Page 30 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 30
KAPAK
Sektörel markalaflma TÜRK‹YE SEYAHAT ACENTALARI B‹RL‹⁄‹
Türkiye turizmde markalaflt›
Türkiye Seyahat Acentalar› kurulufllarla iflbirli¤i gelifltirme ve iletiflimde bulun-
Birli¤i (TÜRSAB) 28 Eylül 1972 ma. Sektör olarak ülkenin tan›t›m ve pazarlanma-
tarihinde yürürlü¤e giren 1618 s›na katk›da bulunma. Turizmin geliflimine katk›da
say›l› “Seyahat Acentalar› ve Se- bulunma ve turizm bilinci oluflturma. Tüketici hak-
yahat Acentalar› Birli¤i Kanunu” lar›n›n korunmas›.”
uyar›nca kurulmufl olan bir mes- Nihai amac›m›z ülkemizin turizm aç›s›ndan dün-
lek birli¤idir. TÜRSAB’›n temel yada hak etti¤i yeri almas›ndan belirleyici örgütler-
amac›, seyahat acental›¤› mesle- den biri olmakt›r. Bunun için de öncelikli olarak ih-
¤inin ve faaliyet alan›n›n temeli- tiyaçlar›, eksiklikleri belirleyip giderilmesi için ça-
ni oluflturan turizm sektörünün balamaktay›z. Öte yandan gizli potansiyellerimizi
Baflaran Ulusoy geliflimine katk›da bulunmakt›r. de ortaya ç›kararak insanl›¤›n hizmetine sunmaya
TÜRSAB Baflkan› 1618 Say›l› Kanun’un belirledi¤i çal›fl›yoruz. Gerek yerel gerek uluslararas› örgütler-
yetkiler çerçevesinde meslek di- le daha çok iflbirliklerine giderek ortak ç›karlar›m›-
siplininin sa¤lanmas›, mesle¤in geliflimine iliflkin z› maksimize etmeyi hedefliyoruz.
faaliyetler, seyahat acentalar›n›n karfl›laflt›klar› so- Türkiye turizmi sektörün d›fl›nda oluflan çeflitli
runlar›n çözümü yönünde yap›lan çal›flmalar, TÜR- olumsuz etkenlere ve konjonktüre ba¤l› dalgalan-
SAB’›n hizmet alan› içinde yer alan önemli ifllevler malara, kriz dönemlerine ra¤men h›zl› büyüme
aras›ndad›r. Turizm sektörümüzde yaflanan gelifl- trendini son 10 y›lda da sürdürdü. Bu süreçte tu-
meler ve karfl›lafl›lan sorunlara iliflkin tüm konula- rizm alan›nda en h›zl› büyümeyi gerçeklefltiren ül-
r› ilgili mercilerin dikkatine sunmak, bu konuda ka- kelerden biri olan Türkiye, uluslararas› s›ralamada
muoyunu da bilgilendirmek de TÜRSAB’›n temel üst pozisyonlara do¤ru ilerleyerek dünyada ilk 10
amaçlar› aras›nda yer almaktad›r. Bu amaçlar›n› ülke aras›nda yer ald›. Türkiye turizminde temel
gerçeklefltirebilmek için kamu ve özel sektör tu- göstergeler itibar›yla son 10 y›ldaki geliflmeler flöy-
rizm kurumlar›yla ortaklafla çal›flmalar yapan TÜR- le bir tablo çiziyor:
SAB, turizm politikalar›n›n gelifltirilmesinde de 2002 y›l›nda gelen yabanc› ziyaretçi bak›m›ndan
önemli görevler üstlenir. dünyada 17. s›rada iken 2011 y›l›nda 6. s›rada yer
TÜRSAB çevresel, tarihi ve insani de¤erlerin ko- alm›flt›r. 2002 y›l›nda turizm geliri bak›m›ndan
runmas› ve gelifltirilmesi gibi turizmi yak›ndan ilgi- dünyada 12. s›rada olan Türkiye, 2011 y›l›nda 11.
lendiren konularda bir sivil birlik olarak yol göste- s›rada yer alm›flt›r. 2002 y›l›nda 13.2 milyon olan
rici ve öncü grubu olma özelli¤i de tafl›maktad›r. yabanc› ziyaretçi say›s› yüzde 137.2 artarak 2011
TÜRSAB’›n çal›flmalar› aras›nda ulusal/uluslararas› y›l›nda 31.4 milyona yükseldi. 2002 y›l›nda 11.9
iliflkiler ve görev kapsam› içinde yürütülen tan›t›m milyar dolar olan turizm geliri 2011 y›l›nda yüzde
faaliyetleri önemli bir yer tutmaktad›r. TÜRSAB di- 93.27 oran›nda artarak 23 milyar dolara yükseldi.
¤er ülkelerin muadil organizasyonlar›, tur operatör- Birleflmifl Milletler Dünya Turizm Örgütü’nün 2011
leri, seyahat acentalar›, birlik, federasyon gibi ör- verilerine göre Türkiye, uluslararas› turist geliflleri
gütleri ile ikili ve çok tarafl› iliflkilerin gelifltirilme- itibar›yla dünyada 6’›nc›, turizm gelirleri itibar›yla
si yönünde de faaliyetler yürütmektedir. 11’inci s›rada yer ald›. Özetle Türkiye turizmi son 10
TÜRSAB’›n Türk turizmine katk›lar› flu bafll›klar y›lda da h›zl› büyüme trendini sürdürerek dikkate
alt›nda toplanabilir: “Seyahat Acental›¤› mesle¤ini de¤er baflar›l› bir geliflim çizgisi izlemifltir. Türkiye
düzenleme, denetleme ve gelifltirme. Uluslararas› turizmde dünyan›n marka ülkelerinden biridir.
düflünüfl biçimi ile markalaflma süreci yönetilemez. sek moral flartt›r. Risk almay› ve atak yapmay› an-
Sürecin boydan boya iskeletini oluflturan fley, kara- cak yüksek moral sa¤lar. Moral bulafl›c›d›r, sürece
r› ortaya koyan›n kararl›l›¤›n› da ortaya koymas›d›r. kat›lan herkese bulafl›rsa markalaflmay› yöneten bü-
Markalaflmada ‘hat’ de¤il, ‘sat›h’ savunulmal›d›r. tün aktörler kendilerinden beklenenden daha yük-
Markalaflma sürecinde her yenilgi ayn› zamanda bir sek bir verimlilikle üretirler.
ileri hamlenin sebebi olmal›d›r.
Kültür: ‹stek, özlem, h›rs markalaflt›r›lamaz.
Moral: Markalaflma sürecine girer girmez de¤iflim Bunlar›n yard›m›yla as›l olarak bir fikri, misyonu,
ve dönüflüm de bafllam›fl olur. Klasik kal›plar tek tek birikimi, yetene¤i marka haline getirebiliriz. Mar-
k›r›l›r. Bu k›r›lmalar ‘tutucu’ bir tepki de do¤urabilir. kalaflma kültürünün olmad›¤› yerde marka oluna-
Markalaflma sürecinde tutuculuk kendi aya¤›na kur- maz. O halde markalafl›rken marka kültürünü de
flun s›kmakt›r. Bu nedenle markalaflma yolunda yük- infla ediyor olmal›y›z. ‹flyeri markan›n yarat›ld›¤›
30 KobiEfor A¤ustos 2012