Page 30 - KobiEfor_Haziran_2012
P. 30
UZMAN KOB‹’ler ve Giriflim Sermayesi
Ü lkemiz ekonomisinin önemli di- riskleri içermektedir.
Özellikle KOB‹ düzeyinde olan flirket-
namiklerini oluflturan, KOB‹’le-
lerde kurumsal birtak›m süreçlerin
re yönelik ihracat odakl› üre-
tim, Ar-Ge ve inovasyon, iflbirli¤i ve oturmam›fl olmas› finansal yönetim
güçbirli¤i, uluslararas›laflma ve ku- ve takip anlam›nda sorunlar› berabe-
rumsallaflma, giriflimcilik, istihdam, rinde getirirken, özellikle aile flirketle-
yeni pazarlar, iyi koflullu kredi, vergi rinde kurumsall›¤a geçifl sürecinde
istisnalar›, yeni yat›r›mlar gibi temel önemli direnifller oluflabilmekte ve
alanlarda bir dizi devlet teflvik ve planlanan ad›mlar istendi¤i kadar ça-
destek politikalar› uygulanmakta. buk at›lmayabilmektedir.
Bu desteklerin kamu aya¤›n›, Baflkan- Ülkemizde SPK’dan izinli, Rhea Giri-
l›¤›’n› yapmaktan onur duydu¤um bafl- flim, KOB‹ Giriflim, ‹fi Giriflim, Turk-
ta KOSGEB olmak üzere Ekonomi Ba- ven Private Equity, ‹stanbul Giriflim,
kanl›¤›’na ba¤l› birimler, Bölgesel Kal- Anadolu Giriflim ve Gözde Giriflim
k›nma Ajanslar›, TÜB‹TAK, TTGV, KGF bu alanda faaliyet gösteren GSYO
gibi kurulufllar oluflturuyor. Tar›m ve flirketleridir.
hayvanc›l›k alan›nda teflvik ve destek- KOB‹lerimizin çeflitli finansman ens-
ler ise G›da Tar›m ve Hayvanc›l›k Ba- trümanlar›na yönelmelerini sa¤lamak,
kanl›¤›’na ba¤l› birimlerce uygulan›yor. GSYO flirketlerini de desteklemek
H‹LM‹ DEVEL‹ Yap›lan ölçümleme çal›flmalar› sonuç- amac›yla hükümetimizce bu yönde
hilmideveli@kobi-efor.com.tr lar›na göre KOB‹’lerin bu destekler- olumlu ad›mlar at›lmakta oldu¤unu
den, sa¤lanan avantajlardan yeterin- söylemekte yarar görüyorum. Baflba-
ce yararlanamad›¤›, hatta birçok ifllet- kan Yard›mc›s› say›n Ali Babacan ve
Giriflim Sermayesi melerce bu desteklere ilgi gösterilme- Maliye Bakan› say›n Mehmet fiim-
di¤i anlafl›l›yor. flek’in birlikte düzenledikleri “Finans-
bir flirkete ortakl›k ‹lgi göstermeyen birçok flirketin or- man imkanlar›n›n çeflitlendirilmesi,
tak özelli¤inin bu tip desteklerin daha çok finansal enstrüman üretil-
yoluyla sermaye kapsam ve miktarlar›n›n oldukça dar mesi” ana temal› toplant› da; “Giri-
ve düflük oldu¤u yönündeki önyarg›- flim sermayesi fonu olarak ayr›lan
girifli sa¤lanmas› ve s›n›n do¤ru olmad›¤›n›n da alt›n›n çi- katk› paylar›n›n gelir ve kurumlar ver-
zilmesi gerekiyor. gisi matrah›n›n tespitinde beyanname
bu kayna¤›n da Kamunun d›fl›nda özel sektörce sa¤la- üzerinden indirilmesine imkan sa¤-
flirketin büyüme nan imkanlara bak›ld›¤›nda ise ban- lanmaktad›r. (Beyan edilen gelirin
yüzde 10’unu aflmamak kayd›yla). Gi-
kalar›n d›fl›nda Giriflim Sermayesi Ya-
amaçl› bir yat›r›m›n› t›r›m Ortakl›¤› (GSYO) modelinin öne riflim sermayesi yat›r›m ortakl›klar›na
ç›kt›¤›n› görüyoruz. Giriflim Sermayesi
sermaye olarak konulmas› ve giriflim
finanse etmesinin bir flirkete ortakl›k yolu ile sermaye sermayesi yat›r›m fonu paylar›n›n sa-
girifli sa¤lanmas› ve bu kayna¤›n da t›n al›nmas› amac›yla ilgili dönem ka-
yan›s›ra kurumsal flirketin büyüme amaçl› bir yat›r›m›n› zanc›ndan veya beyan edilen gelirden
finanse etmesi ile s›n›rl› kalmamakta. giriflim sermayesi fonu ayr›labilmesi-
yönetim, know-how Kurumsal yönetim, know-how ve viz- ne imkan sa¤lanmaktad›r. (Kurum ka-
yonu transfer etme, yeni pazarlara zanc›n›n veya beyan edilen gelirin
ve vizyonu transfer girmesi, bilançosundaki borç yükü ve yüzde 10’unu ve özsermayenin yüzde
finansal giderleri azalt›p iflletme ser- 20’sini aflmamak kayd›yla). Kurumla-
etme, yeni pazarlara mayesini güçlendirerek ticari faaliyet- r›n giriflim sermayesi yat›r›m fonu ka-
lerini daha büyük bir rahatl›k içinde t›lma paylar› ile giriflim sermayesi or-
girmesi, iflletme yürütmesi ve günü çevirmekten büyü- takl›klar›ndan elde ettikleri kar payla-
meyi ve geliflmeyi düflünür hale gel- r›, ifltirak kazançlar› istisnas› kapsam›-
sermayesini mesini sa¤lamay› amaçlamaktad›r. na al›nmakta.
GSYO’lar, SPK taraf›ndan düzenlenen Tüm bunlar olumlu geliflmeler ve ye-
güçlendirmesi, mevzuat ve denetim çerçevesinde ya- niliklerle dolu. Ancak yeni düzenle-
t›r›mlar›n› yapan, kaynaklar›n› ‹MKB meler yap›l›rken mevcut kanun ve yö-
büyümeyi ve vas›tas›yla Türk sermaye piyasalar›n- netmeliklerde de mutlak baz› de¤i-
geliflmeyi düflünür dan sa¤layan ve yat›r›mc›lar›na hisse- fliklikler yap›lmas› gerekiyor. Örne¤in;
leri ‹MKB’de ifllem görmeyen özel flir-
KOB‹ tan›m›nda de¤ifliklik yap›lmal›,
hale gelmesini ketlerin büyüme potansiyellerine eri- yeni TTK’n›n 1522 ve 1523. maddele-
flim sa¤layan, bir portföy mant›¤› ile ri de¤ifltirilmeli.
sa¤lamay› riski da¤›t›lm›fl ve çeflitlendirilmifl fle- Giriflim Sermayesi ile ilgili özet bilgi-
kilde yönetilmektedir. ler ve ülkemizdeki güncel geliflmeler
amaçlamaktad›r. Giriflim sermayesi yat›r›mlar› elbette ve bu alanda yap›lmas› gerekenlere
kendi içinde önemli zorluklar ve iliflkin önerilerim k›saca bunlar.
30 KobiEfor Haziran 2012