Page 41 - KobiEfor_Nisan_2012
P. 41

KOORD‹NASYONSUZLUK                            aras›nda bir ölçek uyumsuzlu¤u her zaman ve her
              De¤iflim ve dönüflümü KOB‹’lerden bekleyemeyiz.  ülkede yaflanm›flt›r. AB bu uyumsuzlu¤u, Çerçeve
            Dönüflüm dinami¤i KOB‹’lere d›flar›dan ve de¤iflimin  Programlar’da adeta KOB‹’lere “öz evlat” muamele-
            aktörleri taraf›ndan afl›lanmak zorundad›r. De¤iflimin  si yaparak aflmaya çal›flmaktad›r. Türk KOB‹’lerinde
            aktörleri, kamudur, siyasettir, üniversitelerdir, finans  Ar-Ge çal›flmas›na, tafl›d›¤› risk nedeniyle yönelim
            kurumlar›d›r; her biri bir sektöre öncülük eden güç-  zay›ft›r. Bu nedenle KOB‹’leri Ar-Ge’ye çekecek, risk-
            lü holding yap›lar›d›r; de¤iflim konusunda kendini  lerden ar›nd›r›lm›fl yeni destek ve teflvik modelleri
            belli bir alana konumland›rm›fl sivil toplum kurulufl-  gelifltirilmelidir.
            lar›, Ar-Ge ve inovasyon platformlar›, destek-teflvik  l KOB‹’ler zincirin en az karl› halkas›nda üretim
            sistemleridir. Türkiye’de bu aktörlerin tümü vard›r,  yapmaktad›rlar. Bu nedenle misyoner “üretici ruh”
            KOB‹’ler için çok de¤erli çal›flmalar yapmaktad›rlar  KOB‹’lerde körelmektedir. KOB‹’lerde üretim ve istih-
            ama al›nan sonuçlar tatmin edici olmamaktad›r.  dam maliyetlerini normallefltirecek kamusal tedbirler
            Çünkü koordinasyon eksikli¤i yaflanmaktad›r. Büyük  ve reformlar, Türkiye’nin dönüflüm vizyonunun bir
            bir KOB‹ dönüflüm hareketi bafllatmak için bütün  parças› olarak ele al›nmal› ve gerçeklefltirilmelidir.
            KOB‹ çal›flmalar›n› belli bir koordinasyona kavufltur-  l Üretimde ara mal› ihtiyac›n›n yerli üretimle kar-
            mak gerekir. 8. KOB‹ Zirvesi bu tespitten hareketle  fl›lanaca¤› genifl bir alan aç›lmal›, bu alan› KOB‹’le-
            önümüzdeki dönemde KOB‹’lerde de¤iflim ve dönü-  rin doldurmas› için kapsaml› bir planlamaya gidilme-
            flüme yönelik büyük projelerin genifl ortakl›k ve or-  li, bu konuda KOB‹’ler aras›nda yeni ve yarat›c› ifl-
            ganizasyonlarla yap›lmas›n›n önemini bir kere daha  birli¤i modelleri desteklenmelidir.
            vurgulam›flt›r.                                    l KOB‹’lerde hayat boyu e¤itim güncelleflmemifl-
                                                            tir. Mesleki e¤itim ve nitelikli eleman ihtiyac› örgüt-
              ‹ZLENECEK TALEPLER                            lenmemifl bir insan kaynaklar› pazar›ndan gideril-
              8. KOB‹ Zirvesi afla¤›daki konu bafll›klar›n›, y›l  mektedir. KOB‹’lere dan›flmanl›k hizmetleri de belli
            içinde yap›lacak KOB‹ çal›flmalar›nda yer almas› ve  bir akreditasyon sistemine kavuflmam›flt›r. Bu ne-
            izlenmesi gerekli talepler olarak kaydetmifltir:   denle KOB‹’ler ihtiyaçlar› olan kalifiye eleman› ken-
              l Rekabet gücünün artt›r›lmas› ve d›fl piyasalara  di bünyelerinde yetifltirerek büyük ölçüde mesleki
            aç›labilme aç›s›ndan halihaz›rda mevcut baflar›l› ör-  e¤itimi de finanse etmektedirler. Bu yük KOB‹’lerin
            nek kümelenme projelerinden hareketle kümelen-  s›rt›ndan al›nmal›d›r.
