Page 27 - KobiEfor_Eylul_2011
P. 27

KAPAK




                              ORTADO⁄U T‹CARET‹M‹ZDE GEL‹fiMELER

               Alternatif pazarlarda son vaziyet nedir?     m›z› seferber ettik. Olumsuzluklar› bertaraf etmek
               Ortado¤u’nun hali malum.                     amac›yla yeni yeni pazarlara, yeni yeni ülkelere
               Türkiye’nin yak›n co¤rafyas›nda ekonomik ola-  do¤ru yelkenimizi çevirdik. Nitekim son günlerde
             rak daha etkin bir rol oynad›¤› bir dönemden ge-  Latin Amerika, Sahra Alt› Afrikas› ve Asya Pasifik
             çiyoruz. Ortado¤u’daki kar›fl›kl›klara ra¤men, Tür-  bölgesinde a¤›rl›¤›m›z› art›rmaya yönelik çal›flma-
             kiye’nin Ortado¤u’ya gerçeklefltirdi¤i ihracat gün  lar›m›z sürmektedir.
             geçtikçe artmaktad›r. 2011 y›l›n›n ilk alt› ay›nda bir  2011 y›l›n›n ilk alt› ayl›k döneminde Asya Pasi-
             önceki y›l›n ayn› dönemine göre Irak’a gerçeklefl-  fik ülkelerinden Güney Kore’ye ihracat›m›z bir ön-
             tirdi¤imiz ihracat yüzde 39, ‹ran’a ihracat›m›z yüz-  ceki y›l›n ayn› dönemine göre yüzde 90, Hong
             de 30 oran›nda art›fl göstermifltir. Bu art›fl Suudi  Kong’a yüzde 85 ve Hindistan’a yüzde 68 art›fl
             Arabistan’a ihracat›m›zda yüzde 13, B.A.E.’ye ihra-  göstermifltir. Ayn› flekilde Afrika’ya ve Latin Ameri-
             cat›m›zda yüzde 17’dir. Bu dönemde Umman’a ih-  ka’ya ihracat›m›zda art›fl yaflanmakta, bu bölge ül-
             racat›m›z yüzde 110 art›fl göstermifltir. Ortado¤u ül-  kelerinden Peru’da bu art›fl yüzde 273, Tanzan-
             kelerinin toplam ihracat›m›z içindeki pay› yüzde  ya’da yüzde 258, Kenya’da yüzde 172, Kolombi-
             20’lere yaklaflm›flt›r. ‹ran, Irak ve B.A.E. ve Suudi  ya’da yüzde 123, Arjantin’de yüzde 70, Nijerya’da
             Arabistan halen en büyük ticaret orta¤›m›z olarak  yüzde 47 ve Brezilya’da yüzde 40 oranlar›nda ger-
             önemini art›rarak korumaktad›r.                çekleflmifltir.
               Geçti¤imiz aylarda hem Kuzey Afrika hem de     Rakamlardan da anlafl›ld›¤› üzere yürütülen ça-
             Ortado¤u ülkelerinde meydana gelen hadiseler   l›flmalar meyvelerini toplamakta, baflar›l› sonuçlar
             kayg› vericidir. Türkiye’nin M›s›r’da, Tunus’ta ve  elde edilmektedir. Bu sonuçlar amac›m›z olan gü-
             Libya’da yat›r›mlar›n›n korunmas› ve ihracatç›m›-  cünü anlam›fl, dünyay› en iyi bir biçimde tan›m›fl
             z›n zararlar›n›n temini aç›s›ndan bu dönemde ih-  bir Türk ihracat›n› oluflturmak yolunda emin ad›m-
             racatç›m›zla bir araya gelerek s›k› bir takip içine  larla ilerledi¤imiz ve iyi mesafeler kat etti¤imizin
             girdik ve sorunu çözmek amac›yla tüm imkânlar›-  iflaretidir.

