor Eylül 2012