            menin KOB‹’lere sa¤lad›¤› avantajlar anlat›lmal› ve  l Kamu  al›mlar›nda KOB‹’lerin önceli¤i ve a¤›rl›-
            yeni KOB‹ kümelenme örnekleri teflvik edilmelidir.  ¤› art›r›lmal›, üretimini yerel kaynaklara dayand›ran
              l E¤itimlerden ve sa¤lanan ilk desteklerden son-  KOB‹’ler ihracatta ödüllendirilmeli, ihracatç›ya veri-
            ra bile giriflimcinin kendine yeterli olamad›¤›, yaln›z  len desteklerde a¤›rl›k üretici olan KOB‹’lere kayd›-
            kald›¤› gözlenmektedir. Giriflimciyi sürekli motive  r›lmal›d›r. Bu amaçla KOB‹’ler lehine kabul edilebilir
            ederek canl› kalmas›n› sa¤layacak bir mahalli orta-  kapsamda yeni bir vergi düzenlemesine gidilmelidir.
            m›n oluflmas›na ihtiyaç vard›r. TOBB’un ülke çap›n-  KOB‹’lerin finansal güçsüzlükleri ve finansal kaynak-
            da yayg›nlaflan Genç ve Kad›n Giriflimci Kurullar› ek-  lara ulafl›m›ndaki s›k›nt›lar dikkate al›narak özellikle
            seninde, mahalli tüm aktörleri biraraya getiren ve  kamu kaynakl› alacaklar›n›n tahsilinde öncelik sa¤-
            her yeni giriflimcinin içinde yüzebilece¤i bir akvar-  lanmal›d›r.
            yum yarat›lmas› için çal›flma yap›lmal›d›r.        l Yabanc› yat›r›mlarda yerli al›m oranlar›n›n (Off-
              l Kad›n Giriflimcili¤i’nin ekonomideki cinsiyetçi  set anlaflma) KOB‹’ler ad›na yükseltilmesi gerek-
            tortular› ortadan kald›rmaya dönük yeni bir vizyon-  mektedir.
            la ele al›nmas› kad›n giriflimci e¤itiminde özel bir ih-  l KOB‹’lerin yenilefltirici nitelikte makine-teçhi-
            tisaslaflmaya gidilmesi gerekmektedir. Çok say›da  zat ve donan›m yat›r›mlar›na KDV istisnas› uygu-
            kad›n giriflimci e¤itmenine, ama ondan da önce   lanmal›d›r.
            ‘e¤itmenlerin e¤itilmesine’ ihtiyaç vard›r. Kamu ve  l Rekabet Hukuku’nun KOB‹’ler aleyhine kötüye
            STK’lar henüz el at›lmam›fl bu alana yenilikçi ve ya-  kullan›lmas›na son verilmeli, birleflme ve devralma-
            rat›c› projelerle odaklanmal›d›r.               larda KOB‹ hukuku güçlendirilmelidir.
              l Kalk›nma Ajanslar› Türkiye’de baflar›l› bir bafl-  l Kalk›nma planlar›, KOB‹’lerin dinamizmini dik-
            lang›ç yaparak örgütlendiler. Mahalli (bölgesel) kal-  kate alan revizyonlarla tazelenmelidir.
            k›nma dinamiklerini keflfettiler. Stratejiler oluflturdu-  l Yerli KOB‹ ürünlerinin AVM raflar›nda artan
            lar. Bu aflamadan itibaren Kalk›nma ajanslar›n›n ka-  oranda yer almas› hususunda teflvik unsurlar› bir
            mu görünümlü ve kamu deste¤ini  paylaflt›ran ku-  hukuki düzenleme olarak sa¤lanmal›d›r.
            rumlar olmaktan mahalli KOB‹ zenginli¤ine dayanan  l Yeni Türk Ticaret Kanunu  mikro iflletmeler yö-
            yerel ve yar›-sivil kurumlar olmaya do¤ru bir evrim  nünden KOB‹ set uygulamas› ve geçifl süreleri aç›-
            sürecine girmeleri ve bölgedeki tüm KOB‹ çal›flmala-  s›ndan yeniden düzenlenmelidir.
            r›n›n tek u¤rak noktas› haline gelmeleri faydal› ola-  l ‘Bilgi ve ‹letiflim Teknolojileri’nin küresel re-
            cakt›r.                                         kabette avantaj de¤il bir mecburiyet oldu¤undan
              l KOB‹’lere katmade¤erli ileri teknoloji üretimi,  hareketle dönüflümün tüm aktörleri KOB‹’lerde bu
            çarp›c›, marifetli, s›rad›fl› rasyonel fiyatlarla marka  ihtiyac›n karfl›lanmas›na yönelik ülke çap›nda et-
            ürün üretimi önermekteyiz. Bunun yolu Ar-Ge’ye KO-  kin kampanyalar ve uygulama projeleri gerçeklefl-
            B‹ kat›l›m›n› art›rmaktan geçiyor. Ar-Ge ile KOB‹’ler  tirmelidirler.

                                                                                       Nisan 2012 KobiEfor 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46