Page 41 - KobiEfor_Nisan_2012
P. 41
KOORD‹NASYONSUZLUK aras›nda bir ölçek uyumsuzlu¤u her zaman ve her
De¤iflim ve dönüflümü KOB‹’lerden bekleyemeyiz. ülkede yaflanm›flt›r. AB bu uyumsuzlu¤u, Çerçeve
Dönüflüm dinami¤i KOB‹’lere d›flar›dan ve de¤iflimin Programlar’da adeta KOB‹’lere “öz evlat” muamele-
aktörleri taraf›ndan afl›lanmak zorundad›r. De¤iflimin si yaparak aflmaya çal›flmaktad›r. Türk KOB‹’lerinde
aktörleri, kamudur, siyasettir, üniversitelerdir, finans Ar-Ge çal›flmas›na, tafl›d›¤› risk nedeniyle yönelim
kurumlar›d›r; her biri bir sektöre öncülük eden güç- zay›ft›r. Bu nedenle KOB‹’leri Ar-Ge’ye çekecek, risk-
lü holding yap›lar›d›r; de¤iflim konusunda kendini lerden ar›nd›r›lm›fl yeni destek ve teflvik modelleri
belli bir alana konumland›rm›fl sivil toplum kurulufl- gelifltirilmelidir.
lar›, Ar-Ge ve inovasyon platformlar›, destek-teflvik l KOB‹’ler zincirin en az karl› halkas›nda üretim
sistemleridir. Türkiye’de bu aktörlerin tümü vard›r, yapmaktad›rlar. Bu nedenle misyoner “üretici ruh”
KOB‹’ler için çok de¤erli çal›flmalar yapmaktad›rlar KOB‹’lerde körelmektedir. KOB‹’lerde üretim ve istih-
ama al›nan sonuçlar tatmin edici olmamaktad›r. dam maliyetlerini normallefltirecek kamusal tedbirler
Çünkü koordinasyon eksikli¤i yaflanmaktad›r. Büyük ve reformlar, Türkiye’nin dönüflüm vizyonunun bir
bir KOB‹ dönüflüm hareketi bafllatmak için bütün parças› olarak ele al›nmal› ve gerçeklefltirilmelidir.
KOB‹ çal›flmalar›n› belli bir koordinasyona kavufltur- l Üretimde ara mal› ihtiyac›n›n yerli üretimle kar-
mak gerekir. 8. KOB‹ Zirvesi bu tespitten hareketle fl›lanaca¤› genifl bir alan aç›lmal›, bu alan› KOB‹’le-
önümüzdeki dönemde KOB‹’lerde de¤iflim ve dönü- rin doldurmas› için kapsaml› bir planlamaya gidilme-
flüme yönelik büyük projelerin genifl ortakl›k ve or- li, bu konuda KOB‹’ler aras›nda yeni ve yarat›c› ifl-
ganizasyonlarla yap›lmas›n›n önemini bir kere daha birli¤i modelleri desteklenmelidir.
vurgulam›flt›r. l KOB‹’lerde hayat boyu e¤itim güncelleflmemifl-
tir. Mesleki e¤itim ve nitelikli eleman ihtiyac› örgüt-
‹ZLENECEK TALEPLER lenmemifl bir insan kaynaklar› pazar›ndan gideril-
8. KOB‹ Zirvesi afla¤›daki konu bafll›klar›n›, y›l mektedir. KOB‹’lere dan›flmanl›k hizmetleri de belli
içinde yap›lacak KOB‹ çal›flmalar›nda yer almas› ve bir akreditasyon sistemine kavuflmam›flt›r. Bu ne-
izlenmesi gerekli talepler olarak kaydetmifltir: denle KOB‹’ler ihtiyaçlar› olan kalifiye eleman› ken-
l Rekabet gücünün artt›r›lmas› ve d›fl piyasalara di bünyelerinde yetifltirerek büyük ölçüde mesleki
aç›labilme aç›s›ndan halihaz›rda mevcut baflar›l› ör- e¤itimi de finanse etmektedirler. Bu yük KOB‹’lerin
nek kümelenme projelerinden hareketle kümelen- s›rt›ndan al›nmal›d›r.
