Page 43 - KobiEfor_Temmuz_2011
P. 43
Franchising, Türkiye’nin
ihtiyac› olan model
UFRAD Derne¤i Genel Sekrete-
ri Osman Faik Bilge, franchisingin
uzun vadeli, hatta ömürlük bir ifl
oldu¤unu söyledi. Büyük ço¤un-
lu¤unun ürünlerle yap›ld›¤›n› be-
lirten Bilge, önce markan›n iyi kar
etmesi gerekti¤ini belirtti. Franc-
hisingin “yarar, prestij, güvence,
rahatl›k, sat›fl, kolayl›k, ba¤›ms›z- olmad›¤› yerde ticaretin olamaya-
l›k, iyi muamele” avantajlar›ndan ca¤›n› savundu.
sözeden Bilge, franchise al›rken
“yat›r›m, beceri, deneyim, çevre” Simit Saray›, dünya
konular›n›n öne ç›kt›¤›n› kaydetti. markas› olacak
Önce markan›n “tüketiciye tat- Simit Saray› Yönetim Kurulu
min, de¤er, yarar sa¤lamas›” ba- Baflkan› Haluk Okutur, hedefleri-
k›m›ndan de¤erlendirilmesi ge- nin tüm dünyadaki McDonalds’la-
rekti¤ini vurgulayan Bilge, bölge, r›n ma¤aza say›s› olan 34 binden
ma¤aza ve AVM’nin de baflar›da 1 fazla ma¤aza say›s›na ve 100
önemli rol oynad›¤›n› anlatt›. Bil- bin istihdama ulaflmak oldu¤unu
ge, franchise verenin baflar› for- aç›klad›. 3 bin 500 çal›flanlar› bu-
mülünün 3 do¤ruyu bulmakta lundu¤unu belirten Okutur, “96
yatt›¤›n› aç›klad›: “Do¤ru ifl, do¤- bin 500 çal›flana ihtiyaç var” de-
ru yer, do¤ru kifli.” Bilge, “Franc- di. “Simit Saray›” fikrinin nas›l
hising, Türkiye’nin ihtiyac› olan olufltu¤unu öyküleyen Okutur, ti-
bir model. Reklam ve kampanya, yatro sanatç›s› Ferhan fiensoy’un
franchisingin olmazsa olmaz›.” “Kahraman Bakkal, Süpermarke-
dedi. Normal esnaf›n çal›flma bi- te Karfl›” adl› ünlü oyunundan bir konsept oluflur. 1 ay sonra 15
çimini örümce¤e benzeten Bilge, yola ç›karak o tarihte 900 binden bin dolar kazan›r ancak ortaklar›
franchising alan› ise ar›ya benzet- fazla olan bakkallar›n durumunun hiç heyecanlanmaz, di¤er önerile-
ti. Bilge, tarihte ilk franchisingin düzelmesi için bir kitapç›k haz›r- rine de çok s›cak bakmazlar. Me-
ise t›marl› sipahiler oldu¤unu lama fikriyle yola ç›kt›¤›n› anlatt›. cidiyeköy’de bir yeni ma¤aza gö-
söyledi. Ancak 8 y›l süren çal›flma sonun- ren Okutur, 100 bin TL hava pa-
da araflt›rma dosyas› 6 bin sayfa- ras› gerekiyordur, ortaklar›n› ikna
Sektörel deneyimler ya ulaflsa da müflteri kitlesinin edemez. Ancak 1 orta¤›, 18 y›ll›k
ve beklentiler büyük ço¤unlu¤unu kaybeden eme¤iyle ald›¤› k›ymetli arabas›-
Seminerin Franchise Veren Fir- Okutur, perakende özellikle g›da- n›n anahtar›n› Okutur’a uzat›nca
ma Temsilcileri bölümünde Sez- n›n çok önemli bir sektör oldu¤u- ifller de¤iflir. Bugün o orta¤›yla
gin Group Yönetim Kurulu Baflka- nu görür. ‹nsanlar›n bütçe hesab› yoluna devam eden Okutur, 100
n› Hakan Sezgin, grup çat›s› alt›n- yapmadan an›nda sat›n alacakla- milyon dolar› geçen bir ciroya
da toplanan Sezgin Jewels, So r› bir model oluflturmak isteyen ulaflt›klar›n› kaydetti. Hollan-
Chic, Fix Silver, Moj, Sezgin Saat, Okutur, Türkiye’de en çok sat›n da’da yurtd›fl›ndaki ilk ma¤azala-
Rosy Diamond ile tak› ve aksesu- al›nan g›dan›n ekmek oldu¤unu r›n› açt›klar›n› belirten Okutur, Al-
arda 20’ye yak›n dünya markas›- ö¤renir. Ekmek piyasas›ndaki k›- manya’da, Suudi Arabistan’da,
n›n distribütörlü¤ünü yapt›klar›n› yas›ya rekabetin içine girmek is- Yunanistan, Belçika, Fransa ve
anlatt›. Türkiye’nin yan› s›ra yurt- temeyen Okutur, 2. s›rada yer ‹ngiltere’de ma¤aza açacaklar›n›
d›fl›nda da üretim yapt›klar›n› ak- alan simite yönelir: “Büyüyünce söyledi. ABD’de Manhattan’da 5-
taran Sezgin, esas hedeflerinin simitçi olaca¤›m dememifltim.” O 6 ma¤aza açmak için kira pazar-
ihracat oldu¤unu aç›klad›. Sez- tarihe kadar Erzincan’da olan l›klar›n›n sürdü¤ünü aktaran Oku-
gin, paran›z›n olmas› halinde ma- Okutur, ‹stanbul’a gelir, ma¤aza tur, son 1-2 y›ld›r Avrupa’n›n bir
¤azalaflman›n, özellikle franchise ve kendine ortak aramaya bafllar. çok ülkesinden arand›klar›n›,
bulman›n, ma¤aza açman›n ya da Bo¤aziçi Üniversitesi’nin karfl›s›n- “Gelin bize simit saray› aç›n” ta-
açt›rman›n kolay oldu¤unu ifade daki k›rtasiyenin yan›ndaki bofl lepleri geldi¤ini ifade etti. Giri-
etti. Ancak bu noktada altyap›n›n dükkan› görür. Hat›r için kendisi- flimcinin inanc›n› kaybetmemesi
çok önemli oldu¤una de¤inen ne ortak olan k›rtasiye sahipleriy- ve hata yapmaktan korkmamas›
Sezgin, yaln›zca iyi lokasyona sa- le ifle bafllar. 10 bin dolarla ifle gerekti¤ini vurgulayan Okutur,
hip olman›n da yeterli olmad›¤›n› bafllad›¤› için küçük tabureler, al- hatalar›n tekrarlanmamas›n›n
ifade etti. Sezgin, demokrasinin çak masalar, klasik f›r›n gibi salafl öneminden sözetti.
Temmuz 2011 KobiEfor 43