Page 33 - KobiEfor_Subat_2012
P. 33
ketle Vali Mustafa Büyük, KOB‹’ler için kurumsallafl-
ma faaliyetlerinin desteklenmesi, çevresel konularda
destek sa¤lanmas›, bölgedeki sektörlerin Ar-Ge ko-
nusunda desteklenmesi ihtiyac›na iflaret ediyor ve
Sakarya ilinde tafl›t ve araç sektörü d›fl›nda kalan
sanayilerin büyük oranda yerli hammadde kaynakla-
r›na ba¤l› oldu¤u gerçe¤ine dikkat çekiyor.
‹lin yat›r›m perspektifi
Planlanan yeni yat›r›m alanlar›nda üretim sektörü
yüzde 48’le ilk s›rada, yüzde 15 ile Ar-Ge çal›flmala-
r› ikinci ve yüzde 13 ile de tasar›m üçüncü s›rada.
Bunlar› pazarlama ve bilgi ifllem yat›r›mlar›n›n takip
etti¤ini söyleyen Büyük, “Vizyonumuz, Sanayileflme
Stratejisi eksenini oluflturan yüksek katma de¤er
üretimi ba¤lam›nda Sakarya’n›n Türkiye’de Ar-ge,
inovasyon ve ileri teknoloji alanlar›nda aranan bir il
haline gelmesidir” diyor.
‹lin yat›r›mlar yönünden cazibesi
Vali Büyük, Sakarya için temel önemde bir e¤ilim
saptamas› olarak flunlar›n alt›n› çiziyor: “Türkiye’nin
sanayi katma de¤erinin yüzde 51.8’i Marmara bölge-
sinde yo¤unlaflmaktad›r. Ancak, bölgenin geleneksel sat›fl, yeni teknoloji gelifl-
sanayi merkezi ‹stanbul’ da faaliyetlerin son y›llarda tirme, vergi ve teflvik
finans, bankac›l›k, pazarlama, ticaret ve turizm gibi mevzuatlar›” konular›nda
hizmet alanlar›nda yo¤unlaflmas› sonucunda, sana- yo¤unlafl›yor. Rekabetçili-
yideki a¤›rl›¤›n azalma e¤iliminde oldu¤u görülmek- ¤e dönük bu talepler ay-
tedir. Bunun sonucunda, sanayi faaliyetleri civar il- n› zamanda “d›fl pazar›n
ler olan Sakarya, Kocaeli ve Tekirda¤ gibi yeni sana- geniflletilmesi”ni içeriyor.
yi merkezlerine kaym›flt›r.” Vali Sakarya’y› bu noktada çok güzel tasvir ediyor:
Vali Büyük’ün verdi¤i kriterlere göre Sakarya’n›n “‹flletmeler ihracat ifllemlerini yaparken belirli bir
müteflebbisler için cazip bir yat›r›m merkezi olmas›- sisteme sahip de¤ildirler. Firma sahipleri veya ihra-
n›n nedenleri flöyle özetlenebilir: cat elemanlar› ihraç ifllemlerinde öne ç›kan unsurlar-
l Marmara Bölgesi’nde yer almas› ve ‹stanbul, d›r. ‹hraç konusunda Sakarya sanayisinin yaflam›fl
Ankara, Kocaeli, Bursa, Yalova gibi illere yak›nl›¤› oldu¤u en önemli sorun bu konuda yeterince ku-
l Ulafl›m kolayl›¤›; kara, demir, hava ve deniz yo- rumsallaflmam›fl olmalar›d›r.”
lu ulafl›m hatlar›na yak›nl›k ‹hracatta kurumsallaflma gereksinimi, bu konuda
l Enerjiye eriflim kolayl›¤› (Do¤algaz, elektrik ve yüksek bir kapasite olufltu¤unda do¤ar. Sakarya’da
akaryak›t enerjisine ulafl›m avantaj›) bu var: ‹hracat› 1 milyar dolar› aflan 16 il aras›nda
l E¤itim altyap›s›n›n ve Sakarya Üniversitesi’nin 10. olmak ve 2011 y›l›nda 2 milyar 63 milyon 835 bin
varl›¤› nedeniyle nitelikli ara eleman bollu¤u, üniver- dolar ihracat› gerçeklefltirmifl bulunmak.
site-sanayi iflbirli¤i için uygun bir ortam›n varl›¤›
l Geliflmifl ticaret ve sanayi altyap›s› ile finans ve Sakarya’n›n yat›r›m dinami¤i
lojistik hizmetlerin varl›¤› ‹lin güçlü geliflme dinami¤i, 1999 depreminde y›-
l Referans teflkil edecek büyük fabrikalar ve bu k›ma u¤ramas›, 2005 y›l› yat›r›m program›nda tefl-
fabrikalar›n yan sanayi ihtiyac›n›n karfl›lanmas›na vik bölgesi d›fl›na ç›kar›lm›fl olmas›na ra¤men yat›-
yönelik potansiyeli (Goodyear, Toyota, Otokar, Oto- r›m çekmesinde görülür. Valili¤in sa¤lad›¤› destek
yol, T›rsan, AK G›da, fienpiliç, Toprak Holding) ve bürokratik kolayl›klar alt›nda, Sakarya’da, 3’ ü
faal, ve dördü plan halinde 7 OSB bulunmaktad›r.
‹lde sanayinin sorunlar› Yarat›lan yat›r›m kapasitesi ise Vali’nin verdi¤i sa-
Sakarya’n›n dönüflerek geliflme aç›s›ndan hangi y›larla flu flekildedir: Parsel say›s› 215, üretime ge-
noktada durdu¤una bak›ld›¤›nda bütün sektörlerin çen tesis say›s› 140, inflaat halinde 53 ve proje saf-
hareketli ve iyimser oldu¤u göze çarp›yor. Sanayi- has›nda tesis 17. Ayr›ca büyük holdingler kendile-
den gelen talepler Büyük’ün özetlemesiyle “Maliyeti rine genifl alanlar sat›n alarak Sakarya’da sanayi
azaltma, finansman, kalite iyilefltirme, pazarlama ve üstleri kuruyor.
fiubat 2012 KobiEfor 33