menin KOB‹’lere sa¤lad›¤› avantajlar anlat›lmal› ve l Kamu al›mlar›nda KOB‹’lerin önceli¤i ve a¤›rl›-
yeni KOB‹ kümelenme örnekleri teflvik edilmelidir. ¤› art›r›lmal›, üretimini yerel kaynaklara dayand›ran
l E¤itimlerden ve sa¤lanan ilk desteklerden son- KOB‹’ler ihracatta ödüllendirilmeli, ihracatç›ya veri-
ra bile giriflimcinin kendine yeterli olamad›¤›, yaln›z len desteklerde a¤›rl›k üretici olan KOB‹’lere kayd›-
kald›¤› gözlenmektedir. Giriflimciyi sürekli motive r›lmal›d›r. Bu amaçla KOB‹’ler lehine kabul edilebilir
ederek canl› kalmas›n› sa¤layacak bir mahalli orta- kapsamda yeni bir vergi düzenlemesine gidilmelidir.
m›n oluflmas›na ihtiyaç vard›r. TOBB’un ülke çap›n- KOB‹’lerin finansal güçsüzlükleri ve finansal kaynak-
da yayg›nlaflan Genç ve Kad›n Giriflimci Kurullar› ek- lara ulafl›m›ndaki s›k›nt›lar dikkate al›narak özellikle
seninde, mahalli tüm aktörleri biraraya getiren ve kamu kaynakl› alacaklar›n›n tahsilinde öncelik sa¤-
her yeni giriflimcinin içinde yüzebilece¤i bir akvar- lanmal›d›r.
yum yarat›lmas› için çal›flma yap›lmal›d›r. l Yabanc› yat›r›mlarda yerli al›m oranlar›n›n (Off-
l Kad›n Giriflimcili¤i’nin ekonomideki cinsiyetçi set anlaflma) KOB‹’ler ad›na yükseltilmesi gerek-
tortular› ortadan kald›rmaya dönük yeni bir vizyon- mektedir.
la ele al›nmas› kad›n giriflimci e¤itiminde özel bir ih- l KOB‹’lerin yenilefltirici nitelikte makine-teçhi-
tisaslaflmaya gidilmesi gerekmektedir. Çok say›da zat ve donan›m yat›r›mlar›na KDV istisnas› uygu-
kad›n giriflimci e¤itmenine, ama ondan da önce lanmal›d›r.
‘e¤itmenlerin e¤itilmesine’ ihtiyaç vard›r. Kamu ve l Rekabet Hukuku’nun KOB‹’ler aleyhine kötüye
STK’lar henüz el at›lmam›fl bu alana yenilikçi ve ya- kullan›lmas›na son verilmeli, birleflme ve devralma-
rat›c› projelerle odaklanmal›d›r. larda KOB‹ hukuku güçlendirilmelidir.
l Kalk›nma Ajanslar› Türkiye’de baflar›l› bir bafl- l Kalk›nma planlar›, KOB‹’lerin dinamizmini dik-
lang›ç yaparak örgütlendiler. Mahalli (bölgesel) kal- kate alan revizyonlarla tazelenmelidir.
k›nma dinamiklerini keflfettiler. Stratejiler oluflturdu- l Yerli KOB‹ ürünlerinin AVM raflar›nda artan
lar. Bu aflamadan itibaren Kalk›nma ajanslar›n›n ka- oranda yer almas› hususunda teflvik unsurlar› bir
mu görünümlü ve kamu deste¤ini paylaflt›ran ku- hukuki düzenleme olarak sa¤lanmal›d›r.
rumlar olmaktan mahalli KOB‹ zenginli¤ine dayanan l Yeni Türk Ticaret Kanunu mikro iflletmeler yö-
yerel ve yar›-sivil kurumlar olmaya do¤ru bir evrim nünden KOB‹ set uygulamas› ve geçifl süreleri aç›-
sürecine girmeleri ve bölgedeki tüm KOB‹ çal›flmala- s›ndan yeniden düzenlenmelidir.
r›n›n tek u¤rak noktas› haline gelmeleri faydal› ola- l ‘Bilgi ve ‹letiflim Teknolojileri’nin küresel re-
cakt›r. kabette avantaj de¤il bir mecburiyet oldu¤undan
l KOB‹’lere katmade¤erli ileri teknoloji üretimi, hareketle dönüflümün tüm aktörleri KOB‹’lerde bu
çarp›c›, marifetli, s›rad›fl› rasyonel fiyatlarla marka ihtiyac›n karfl›lanmas›na yönelik ülke çap›nda et-
ürün üretimi önermekteyiz. Bunun yolu Ar-Ge’ye KO- kin kampanyalar ve uygulama projeleri gerçeklefl-
B‹ kat›l›m›n› art›rmaktan geçiyor. Ar-Ge ile KOB‹’ler tirmelidirler.
Nisan 2012 KobiEfor 41