Page 25 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 25
Türkiye orta gelir
tuza¤›nda kalmaz
‘Orta gelir’ sizce de tuzak m›d›r?
Orta gelir seviyesinde bulunan ülkeler ile alaka-
l› olarak tuzak diye tabir edilen bu husus ülkelerin
büyüme modelleri içerisinde yer alan faktörlerin
verimlilik s›n›rlar›ndan kaynaklanmaktad›r. Emek
faktörünün gelir seviyesi artt›kça pahal› hale gel-
mesi büyümenin yeterli ve yüksek düzeyde elde ZAFER ÇA⁄LAYAN
edilebilmesi, büyüme modeli içerisinde teknoloji Ekonomi Bakan›
gibi çarpan etkisi büyük ve yüksek katmade¤er ya-
ratabilen de¤iflkenlerin bulunmas›n› gerektiriyor. reysel kat›l›m sermayesinin özendirilmesi, bireysel
Özellikle Çin benzeri ülkeler özelinde tart›fl›lan bu emeklilik sisteminin teflviki gibi konularda önemli
konu, geliflmekte olan orta gelir düzeyinde yer ad›mlar at›ld›. Ayr›ca ihracata dayal› üretimde d›fl
alan ülkelerin bir sorunu olarak ele al›nmaktad›r. kaynak ba¤›ml›l›¤›n› azaltmaya yönelik olarak ye-
Geliflmekte olan ve kifli bafl›na geliri 10.000 dola- ni stratejik planlar ortaya koyduk. Bu kapsamda
r›n üzerinde olan ülkelerde eme¤in pahal› hale gel- yeni teflvik sistemimizi hayata geçirdik ki bu yeni
mesi ile emek yo¤un üretimden kaynaklanan avan- sistem aç›kland›¤› zaman diliminin global ve kon-
taj›n kaybedilmesini ve inovasyon temelli bir tek- jonktürel yap›s› itibariyle moral de¤eri reel de¤eri-
noloji kültürünün olmamas› üzerine düflük kalan nin ötesine geçmifl ve özel sektörümüz için adeta
büyüme h›zlar› ile geliflmifl ülkelerle aradaki fark› doping etkisi yapm›flt›r. Arada yaflanan krizlere
kapatamamalar›n› ifade etmektedir. haz›rl›¤›m›z› yapt›k ve G-20 içerisinde parmakla
gösterilen bir ülke haline geldik. Önümüzdeki dö-
Tuza¤a düflmemek için “yap›sal dönüflüm flart” nemde yak›n co¤rafyam›zda sükunet ortam› hakim
deniyor, gündeminizde var m›? olursa Türk ifladamlar›na çok yeni kap›lar aç›laca-
Girdi Tedarik Stratejisi ve bu kapsamda flekil- ¤›n› hep birlikte görece¤iz.
lendirdi¤imiz Yeni Teflvik Sistemimizle, katmade-
¤eri yüksek ve teknoloji yo¤un üretime geçiflin gü- ‘Özel sektörün kendisinin yap›sal bir reforma
zergah›n› belirledik. Gerekli yat›r›mlar›n yap›lmas› olan ihtiyac›ndan sözedilemez mi?
için uygun teflvik mekanizmalar›n› ortaya koyduk. Reformdan kast›m›z faktör verimliliklerimizi art›-
2023 stratejimiz ülkemizi orta gelir seviyesinde racak buna ba¤l› olarak büyümemizi yüksek ve de-
patinaj yapmaktan kurtaracak özellikleri tafl›yor. vaml› k›lacak sistem de¤ifliklikleridir. Bu ba¤lamda
Ayr›ca tabi ki bu süreçleri ayakta tutacak hukuki özel sektörün Ar-Ge yat›r›m kültürünü kendi bün-
altyap›n›n zaman›n ruhuna uygun olarak yenilen- yesine yerlefltirmesi, büyüme planlar›n› niceliksel
mesi çal›flmalar› önümüzdeki dönemde gündem- tan›mlamalardan ziyade niteliksel hedeflere ba¤la-
deki yerini koruyacak. Orta gelirden yüksek gelir mas›, befleri sermayeye yat›r›m› önplanda tutmas›
grubuna geçiflte ülkemizin büyümesinin daha adil ve personelini sürekli geliflim yönünde teflvik et-
bölüflümünün sa¤lanmas› önemlidir. Biz esas tu- mesi gerekmektedir. Devlet fazla bürokrasiden her
za¤› büyüyen bir ekonomide zenginlerin daha zen- geçen gün uzaklaflmakta yat›r›m ortam›n›n iyileflti-
gin fakirlerin ise daha fakir oldu¤u bir düzende rilmesi ile alakal› politikalar› bir bir uygulamaya ge-
görüyor, ortalama geliri 25 bin dolar olan ama çirmektedir. Böyle bir ortamda özel sektöre düflen
zenginli¤ini tabana yayamam›fl bir ülke yap›s›n›n kendi iç dinamizmini büyüme odakl› ve zaman›n
as›l tuzak oldu¤unu düflünüyoruz. flartlar›na uygun olarak kullanmakt›r.
Türk özel sektörünün borçlanmaya ba¤›ml› bir 2023 y›l› hedeflerimiz tutacak m›?
yap› sergiledi¤inden bakarsak hangi önlemler Türkiye orta gelir statüsü ile alakal› gerçeklerin
aciliyet kazan›r? fark›na erken dönemde varm›fl ve bu konuda ken-
Türk özel sektörü genel olarak öz sermaye biri- disini bir ileri seviyeye tafl›yacak stratejileri ortaya
kimi yeni yat›r›m ve Ar-Ge için yeterli olmayan bir koymufl bir ülkedir. Özel ve kamu tam bir uyum
yap› arz ediyor olsa da ülkesinin büyümesi ve ra- içerisinde adeta gerilmifl bir ok misali 2023 y›l› he-
fah›n›n artmas› ad›na risk alan bir yap›ya sahip. deflerini gözlerine kestirmifl vaziyettedir. Biz son
Ülkemizde belli sosyo-ekonomik ve konjonktürel on y›lda gayri safi yurtiçi has›las›n›, kifli bafl›na
nedenlere belirli al›flkanl›klara ba¤l› olarak tasar- milli gelirini ve toplam yat›r›m›n› kat-kat art›rm›fl
ruf a盤› bulunmas› yat›r›mlarda borçlanman›n bir ülkeyiz. Bizim için mucize ufkumuzun bafllad›-
önünü aç›yor. Tasarruf a盤›n›n azalt›lmas›n› ve ta- ¤› yer demek. Bu yüzden ülkemizin hedeflerini ya-
sarruflar›n yat›r›ma dönüflmesini sa¤lamak için bi- kalayaca¤›na gönülden inan›yorum.
Eylül 2012 KobiEfor 25