Page 24 - KobiEfor_Temmuz_2011
P. 24

KAPAK



              Arafltırma-Gelifltirme (Ar-Ge) ve ürün gelifltirme  Güney Kore         yüzde 2.98
            (Ür-Ge) faaliyetleri, günümüz sanayi sektöründe re-  ‹sviçre          yüzde 2.90
            kabetin vazgeçilmez unsurları oldular. Ticaret ve hiz-  ABD           yüzde 2.73
            met sektörlerinde, hatta e¤itim alanında bile, müfl-  Avusturya        yüzde 2.67
            terilerine rakiplerinden daha farklı ve özgün seçe-  Almanya          yüzde 2.63
            nekler sunabilen flirketler bir adım öne geçiyor. Bu  Fransa           yüzde 2.02
            da yenilikçili¤i (‹novasyon) vazgeçilmez k›l›yor. 2023  ‹ngiltere     yüzde 1.88
            y›l› için kendine, dünyan›n en büyük 10 ekonomisi  ‹talya             yüzde 1.81
            içine girmek, GSY‹H’s›n› 1.5 trilyon dolara, kifli bafl›  Hollanda      yüzde 1.63
            brüt gelirini 25 bin dolara ve ihracat›n› 500 milyar  Türkiye         yüzde 0.85
            dolara ç›karmak, yüksek teknolojiyle üretip Avras-
            ya’n›n üretim merkezi haline gelmek gibi çok parlak  Dünya toplam Ar-Ge harcamas› 1.15 trilyon dolar-
            hedefler koymufl bulunan Türkiye’nin mevcut Ar-Ge  d›r. Miktar olarak da Türkiye dünya Ar-Ge faaliyeti
            ve ‹novasyon yap›s›yla bu hedefe ulafl›p ulaflamaya-  içinde hesaba kat›l›r bir güç olamam›flt›r. Örne¤in
            ca¤›, bugünden sorgulanmal›d›r.                 Türkiye'de kifli baflına Ar-Ge harcamaları 39.2 do-
                                                            larken bu miktar ABD'de 962.8 dolard›r. ‹flte kimin
              Ar-Ge’siz büyümek mümkün de¤ildir             ne kadar harcad›¤›na basit bir flema:
              Ürün ve süreç yenili¤i, sürekli de¤iflimlerin ve ge-  ABD            394.0 milyar dolar
            liflmelerin yaflandı¤ı küresel dünyada rekabet gücü-  Japonya           150.0 milyar dolar
            nü korumak aç›s›ndan zorunluluktur. Ar-Ge faaliyet-  Çin              142.0 milyar dolar
            lerine gereken önemi göstermeyen firmaların ve ül-  Almanya           97.0 milyar dolar
            kelerin sürdürülebilir bir büyüme trendi yakalaması  Fransa           68.0 milyar dolar
            mümkün de¤ildir. Ar-Ge, makro düzeyde ekonomik    Hindistan           24.0 milyar dolar
            büyümeye, mikro düzeyde ise firmaların karlarını ve  Türkiye           5.4 milyar dolar
            pazar paylarını art›rmaya hizmet eder. Ar-Ge’ye da-
            yalı büyüme modellerinde piyasa yapısı monopolcü  Türkiye, dünyada miktar harcamada Ar-Ge sırala-
            serbest rekabet oldu¤u için fiyat rekabeti yoktur,  masında 21'inci, oran harcamada 33'üncü sırada bu-
            üretici firmalar fiyat belirleyicisi olmaktad›rlar.  lunuyor. Küreselleflmeden önceki dünya ekonomisi
                                                            k›r›lmaz bir monopolleflme yaratm›flt›. ‹flte dünya Ar-
              Yenilikçi toplum olmadan geliflemeyiz          Ge pastas›n›n bugünkü paylafl›m›:
                                      Küresel rekabet bütün   ABD         yüzde 33
                                    ülkeleri ayr›ca yenilikçi  AB         yüzde 24
                                    olmaya zorlad›. Bütün     Japonya     yüzde 12
                                    toplumsal faaliyetler eko-  Çin       yüzde 12
                                    nomiye ba¤land› ve ‹no-   Hindistan   yüzde 2
                                    vasyon ekonomik faali-    Di¤er       yüzde 3.4
                                    yetin bütün alanlar›na
                                    yay›ld›. Bir tür yenilik sa-
                                    vafllar› bafllad›. ‹lginç           Ar-Ge’de AB 4.’LÜ⁄Ü
                                    olan nokta, ‹novasyonda
            varolan geliflmifl ülkelerle s›n›rl› oligarflik yap›n›n k›r›l-  Avrupa Birli¤i Komisyonu Türkiye’nin Ar-Ge yo-
            maya bafllamas› ve üstünlü¤ün Geliflmekte Olan Ülke-  ¤unlu¤unda AB ortalamas›n›n alt›nda kalmakla
            lere kaymas›d›r. Bu geliflme Türkiye’ye de görece bir  birlikte aradaki fark› h›zla kapatt›¤›n› aç›klad›.
            özgüven getirmifltir. Art›k Ar-Ge ve ‹novasyon toplu-  AB Komisyonu’nun haz›rlad›¤› ‹novasyon Birli¤i
            mun bafll›ca konular›ndan biri olmufltur.           2011 Rekabet Raporu’na göre 2000-2009 döne-
                                                              minde Ar-Ge harcamalar›n› her y›l yüzde 10’dan
              Türkiye’nin dünyadaki                           fazla artt›rmas›yla Avrupa’da en h›zl› büyüme
              Ar-Ge karnesi                                   oran›n› yakalayan 4. ülke durumuna geldi. Rapor
              Ar-Ge’ye harcad›¤› miktar›n GSY‹H’s›na oran› bak›-  Türkiye’nin yeni doktora mezunlar› ve patent
            m›ndan Türkiye, büyük bir azimle 2010 y›l›nda güç be-  baflvurular›nda da AB ortalamas›n›n alt›nda kal-
            la gelebildi¤i yüzde 0.85 ile çok geride bir ülkedir, bu-  d›¤›n›, ancak bilimsel üretim kalitesinde görece
            nu afla¤›daki veriler göstermektedir:              güçlü oldu¤unu, Türkiye’deki bilimsel yay›nlar›n
                                                              yüzde 6.9’unun dünyada en çok referans al›nan
              Ülke               ArGe                         yay›nlar grubuna girdi¤ini tespit ediyor. Raporun
                                 harcamas›/GSY‹H              bir vurgusu da Türkiye’nin 2011-2016 y›llar› ara-
              ‹srail             yüzde 4.48                   s›nda Ar-Ge’de önemli bir at›l›m yapaca¤› ve
              Finlandiya         yüzde 3.91                   2020 y›l›nda Ar-Ge yo¤unlu¤unu yüzde 1.7’ye ç›-
              ‹sveç              yüzde 3.75                   karaca¤› yönünde.
              Japonya            yüzde 3.44

           24 KobiEfor Temmuz 2011
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29