           Program› (BROP) kapsam›nda, BROP illeri aras›ndan  ● Proje sürecinde bölge içi, bölgeler aras› ve
           5 hedef il (Çorum, Gaziantep, Kahramanmarafl, Sam-  uluslararas› iflbirli¤ine yönelik sektör spesifik 5 fark-
           sun ve Trabzon) belirleyerek oluflturduk.         l› iflbirli¤i strateji raporu gelifltirilecek, gelifltirilen 5
              ● Bölgesel rekabetin en önemli göstergelerinden  strateji raporu ›fl›¤›nda, bölgesel ekonomik kalk›n-
           biri hiç flüphesiz iflletmelerin ihracat kapasiteleridir.  maya ve ihracata yönelik yeni bir program›n altyap›-
           Yüksek kalite ve düflük maliyetlerle üretim yapabi-  s› oluflturulacak ve bu hedefle politika öneri raporu
           len ve ürünlerini ihraç edebilen firmalar katma de-  haz›rlanacakt›r.
           ¤er yaratarak bölgesel rekabet ve istihdama önem-  ● Proje “Ulusal Karfl›laflt›rmal› De¤erlendirme
           li katk›lar sa¤lamaktad›r. ‹hracat ve bölgesel kalk›n-  (benchmarking) sisteminin kurulmas› ile KOB‹’leri-
           ma stratejileri birbirlerinden ba¤›ms›z düflünülemez.  miz ve süreçte rol oynayan tüm kurum ve kuruluflla-
           Bakanl›¤›m›z sektörlerimizde üretim öncesinden   r›m›z için önemli bir referans kayna¤› olacakt›r.
           bafllayarak, üretimden pazarlamaya ve pazara ula-   ● Di¤er taraftan, proje sürecinde ve sonras›nda
           flana kadar geçen süreçlerde ifl ortam›n› ve bölge-  Rekabetçilik Destek Mekanizmas› ve di¤er destek
           sel dinamikleri kapsayan genifl bir strateji ile hare-  mekanizmalar›m›zla proje faaliyetlerine ivme sa¤la-
           ket etmektedir.                                  yacak ve ihtiyaçlar kapsam›nda dinamik, esnek ve
              ● Projemiz bölge ekonomilerinin dinamiklerinin  proje bazl› destek anlay›fl›m›zla yenilikçi politikalar
           anlafl›lmas› ve kaynaklar›n stratejik bir flekilde kulla-  oluflturmaya devam edece¤iz.
           n›lmas› amac› ile ortak bir vizyonu paylaflan bölgesel  ● Bu projeler d›fl›nda, KOB‹’lere yönelik 2006 y›-
           stratejiler oluflturulmas›n›n yan› s›ra önde gelen fir-  l›ndan beri yürütülmekte olan “Pazar Araflt›rmas› ve
           malar›n ortak bir platformda toplanmas›n›, firmalar  Pazarlama Deste¤i” yeniden düzenlenmifltir. Yeni
           aras›ndaki iletiflim ve bilgi paylafl›m›n›n etkinlefltiril-  Tebli¤ ile verilen devlet yard›mlar›n›n sadece mikta-
           mesini ve kurumlar aras›nda koordinasyon sa¤lan-  r› de¤il ayn› zamanda kapsam› da geniflletilmifltir.
           mas›n› h›zland›racak pilot faaliyetler öngörmektedir.   ● Yeni düzenlenen Pazar Araflt›rmas› ve Pazara
              ● 5 Milyon toplam bütçeli (1.5 Milyon yat›r›m içe-  Girifl Deste¤i Hakk›nda Tebli¤ ile ilk defa 4 hizmet
           ren) Proje faaliyetleri ile firmalar aras› iflbirliklerinin  sektörünü destek kapsam›na ald›k. Bu destek ile
           art›r›lmas›, bölgedeki yerel aktörler (ihracatç› birlik-  üniversitelerimizin, hastanelerimizin, yaz›l›m flirket-
           leri, sanayi odalar›, vb.) taraf›ndan sunulan destek  lerimizin ve film sektörünün yurtd›fl›nda yapacaklar›
           hizmetlerinin gelifltirilmesi, bu bölgedeki firmalar›m›-  tan›t›m ve pazarlama giderleri yüzde 50 oran›nda ve
           z›n uluslararas› pazarlara girifl ve bu pazarlarda re-  y›ll›k olarak 300.000 dolara kadar desteklenecektir.
           kabet edebilirliklerini art›rmak üzere kapasitelerinin  ● ‹flbirli¤i kurulufllar›m›z›n sektörel ticaret heyet-
           gelifltirilmesi amaçlanmaktad›r.                  leri ve al›m heyetleri organizasyonuna yönelik gider-
            28 KobiEfor Eylül 2011
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32