Page 27 - KobiEfor_Eylul_2011
P. 27
KAPAK
ORTADO⁄U T‹CARET‹M‹ZDE GEL‹fiMELER
Alternatif pazarlarda son vaziyet nedir? m›z› seferber ettik. Olumsuzluklar› bertaraf etmek
Ortado¤u’nun hali malum. amac›yla yeni yeni pazarlara, yeni yeni ülkelere
Türkiye’nin yak›n co¤rafyas›nda ekonomik ola- do¤ru yelkenimizi çevirdik. Nitekim son günlerde
rak daha etkin bir rol oynad›¤› bir dönemden ge- Latin Amerika, Sahra Alt› Afrikas› ve Asya Pasifik
çiyoruz. Ortado¤u’daki kar›fl›kl›klara ra¤men, Tür- bölgesinde a¤›rl›¤›m›z› art›rmaya yönelik çal›flma-
kiye’nin Ortado¤u’ya gerçeklefltirdi¤i ihracat gün lar›m›z sürmektedir.
geçtikçe artmaktad›r. 2011 y›l›n›n ilk alt› ay›nda bir 2011 y›l›n›n ilk alt› ayl›k döneminde Asya Pasi-
önceki y›l›n ayn› dönemine göre Irak’a gerçeklefl- fik ülkelerinden Güney Kore’ye ihracat›m›z bir ön-
tirdi¤imiz ihracat yüzde 39, ‹ran’a ihracat›m›z yüz- ceki y›l›n ayn› dönemine göre yüzde 90, Hong
de 30 oran›nda art›fl göstermifltir. Bu art›fl Suudi Kong’a yüzde 85 ve Hindistan’a yüzde 68 art›fl
Arabistan’a ihracat›m›zda yüzde 13, B.A.E.’ye ihra- göstermifltir. Ayn› flekilde Afrika’ya ve Latin Ameri-
cat›m›zda yüzde 17’dir. Bu dönemde Umman’a ih- ka’ya ihracat›m›zda art›fl yaflanmakta, bu bölge ül-
racat›m›z yüzde 110 art›fl göstermifltir. Ortado¤u ül- kelerinden Peru’da bu art›fl yüzde 273, Tanzan-
kelerinin toplam ihracat›m›z içindeki pay› yüzde ya’da yüzde 258, Kenya’da yüzde 172, Kolombi-
20’lere yaklaflm›flt›r. ‹ran, Irak ve B.A.E. ve Suudi ya’da yüzde 123, Arjantin’de yüzde 70, Nijerya’da
Arabistan halen en büyük ticaret orta¤›m›z olarak yüzde 47 ve Brezilya’da yüzde 40 oranlar›nda ger-
önemini art›rarak korumaktad›r. çekleflmifltir.
Geçti¤imiz aylarda hem Kuzey Afrika hem de Rakamlardan da anlafl›ld›¤› üzere yürütülen ça-
Ortado¤u ülkelerinde meydana gelen hadiseler l›flmalar meyvelerini toplamakta, baflar›l› sonuçlar
kayg› vericidir. Türkiye’nin M›s›r’da, Tunus’ta ve elde edilmektedir. Bu sonuçlar amac›m›z olan gü-
Libya’da yat›r›mlar›n›n korunmas› ve ihracatç›m›- cünü anlam›fl, dünyay› en iyi bir biçimde tan›m›fl
z›n zararlar›n›n temini aç›s›ndan bu dönemde ih- bir Türk ihracat›n› oluflturmak yolunda emin ad›m-
racatç›m›zla bir araya gelerek s›k› bir takip içine larla ilerledi¤imiz ve iyi mesafeler kat etti¤imizin
girdik ve sorunu çözmek amac›yla tüm imkânlar›- iflaretidir.
