Page 40 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 40

‹HRACAT



                                               ‹hracatta yeni ve isabetli bir yaklafl›m:
                                         ‹llere göre hedef




                                               ülke pazarlar›






                                                                      Türkiye ihracata dayal› büyüme
                                                                      modelinden vazgeçmeyecekse
              Zafer Ça¤layan
                                                                      d›fl pazarlar›n› h›zla ço¤altmak
                                                                        ve geniflletmek zorundad›r.
                                                                              ‹hracatta birbirini
                                                                          tamamlayan ekonomiler
                                                                          çekim gücü olufltururlar.
                                                                               Kümelenmede
                                                                         yeterli mesafe al›nmam›fl
                                                                        olsa da Türkiye’nin de¤iflik
                                                                        illerinin  de¤iflik ve kendine
                                                                       özgü ekonomileri, elbette bu
                                                                            ekonomi taraf›ndan
                                                                          tamamlanacak d›fl ülke
                                                                          ekonomileri mevcuttur.
                                                                       ‹hracatta sihirli de¤nek ifllevi
                                                                             görecek böyle bir
                                                                          efllefltirmeye giriflmekle
                                                                          Türkiye kendine yeni bir
                                                                            kulvar açm›fl oluyor.

          D      ›fl Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanl›¤›, Türki-  kapsanm›fl oldu. D›fl Ticaretten Sorumlu Devlet Ba-
                                                            kan› Zafer Ça¤layan, yapt›¤› aç›klamayla çal›flmay›,
                 ye’nin ihracat›n› art›rmak için üstün bir çaba
                 gösteriyor. Ne var ki ihracat› artt›rd›kça cari
                                                            “illeri hedef ülkelerle evlendirdik" biçiminde sundu.
                 a盤›n büyüdü¤ünü ve bunun da önemli bir
           s›k›nt› kayna¤› olabilece¤ini de görüyor. Bu nedenle  Çal›flman›n iç yap›s›
           ihracat› art›rman›n de¤iflik yollar›n› ar›yor.      D›fl ticarette üç aflamal› bir çal›flma yürüttüklerini
              D›fl Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanl›¤›, TEPAV,  anlatan ça¤layan, bu çal›flman›n birinci ad›m›nda
           Harvard Üniversitesi'nden Prof. Ricardo Hausmann  "Girdi tedarik startejisi - G‹TES" üzerinde duruldu¤u-
           ve MIT üniversitesinden Prof. Cesar Hidalgo, birlikte  nu, burada d›fl ticaretinde aç›k olan belli bafll› sek-
           bir çal›flma gerçeklefltirdiler. Bir tür yerel ekonomik  törlerin masaya yat›r›ld›¤›n› ifade etti. Ça¤layan flu
           envanter tesbitine dayal› yap›lan çal›flmada illerimi-  bilgileri verdi: "Otomotiv, demir-çelik ve makine
           zin sektörel yap›s› didik didik incelendi. Üretim de-  sektörünü çal›flt›k. fiimdi kimya, tekstil ve tar›m - g›-
           senleri ve ürün kompozisyonlar› ç›kar›ld›. Hangi ül-  da sektörlerini çal›fl›yoruz. Böylece daha fazla ithalat
           kelerin bu ürünler için uygun pazar olaca¤› araflt›r›l-  ba¤›ml›s› olan sektörlerimize birer yol haritas› ç›ka-
           d›. Sonuçta her il için uygun hedef pazarlar belirlen-  r›yoruz. Demir-çeli¤i çal›fl›rken gördük ki, bu sektör
           di. Belirlenen hedef pazarlar›n ekonomilerinin Türki-  hurda tedarikinin önemlice bir k›sm›n› içerden karfl›-
           ye’nin tesbit edilen illeri taraf›ndan tamamlanacak  layabilir ve 2.5 milyar dolarl›k gereksiz ithalat önle-
           bir yap›da olmalar› gözetildi. ‹llerimiz çal›flmaya,  nebilir."
           grupland›r›larak konu oldular.
              Çal›flmada 81 ilin tamam›, birbirine benzeyen ürün  Her ilin ihracat sepeti farkl›
           desenleri dikkate al›narak s›n›fland›r›ld› ve tamam›  D›fl ticaret çal›flmas›nda ikinci ad›m›n illerin ih-

           40 KobiEfor Haziran 2011
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45