Page 22 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 22
KAPAK
MARKALAfiAN TÜRK F‹RMALARI VE ÜRÜNLER‹
Türkiye’nin markalaflma iradesini ortaya koyan devlet projelerinin bafl›nda, dünyada baflka benzeri olma-
yan TURQUALITY gelmektedir. Türk ihraç ürün ve hizmetlerini yurtd›fl›nda markalaflt›rma faaliyetlerine ve-
rilen 10 y›ll›k kamu deste¤i ile önemli bir “fark” yarat›ld›. Afla¤›da TURQUALITY kapsam›ndaki flirketler
markalaflt›rmaya çal›flt›klar› ürün-hizmetleriyle gösterilmifltir.
F‹RMA MARKA F‹RMA MARKA
1 Aktafl Hava Süspansiyon Airtech 42 Kalekim Kimya Kalekim- Kalecolor
2 Alt›nbafl Kuyumculuk Alt›nbafl 43 Kalebodur Seramik Kalebodur-Çanakkale Seramik
3 Alvimedica Sa¤l›k Alvimedica 44 Kervan G›da Bebeto
4 Ay Marka Ma¤azac›l›k Network 45 Koleksiyon Mobilya Koleksiyon
5 Anadolu Efes Birac›l›k Efes 46 Kopafl Kozmetik Dalin - Alix Avien
6 Arçelik A.fi. Beko - Blomberg 47 Kordsa Kordsa
7 Atasay Kuyumculuk Atasay 48 Koton Tekstil Koton
8 Banvit Band›rma Yem San Banvit 49 Makel Elektrik Makel
9 Biota Bitki ‹laç ve Kozmetik Bioxet - Bioxsine 50 Matel Hammadde Serel
10 BMC Sanayi ve Ticaret BMC 51 Mavi Giyim San. Mavi
11 Bossa Ticaret ve Sanayi Bossa 52 Med-Art Zen
12 Boydak D›fl Ticaret ‹stikbal - Bellona 53 Merinos Hal› Merinos
13 Brisa Bridgestone Lastik Lassa 54 Novaplast Plastik Vesbo
14 Çak Tekstil LTB 55 Ode Yal›t›m Ode
15 Çilek Mobilya Çilek 56 Organik Kimya Orgal
16 Ç›¤›r Kimya Silver Shoe Care Products 57 Orka Tekstil Damat Tween
17 Deima Elektromekanik Sinbo 58 Otokar Otomotiv Otokar
18 Desa Deri Desa 59 Özdemir Üçtekstil Select
19 Do¤tafl Mobilya Do¤tafl 60 Öztiryakiler Özti
20 DSD Deri Derri 61 Paflabahçe Paflabahçe
21 Dyo Boya DYO - Dewilux 62 P›nar Süt Mamülleri P›nar
22 Eczac›bafl› Vitra 63 Pimafl Plastik Pimapen
23 Eke Tekstil Hamam 64 Samet Kal›p Samet
24 Erk Giyim Colin's 65 Sanko Makina MST
25 Eti G›da Eti 66 Sanko Tekstil ‹SKO
26 Evita Tekstil BGN 67 Sarar Sarar
27 Evyap Sabun Duru - Arko 68 fi›kmakas Cross
28 FG Tekstil Konfeksiyon Fuga 69 Söktafl Tekstil Söktafl
29 Flokser Tekstil Sertex 70 Sun Tekstil Jimmy Key
30 Gilan Mücevher Gilan 71 fiölen Çikolata G›da fiölen
31 Goldafl Kuyumculuk Goldafl 72 Temsa Global Temsa
32 Gürmen Giyim Ramsey 73 Tosuno¤ullar› Mobilya Burotime
33 Hayat Kimya Bingo - Molfix 74 Vakko Tekstil W Collection
34 Hidromek Makina Hidromek 75 Valfsel Armatür ECA
35 Hisar Çatal Kafl›k Hisar 76 Vatan Kablo Vatan Kablo
36 Hunca Kozmetik Hunca 77 Vestel Finlux
37 ‹nci Akü San. ‹nci Akü 78 Vestel Elektronik Sanayi Vestel
38 ‹pek Ka¤›t San. Selpak - Solo 79 Viko Elektrik ve Elektronik Viko
39 ‹pekyol Giyim ‹pekyol - Machka 80 Yatpa Dayan›kl› Tüketim Alfemo
40 ‹stanbul G›da Ülker 81 Yünsa Yünlü Yünsa
41 Kale Kilit ve Kal›p Kale 82 Zorluteks Tekstil Taç
Yanl›flla do¤ru birlikte olmaz sinden sonraki tüm süreçtir. Bu süreç kalite, bilin-
Marka ve markalaflma konular›nda Türkiye’de ha- mek, müflteri sadakati sa¤lamak ve hatta da¤›t›m ve
la bilgi kirlili¤i yaflanmakta, her kafadan bir ses ç›k- sat›fl sonras› hizmetler gibi, birbirini izleyen aflama-
maktad›r. Ancak bu dahi olumlu bir geliflmedir. Çün- lardan oluflur. Ama bu sürecin markalaflmaya götü-
kü bilgi ile pratik biraraya geldikçe mu¤lakl›k afl›la- rebilmesi için, fizik ve emek de¤erlerin ötesinde bir
cak, yanl›fllarla do¤rular ayr›flacak, herkes kendisi de¤er yüklenerek geliflmesi gerekir. “Marka de¤eri”
için net olan kiflisel veya kurumsal bir markalaflma böyle oluflur.
anlay›fl›na ulaflacakt›r. “Marka de¤eri” iflletme yönünden finansal varl›k-
fiu yanl›fl alg›y› düzelterek ilerleyelim: Tescilsiz t›r. Ürüne –veya hizmete– yüklenmifl ama ondan ba-
Marka olunmaz. Evet ama tescille de marka olun- ¤›ms›z bir de¤erdir. Marka olmayan bütün ürünler
maz. Tescil ‘yap›lan’, marka ise ‘infla edilen’dir. Tes- maliyet + kâr oran› ile sat›lmaktad›r. Marka olun-
cil ay›rdedici bir flekil ve isimdir, markalaflma niyeti- muflsa e¤er, o zaman ürün maliyet + kâr oran› +
nin ortaya konulmas›d›r; markalaflma ise niyet ifade- marka de¤eri biçimini al›r. Oysa fizi¤i ve ifllevi yö-
22 KobiEfor A¤ustos 2012