Page 24 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 24

KAPAK



                                                                     nünden iki ürün de ayn›d›r. Bunun edebi
                                                                     ya da felsefi formülasyonu fludur: Bir de-
                                                                     ¤er var ‘MARKA’da de¤erinden içeri.

                                                                       Marka kavram›na
                                                                       genel yaklafl›m
                                                                       Her markan›n kendine özel bir oluflum
                                                                     hikayesi vard›r. Bu nedenle marka ve mar-
            TÜRK‹YE EN DE⁄ERL‹  19. ‘MARKA ÜLKE’                     kalaflmayla ilgili genel kavramlar›n içi bofl-
                                                                     tur. Özellikle markalaflma süreci için yap›-
             Marka de¤erlendirme kuruluflu Brand Finance’in yapt›¤› ”Mar-  lan tan›mlar› yanl›fllardan ay›klamam›z ge-
             ka Ülkeler” araflt›rmas›n›n sonuçlar›na göre Türkiye, 487 mil-  rekir. Yanl›fllar›n kayna¤› fludur: Bütüncül
             yar dolar marka de¤eri ile dünyan›n en de¤erli 19. ülke marka-  bir markalaflma süreci bilinen objektif ol-
             s› oldu. Geçen y›la göre marka de¤erini 114 milyar dolar art›-  gular (ilk, yeni, kaliteli, uygun maliyetli ol-
             ran Türkiye; Polonya, Avusturya, Belçika, Yunanistan gibi Av-  mak) kadar subjektif (kiflisel, psikolojik,
             rupa Birli¤i (AB) üyesi birçok ülkeyi gerisinde b›rakt›. Marka  duygusal, moda, estetik, tatmin, kültürel
             de¤eri, ülkelerin yat›r›m, turizm, ürünler ve yetenek olmak üze-  yak›nl›k, al›flkanl›k, tarihi veya etnik ba¤-
             re dört ana kritere göre hesaplan›yor. Afla¤›da ülkelerin marka  lar vb.) olgular› da bar›nd›r›r. Bu olgular›n
             de¤eri s›ralamas› ve Türkiye’nin yeri görülüyor.        tümü stratejik bir bütünlüktür. Baz› marka
                                                                     tan›mlar› kalite, tan›t›m, pazarlama gibi
             Ülke       2011 (milyar dolar)   2012 (milyar dolar)    objektif kriterleri öne al›rken baz› tan›mlar
             ABD       12 trilyon 351 milyar dolar 14 trilyon 641 milyar dolar  da  marka kimli¤inin yaratt›¤› subjektif et-
             Çin                  3 trilyon 018  4 trilyon 847 milyar dolar  kilere a¤›rl›k tan›r. Belki de do¤rusu mar-
             Almanya              3 trilyon 091  3 trilyon 903 milyar dolar
             Japonya              1 trilyon 960  2 trilyon 552 milyar dolar  ka tan›m› hiç yapmamakt›r. T›pk›, “Quan-
             ‹ngiltere            1 trilyon 895  2 trilyon 189 milyar dolar  tum teorisini tan›mlamaya kalk›flman›n
             Fransa               1 trilyon 829  1 trilyon 963 milyar dolar  Quantum teorisini hiç anlamamak anlam›-
             Kanada               1 trilyon 251  1 vtrilyon 611 milyar dolar  na gelmesi” ( Richard Dawkins) gibi.
             Brezilya          941 milyar dolar  1 trilyon 376 milyar dolar  KobiEfor, illâ özetlenecekse, markan›n
             Hindistan   1 trilyon 218 milyar dolar  1 trilyon 247 milyar dolar  ‘güven oluflturmak’ oldu¤u görüflüne ya-
             ‹talya     1 trilyon 570 milyar dolar  1 trilyon 104 milyar dolar  k›nd›r. Çünkü GÜVEN bilgiyi de, duyguyu
             Rusya             847 milyar dolar  1 trilyon 058 milyar dolar  da, ürün ve hizmetin objektif özellikleri
             Avustralya        673 milyar dolar       952milyar dolar  kadar subjektif etkilerini de içerir. Ayr›ca
             ‹spanya           725 milyar dolar      908 milyar dolar  güven, marka olgusu ile birey müflteri
             ‹sviçre           549 milyar dolar      885 milyar dolar
             Hollanda          801 milyar dolar      872 milyar dolar  aras›nda infla edilmifl olan özel ba¤› da
             Meksika           672 milyar dolar      767 milyar dolar  aç›klar niteliktedir. Bu yaklafl›m marka-
             Güney Kore        572 milyar dolar      722 milyar dolar  n›n özel bir kimlik oldu¤unu da söyler.
             ‹sveç             449 milyar dolar      666 milyar dolar  Markay›, kimi avantajlar kazand›rmak
             Türkiye           365 milyar dolar      487 milyar dolar  yoluyla ürünün sa¤lad›¤› kar oran›n› ar-
             Polonya           271 milyar dolar      472 milyar dolar  t›rmak fleklinde tan›mlayan banal iktisa-
             Avusturya         301 milyar dolar      418 milyar dolar  di görüfl art›k geçersizdir. Çünkü üründe-
             Tayvan            297 milyar dolar      383 milyar dolar  ki ekstra marka de¤eri, al›fl-verifl esna-
             Belçika           363 milyar dolar      380 milyar dolar  s›nda  ortaya ç›kan bir de¤er de¤ildir;
             Danimarka         236 milyar dolar      366 milyar dolar  aksine markan›n gelecekle ilgili taahhüt-
             S. Arabistan      363 milyar dolar      364 milyar dolar
             Singapur          213 milyar dolar      290 milyar dolar  lerinde ve sa¤lad›¤› garantilerde ifadesi-
             Finlandiya        222 milyar dolar      278 milyar dolar  ni bulan bir de¤erdir.
             Norveç           202 milyar dolar       268 milyar dolar
             Endonezya         187 milyar dolar      260 milyar dolar  Günümüzde marka türleri ve
             Tayland           195 milyar dolar      252 milyar dolar  de¤iflik markalaflma yollar›
             Güney Afrika      157 milyar dolar      222 milyar dolar  Marka kavram› ciddi bir de¤ifliklik ge-
             Malezya           167 milyar dolar      205 milyar dolar  çirdi. ‘Marka’n›n kapsam›na ve kapsad›¤›
             Hong Kong         216 milyar dolar      202 milyar dolar  mekana göre de¤iflen marka türleri bulu-
             Arjantin         127 milyar dolar       201 milyar dolar  nuyor. Bu marka türleri ileri bir soyutla-
             BAE               140 milyar dolar      193 milyar dolar  mada bütünlefliryorlar ama oluflurken de
             Venezuela         133 milyar dolar      180 milyar dolar
             Çek Cum.           108milyar dolar      166 milyar dolar  etkileflim halindeler.
             fiili              112 milyar dolar      161 milyar dolar  Tescile dayanak teflkil eden resmi s›n›f-
             Romanya           108 milyar dolar      158 milyar dolar  land›rmaya göre flu tür markalar mevcut:
             Filipinler        101 milyar dolar      141 milyar dolar  1. Ticaret markas›
             Kolombiya            106 milyar dolar   139 milyar dolar  2. Hizmet markas›
                                                                       3. Ortak marka

            24 KobiEfor A¤ustos 2012
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29