Program› (BROP) kapsam›nda, BROP illeri aras›ndan ● Proje sürecinde bölge içi, bölgeler aras› ve
5 hedef il (Çorum, Gaziantep, Kahramanmarafl, Sam- uluslararas› iflbirli¤ine yönelik sektör spesifik 5 fark-
sun ve Trabzon) belirleyerek oluflturduk. l› iflbirli¤i strateji raporu gelifltirilecek, gelifltirilen 5
● Bölgesel rekabetin en önemli göstergelerinden strateji raporu ›fl›¤›nda, bölgesel ekonomik kalk›n-
biri hiç flüphesiz iflletmelerin ihracat kapasiteleridir. maya ve ihracata yönelik yeni bir program›n altyap›-
Yüksek kalite ve düflük maliyetlerle üretim yapabi- s› oluflturulacak ve bu hedefle politika öneri raporu
len ve ürünlerini ihraç edebilen firmalar katma de- haz›rlanacakt›r.
¤er yaratarak bölgesel rekabet ve istihdama önem- ● Proje “Ulusal Karfl›laflt›rmal› De¤erlendirme
li katk›lar sa¤lamaktad›r. ‹hracat ve bölgesel kalk›n- (benchmarking) sisteminin kurulmas› ile KOB‹’leri-
ma stratejileri birbirlerinden ba¤›ms›z düflünülemez. miz ve süreçte rol oynayan tüm kurum ve kuruluflla-
Bakanl›¤›m›z sektörlerimizde üretim öncesinden r›m›z için önemli bir referans kayna¤› olacakt›r.
bafllayarak, üretimden pazarlamaya ve pazara ula- ● Di¤er taraftan, proje sürecinde ve sonras›nda
flana kadar geçen süreçlerde ifl ortam›n› ve bölge- Rekabetçilik Destek Mekanizmas› ve di¤er destek
sel dinamikleri kapsayan genifl bir strateji ile hare- mekanizmalar›m›zla proje faaliyetlerine ivme sa¤la-
ket etmektedir. yacak ve ihtiyaçlar kapsam›nda dinamik, esnek ve
● Projemiz bölge ekonomilerinin dinamiklerinin proje bazl› destek anlay›fl›m›zla yenilikçi politikalar
anlafl›lmas› ve kaynaklar›n stratejik bir flekilde kulla- oluflturmaya devam edece¤iz.
n›lmas› amac› ile ortak bir vizyonu paylaflan bölgesel ● Bu projeler d›fl›nda, KOB‹’lere yönelik 2006 y›-
stratejiler oluflturulmas›n›n yan› s›ra önde gelen fir- l›ndan beri yürütülmekte olan “Pazar Araflt›rmas› ve
malar›n ortak bir platformda toplanmas›n›, firmalar Pazarlama Deste¤i” yeniden düzenlenmifltir. Yeni
aras›ndaki iletiflim ve bilgi paylafl›m›n›n etkinlefltiril- Tebli¤ ile verilen devlet yard›mlar›n›n sadece mikta-
mesini ve kurumlar aras›nda koordinasyon sa¤lan- r› de¤il ayn› zamanda kapsam› da geniflletilmifltir.
mas›n› h›zland›racak pilot faaliyetler öngörmektedir. ● Yeni düzenlenen Pazar Araflt›rmas› ve Pazara
● 5 Milyon toplam bütçeli (1.5 Milyon yat›r›m içe- Girifl Deste¤i Hakk›nda Tebli¤ ile ilk defa 4 hizmet
ren) Proje faaliyetleri ile firmalar aras› iflbirliklerinin sektörünü destek kapsam›na ald›k. Bu destek ile
art›r›lmas›, bölgedeki yerel aktörler (ihracatç› birlik- üniversitelerimizin, hastanelerimizin, yaz›l›m flirket-
leri, sanayi odalar›, vb.) taraf›ndan sunulan destek lerimizin ve film sektörünün yurtd›fl›nda yapacaklar›
hizmetlerinin gelifltirilmesi, bu bölgedeki firmalar›m›- tan›t›m ve pazarlama giderleri yüzde 50 oran›nda ve
z›n uluslararas› pazarlara girifl ve bu pazarlarda re- y›ll›k olarak 300.000 dolara kadar desteklenecektir.
kabet edebilirliklerini art›rmak üzere kapasitelerinin ● ‹flbirli¤i kurulufllar›m›z›n sektörel ticaret heyet-
gelifltirilmesi amaçlanmaktad›r. leri ve al›m heyetleri organizasyonuna yönelik gider-
28 KobiEfor Eylül 2011