Page 38 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 38

AYIN KONU⁄U



           gerçeklefltirdi¤i düzeyden daha yüksek bir potansi-
           yele sahiptir. Bunun yan› s›ra, 2011 y›l› ve sonras›
           dönemde de istikrarl› ve yüksek büyümenin sürdü-
           rülmesi hedefi do¤rultusunda Türkiye’nin yüksek tu-
           tarlarda do¤rudan yabanc› sermaye giriflini sa¤laya-
           bilece¤i düflünülmektedir.

              Bölgelerin kalk›nmas› için yeni bir teflvik
              politikas›na ne kadar ihtiyaç vard›r?
              Önceli¤i ve hedefleri ne olmal›d›r?
              Bölgesel kalk›nma ile yat›r›m ayr›lmaz kavramlar-
           d›r. Yat›r›m ve istihdam bölgesel geliflmenin iktisadi
           özetidir. Bunlar olmadan bölgesel geliflmeden bah-
           sedilemez. Yat›r›mlar›n mekanda dengeli da¤›l›m›
           verimli çal›flan bir ulusal s›nai kompozisyon do¤ur-
           mas› bak›m›ndan iflletmelerin rekabet gücünü art›r›r
           ve bölgesel geliflme hedeflerine ulafl›lmas›n› da do¤-  nan desteklerin katma de¤erini art›racakt›r.
           rudan etkiler. Teflvik politikas› bölgesel geliflme aç›-  Çeflitli kurumlarca verilen desteklerin koordinas-
           s›ndan etkili ve temel bir araçt›r. Bu çerçevede, ye-  yonunu sa¤lamak için çat› bir yap›ya ihtiyaç vard›r.
           ni teflvik politikas› yeni bölgesel geliflme hedeflerine  Hazine Müsteflarl›¤› bünyesinde kurumsallaflma ça-
           de hizmet etmelidir.                             l›flmalar› devam eden Devlet Yard›mlar›n› ‹zleme ve
              Yeni bölgesel kalk›nma anlay›fl› sadece az gelifl-  Denetleme Kurulu bu ihtiyac› büyük ölçüde gidere-
           mifl bölgelerimizle geliflmifl bölgelerimiz aras›ndaki  cektir. Ayr›ca bölgesel geliflme politikas› alan›nda
           bölgesel eflitsizlikleri gidermeye yönelmemekte, bü-  yönetiflimi güçlendirmek üzere Bölgesel Geliflme Ko-
           tün bölgelerimizin rekabet gücünü artt›rmas›n›, böy-  mitesi kurulacakt›r. Bölgesel Geliflme Komitesinin
           lelikle ulusal kalk›nmaya daha fazla katk› sa¤lamas›-  öncelikle üstlenece¤i ifllevler; bölgesel geliflme poli-
           n› hedeflemektedir. Bu hedefe ulaflabilmek için yol  tikalar›n›n yönetiminde yerel ve merkezi düzeyde
           gösterici olarak haz›rlanan bölgesel ve ulusal strate-  koordinasyonu sa¤lamak, bölgesel geliflme ulusal
           jiler bulunmaktad›r. Ulusal strateji dokümanlar›n›n  stratejisini yönlendirmek, bölgesel geliflme strateji-
           bölgedeki yans›malar› da bölgesel strateji doküman-  lerinin haz›rl›k ve onay süreçlerine katk› sa¤lamak,
           lar› kadar önemlidir.                            sektörel, tematik ve bölgesel politikalar› ulusal dü-
              Bu dokümanlar çerçevesindeki hedefleri gerçek-  zeyde uyumlaflt›rmak ve topyekûn kalk›nma anlay›-
           lefltirmek için çeflitli kurumlar arac›l›¤›yla çeflitli des-  fl›yla yönlendirmek olarak öngörülmüfltür.
           tekler sa¤lan›yor. Bu destekleri verirken hedefimizin  Bu yap›y› tamamlamak üzere bölgesel geliflme ve
           net olmas› ve bunlar›n tam olarak neye hizmet etti-  bölgesel rekabet edebilirlik aç›s›ndan ulusal düzey-
           ¤ini bilmemiz önem arz ediyor. Bunun yan› s›ra des-  de eflgüdümünü sa¤lamak, mekânsal geliflme ve
           teklerin sosyo-ekonomik etkilerinin analiz edilerek,  sosyo-ekonomik kalk›nma politikalar› aras›nda uyu-
           yeni desteklerin tasarlanmas› sürecinde dikkate al›n-  mu güçlendirmek ve alt ölçekli plan ve stratejilere
           mas› gerekiyor.                                  genel çerçeve oluflturmak üzere Bölgesel Geliflme
              Ulusal ve bölgesel stratejilere ba¤l› olarak verilen  Ulusal Stratejisi (BGUS) haz›rlanacakt›r.
           desteklerin birbirini tamamlay›c› nitelikte olmas› ge-  Böylece devlet yard›mlar›n›n belli planlar dâhilin-
           rekti¤i göz ard› edilmemelidir. Örne¤in merkezi dü-  de birbirini tamamlay›c› olarak, ulusal ve bölgesel
           zeyde planlanan devlet yard›mlar›n›n bölge planlar›-  kalk›nmaya daha fazla katk› yapacak flekilde veril-
           n›n öncelikleriyle örtüflmesi kamu taraf›ndan sa¤la-  mesi sa¤lanacakt›r.
                           Kalk›nma Ajanslar› Bölgeye Uyum Gösteriyor

             Türkiye Yat›r›m Destek ve Tan›t›m Ajans›’n›n   y›c›, destekleyici ve etkinlefltirici rol üstlenmekte-
             çal›flmalar›na iliflkin aç›klay›c› bir bilgilendirme  dir. Bu iliflki, mevzuatta çok net ve sa¤lam biçim-
             yaparak, 81 ilde konumland›rma çal›flmalar›n›   de tan›mlanm›fl ve uygulamada hayat bulmakta-
             özetler misiniz?                               d›r. Her ajans bölgesinin, Türkiye Yat›r›m Destek
               Türkiye Yat›r›m Destek ve Tan›t›m Ajans›, ka-  ve Tan›t›m Ajans›nda bir muhatab› bulunmakta-
             mu kurum ve kurulufllar›, kalk›nma ajanslar› ve  d›r. Ajanslar, bölgenin tan›t›m›n› ve yat›r›m pro-
             özel sektör kurulufllar›nca uluslararas› düzeyde  mosyon stratejisini olufltururken ulusal öncelik-
             yürütülen yat›r›m destek ve tan›t›m faaliyetlerini  lerle uyumu gözetmektedir. Yat›r›m Destek ve Ta-
             koordine etmekte ve desteklemektedir. Kalk›nma  n›t›m Ajans›yla Kalk›nma Ajanslar› aras›ndaki ilifl-
             ajanslar›, Türkiye Yat›r›m Destek ve Tan›t›m Ajan-  ki geniflleyerek, derinleflerek, hedef odakl› biçim-
             s›n›n yabanc› yat›r›m alan›ndaki ifllevini tamamla-  de geliflmektedir.


            38 KobiEfor Haziran 2011
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43