Page 34 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 34
KAPAK
Kentsel markalaflma SAMSUN
Medeniyetler müzesi olarak markalaflma
Hedeflerini koyan, inanan, bütün- l Samsun Merkez ve Terme’de
leflen ve güçlerini birlefltiren Samsun Gemi ‹nfla Sanayi Bölgesi
iyi bir sinerji yakalam›flt›r. Geliflimi l Serbest Bölge ve Lojistik Köy
kurgulama ve uygulama uyumunu l Samsun Sa¤l›k Serbest Bölgesi
özel, kamu, sivil ve yerel iflbirli¤i ile l Uluslararas› T›bbi Cihazlar
sa¤lam›flt›r. Bu uyum ve üretim çaba- ‹malat› Sanayi Kongresi ve Sergisi
s› çok say›da projenin hayata geçiril- l Ladik Akda¤ Kayak Merkezi
mesini sa¤lam›flt›r. Kentimizin marka l Havza ilçesi Kapl›calar Bölgesi
imaj›na katk›lar› yönünden bir kaç›n› l Bafra Kufl Cenneti
sayay›m: l Samsun Kültür Sanat Platformu
l Samsun Teknopark A.fi.’nin l Samsun Devlet Opera Balesi
kuruluflu Samsun bütün resmi-özel kurumla-
l Fuar ve kongre merkezi yap›m› Hüseyin Aksoy r›yla markalaflma konseptini benimse-
için protokol Samsun Valisi mifltir.
yet devrimi geçirmelisiniz. Planl› düflüneceksiniz, bu
nedenle bir düflünce plan›n›z olacak. Markalaflt›raca- Pazarlama ve iletiflim önemli
¤›n›z fley satt›¤›n›z veya sataca¤›n›z ürün, hizmet ve-
ya bunlar›n flemsiyesi olan flirketinizin ad› ve sembo- Dünyada art›k rekabet
lüdür. O zaman sorular peflpefle gelir: Ne sataca¤›m, küresel ölçekte. Türki-
kim’e sataca¤›m, niçin sataca¤›m, nas›l sataca¤›m?.. ye’de bu ölçe¤in kapsa-
Düflünce plan›n›zda bu sorular›n yan›tlar› berrak bi- ma alan›nda. Rekabette
çimde gözükmelidir. Ürün tan›m›, hedef kitle veya iç ve d›fl pazar ayr›m› or-
pazar tan›m›, pazarlama stratejileri ve taktikler bir tadan kalkt›. Üstelik ar-
bütün olarak düflünce plan›nda flekillenmelidir. t›k hemen her ihtiyac›n
karfl›l›¤› ürün ve hizmet-
2. Hedefini somutla: Markalaflma genel veya so- lerin pek çok karfl›l›¤›n›n
yut bir pazar için yap›lmaz. Bu nedenle hedef pazar var oldu¤u bir dünyada
s›n›r›, insan›, kültürü, gelene¤i, e¤ilimleri ve seçme yafl›yoruz. Art›k, “kalite-
kriterleri ile derinden bilinir olmal›. Daha önemlisi, li” ve “do¤ru fiyat politi-
hedef pazar›n bugünü de¤il, gelece¤idir. Bu neden- kas›” ile bir ürün üret- Figen ‹flbir
le pazar politik ve ekonomik angajmanlar›yla birlik- mek ve süreci do¤ru in- ‹letiflim Dan›flmanl›¤›
te incelenmelidir. K›saca, sürecin en sonunda yer san kayna¤› ile yönet- fiirketleri Derne¤i (‹DA)
alan müflteri en bafla geçmelidir. mek yani sadece “iyi” Baflkan›
olmak yetmiyor. Çünkü
3. Fark›n›z› yarat›n ve büyütün: Markalaflmada ça¤›m›z tüketicisi 24 saat iletiflim bombard›man›
benzeflmek öldürür, fark hayat verir. “Fark”› yarat- alt›nda. Tüketicinin “iyiler” aras›nda tercihini kul-
madan markalaflma yoluna girilmemeli. Çünkü mar- lanmas›n›n ilk yolu onun zihninde “marka de¤eri”
kalaflt›r›lacak olan, “fark”tan baflka bir fley de¤ildir. yaratarak yer edinmekten geçiyor.
Fark e¤er düflüncede yarat›lm›flsa geriye gerçeklefl- Marka de¤eri yaratman›n yolu da do¤ru ve ger-
mesi için yap›lacak y›¤›nak kal›r. çekçi bir pazarlama ve iletiflim stratejisi olufltur-
makla mümkün. Pazarlama ve iletiflim stratejileri-
4. Kimlik oluflturulmas›: Marka infla edilirken ay- ni yönetmek için yat›r›mc›lar›n bu alan› teslim
n› zamanda bir kimlik infla edilmektedir. Kimli¤in edecekleri departmanlar› kurup ilgili profesyonel-
sembolize edilmesi gerekir. Bu isimdir, logodur, is- leri seçmeden önce kendilerinin bizzat bu alan›
tenilen ça¤r›fl›m› dolays›z yapacak semboldür. Mar- çok daha iyi kavramalar›n›, ö¤renmelerini ve dün-
kalaflt›r›lacak ‘fley’in isimlendirilmesi ciddi bir ifltir yadaki ya da ülkemizdeki “marka oluflturma” hi-
ve o fleye egemen oldu¤unuz anlam›na gelir. ‹sim si- kayelerini ö¤renip içsellefltirmelerinin çok önemli
zi önden çekmeyecek, arkadan itecektir. Belirlenmifl oldu¤u görüflündeyim.
amaca uygun bir adland›rma en do¤rusudur. ‹sim
anlataca¤›n›, size veya herhangi birilerine de¤il, nez- kadar yerine oturmal›d›r. Genellikle konumlanma
dinde marka olunmak istenen hedef kitleye anlata- yerel bafllayacak, Türkiye’yi kapsayacak, bölge ça-
cakt›r. Marka ad›, ürün veya hizmetin gerçekli¤inden p›nda yayg›nlaflacak ve sonra da global olacakt›r.
ve niteli¤inden kopmamal›d›r. Ama unutmayal›m ki ‹simlendirmenin Türkçe olmas› bu nedenle dikkate
soyutlamad›r ve sürecin ilk ad›m›ndan son ad›m›na al›nacak bir öneridir.
34 KobiEfor A¤ustos 2012