Page 40 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 40
‹HRACAT
‹hracatta yeni ve isabetli bir yaklafl›m:
‹llere göre hedef
ülke pazarlar›
Türkiye ihracata dayal› büyüme
modelinden vazgeçmeyecekse
Zafer Ça¤layan
d›fl pazarlar›n› h›zla ço¤altmak
ve geniflletmek zorundad›r.
‹hracatta birbirini
tamamlayan ekonomiler
çekim gücü olufltururlar.
Kümelenmede
yeterli mesafe al›nmam›fl
olsa da Türkiye’nin de¤iflik
illerinin de¤iflik ve kendine
özgü ekonomileri, elbette bu
ekonomi taraf›ndan
tamamlanacak d›fl ülke
ekonomileri mevcuttur.
‹hracatta sihirli de¤nek ifllevi
görecek böyle bir
efllefltirmeye giriflmekle
Türkiye kendine yeni bir
kulvar açm›fl oluyor.
D ›fl Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanl›¤›, Türki- kapsanm›fl oldu. D›fl Ticaretten Sorumlu Devlet Ba-
kan› Zafer Ça¤layan, yapt›¤› aç›klamayla çal›flmay›,
ye’nin ihracat›n› art›rmak için üstün bir çaba
gösteriyor. Ne var ki ihracat› artt›rd›kça cari
“illeri hedef ülkelerle evlendirdik" biçiminde sundu.
a盤›n büyüdü¤ünü ve bunun da önemli bir
s›k›nt› kayna¤› olabilece¤ini de görüyor. Bu nedenle Çal›flman›n iç yap›s›
ihracat› art›rman›n de¤iflik yollar›n› ar›yor. D›fl ticarette üç aflamal› bir çal›flma yürüttüklerini
D›fl Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanl›¤›, TEPAV, anlatan ça¤layan, bu çal›flman›n birinci ad›m›nda
Harvard Üniversitesi'nden Prof. Ricardo Hausmann "Girdi tedarik startejisi - G‹TES" üzerinde duruldu¤u-
ve MIT üniversitesinden Prof. Cesar Hidalgo, birlikte nu, burada d›fl ticaretinde aç›k olan belli bafll› sek-
bir çal›flma gerçeklefltirdiler. Bir tür yerel ekonomik törlerin masaya yat›r›ld›¤›n› ifade etti. Ça¤layan flu
envanter tesbitine dayal› yap›lan çal›flmada illerimi- bilgileri verdi: "Otomotiv, demir-çelik ve makine
zin sektörel yap›s› didik didik incelendi. Üretim de- sektörünü çal›flt›k. fiimdi kimya, tekstil ve tar›m - g›-
senleri ve ürün kompozisyonlar› ç›kar›ld›. Hangi ül- da sektörlerini çal›fl›yoruz. Böylece daha fazla ithalat
kelerin bu ürünler için uygun pazar olaca¤› araflt›r›l- ba¤›ml›s› olan sektörlerimize birer yol haritas› ç›ka-
d›. Sonuçta her il için uygun hedef pazarlar belirlen- r›yoruz. Demir-çeli¤i çal›fl›rken gördük ki, bu sektör
di. Belirlenen hedef pazarlar›n ekonomilerinin Türki- hurda tedarikinin önemlice bir k›sm›n› içerden karfl›-
ye’nin tesbit edilen illeri taraf›ndan tamamlanacak layabilir ve 2.5 milyar dolarl›k gereksiz ithalat önle-
bir yap›da olmalar› gözetildi. ‹llerimiz çal›flmaya, nebilir."
grupland›r›larak konu oldular.
Çal›flmada 81 ilin tamam›, birbirine benzeyen ürün Her ilin ihracat sepeti farkl›
desenleri dikkate al›narak s›n›fland›r›ld› ve tamam› D›fl ticaret çal›flmas›nda ikinci ad›m›n illerin ih-
40 KobiEfor Haziran 2011