Page 43 - KobiEfor_Temmuz_2011
P. 43

Franchising, Türkiye’nin
              ihtiyac› olan model
              UFRAD Derne¤i Genel Sekrete-
           ri Osman Faik Bilge, franchisingin
           uzun vadeli, hatta ömürlük bir ifl
           oldu¤unu söyledi. Büyük ço¤un-
           lu¤unun ürünlerle yap›ld›¤›n› be-
           lirten Bilge, önce markan›n iyi kar
           etmesi gerekti¤ini belirtti. Franc-
           hisingin “yarar, prestij, güvence,
           rahatl›k, sat›fl, kolayl›k, ba¤›ms›z-  olmad›¤› yerde ticaretin olamaya-
           l›k, iyi muamele” avantajlar›ndan  ca¤›n› savundu.
           sözeden Bilge, franchise al›rken
           “yat›r›m, beceri, deneyim, çevre”  Simit Saray›, dünya
           konular›n›n öne ç›kt›¤›n› kaydetti.  markas› olacak
           Önce markan›n “tüketiciye tat-     Simit Saray› Yönetim Kurulu
           min, de¤er, yarar sa¤lamas›” ba-  Baflkan› Haluk Okutur, hedefleri-
           k›m›ndan de¤erlendirilmesi ge-   nin tüm dünyadaki McDonalds’la-
           rekti¤ini vurgulayan Bilge, bölge,  r›n ma¤aza say›s› olan 34 binden
           ma¤aza ve AVM’nin de baflar›da    1 fazla ma¤aza say›s›na ve 100
           önemli rol oynad›¤›n› anlatt›. Bil-  bin istihdama ulaflmak oldu¤unu
           ge, franchise verenin baflar› for-  aç›klad›. 3 bin 500 çal›flanlar› bu-
           mülünün 3 do¤ruyu bulmakta       lundu¤unu belirten Okutur, “96
           yatt›¤›n› aç›klad›: “Do¤ru ifl, do¤-  bin 500 çal›flana ihtiyaç var” de-
           ru yer, do¤ru kifli.” Bilge, “Franc-  di. “Simit Saray›” fikrinin nas›l
           hising, Türkiye’nin ihtiyac› olan  olufltu¤unu öyküleyen Okutur, ti-
           bir model. Reklam ve kampanya,   yatro sanatç›s› Ferhan fiensoy’un
           franchisingin olmazsa olmaz›.”   “Kahraman Bakkal, Süpermarke-
           dedi. Normal esnaf›n çal›flma bi-  te Karfl›” adl› ünlü oyunundan  bir konsept oluflur. 1 ay sonra 15
           çimini örümce¤e benzeten Bilge,  yola ç›karak o tarihte 900 binden  bin dolar kazan›r ancak ortaklar›
           franchising alan› ise ar›ya benzet-  fazla olan bakkallar›n durumunun  hiç heyecanlanmaz, di¤er önerile-
           ti. Bilge, tarihte ilk franchisingin  düzelmesi için bir kitapç›k haz›r-  rine de çok s›cak bakmazlar. Me-
           ise t›marl› sipahiler oldu¤unu   lama fikriyle yola ç›kt›¤›n› anlatt›.  cidiyeköy’de bir yeni ma¤aza gö-
           söyledi.                         Ancak 8 y›l süren çal›flma sonun-  ren Okutur, 100 bin TL hava pa-
                                            da araflt›rma dosyas› 6 bin sayfa-  ras› gerekiyordur, ortaklar›n› ikna
              Sektörel deneyimler           ya ulaflsa da müflteri kitlesinin  edemez. Ancak 1 orta¤›, 18 y›ll›k
              ve beklentiler                büyük ço¤unlu¤unu kaybeden      eme¤iyle ald›¤› k›ymetli arabas›-
              Seminerin Franchise Veren Fir-  Okutur, perakende özellikle g›da-  n›n anahtar›n› Okutur’a uzat›nca
           ma Temsilcileri bölümünde Sez-   n›n çok önemli bir sektör oldu¤u-  ifller de¤iflir. Bugün o orta¤›yla
           gin Group Yönetim Kurulu Baflka-  nu görür. ‹nsanlar›n bütçe hesab›  yoluna devam eden Okutur, 100
           n› Hakan Sezgin, grup çat›s› alt›n-  yapmadan an›nda sat›n alacakla-  milyon dolar› geçen bir ciroya
           da toplanan Sezgin Jewels, So    r› bir model oluflturmak isteyen  ulaflt›klar›n› kaydetti. Hollan-
           Chic, Fix Silver, Moj, Sezgin Saat,  Okutur, Türkiye’de en çok sat›n  da’da yurtd›fl›ndaki ilk ma¤azala-
           Rosy Diamond ile tak› ve aksesu-  al›nan g›dan›n ekmek oldu¤unu  r›n› açt›klar›n› belirten Okutur, Al-
           arda 20’ye yak›n dünya markas›-  ö¤renir. Ekmek piyasas›ndaki k›-  manya’da, Suudi Arabistan’da,
           n›n distribütörlü¤ünü yapt›klar›n›  yas›ya rekabetin içine girmek is-  Yunanistan, Belçika, Fransa ve
           anlatt›. Türkiye’nin yan› s›ra yurt-  temeyen Okutur, 2. s›rada yer  ‹ngiltere’de ma¤aza açacaklar›n›
           d›fl›nda da üretim yapt›klar›n› ak-  alan simite yönelir: “Büyüyünce  söyledi. ABD’de Manhattan’da 5-
           taran Sezgin, esas hedeflerinin  simitçi olaca¤›m dememifltim.” O  6 ma¤aza açmak için kira pazar-
           ihracat oldu¤unu aç›klad›. Sez-  tarihe kadar Erzincan’da olan   l›klar›n›n sürdü¤ünü aktaran Oku-
           gin, paran›z›n olmas› halinde ma-  Okutur, ‹stanbul’a gelir, ma¤aza  tur, son 1-2 y›ld›r Avrupa’n›n bir
           ¤azalaflman›n, özellikle franchise  ve kendine ortak aramaya bafllar.  çok ülkesinden arand›klar›n›,
           bulman›n, ma¤aza açman›n ya da   Bo¤aziçi Üniversitesi’nin karfl›s›n-  “Gelin bize simit saray› aç›n” ta-
           açt›rman›n kolay oldu¤unu ifade  daki k›rtasiyenin yan›ndaki bofl  lepleri geldi¤ini ifade etti. Giri-
           etti. Ancak bu noktada altyap›n›n  dükkan› görür. Hat›r için kendisi-  flimcinin inanc›n› kaybetmemesi
           çok önemli oldu¤una de¤inen      ne ortak olan k›rtasiye sahipleriy-  ve hata yapmaktan korkmamas›
           Sezgin, yaln›zca iyi lokasyona sa-  le ifle bafllar. 10 bin dolarla ifle  gerekti¤ini vurgulayan Okutur,
           hip olman›n da yeterli olmad›¤›n›  bafllad›¤› için küçük tabureler, al-  hatalar›n  tekrarlanmamas›n›n
           ifade etti. Sezgin, demokrasinin  çak masalar, klasik f›r›n gibi salafl  öneminden sözetti.
                                                                                     Temmuz 2011 KobiEfor 43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48