Page 35 - KobiEfor_Subat_2011
P. 35

“Kentsel dönüflüm” monolitizm ima ediyor. Oysa
            ‹stanbul bir mozaik. Konsept ve planlama bu          ÇEL‹fiK‹LER ‹STANBUL’U
            çeliflkiyi nas›l çözüyor?
            Elbette ‹stanbul, bir çok f›rsat yan›nda, geliflimin-  “Yeni ‹stanbul”da sanayi nereye yerlefliyor?
          de tehdit oluflturabilecek bir tak›m zay›f yönleri de  ‹stanbul'un tarih, kültür, turizm, bilim, sanat,
          bar›nd›rmaktad›r. Dünyan›n en tehlikeli deprem fay  ticaret, moda, tasar›m ve hizmetler a¤›rl›kl› küre-
          hatlar›ndan biri üzerinde yer almas› sebebiyle bekle-  sel bir merkeze dönüflmesi, bu yaklafl›m ‹stan-
          nen depremin etkisinin büyüklü¤ü en önemli tehdit-  bul'da sanayinin yok say›lmas› anlam›na gelme-
          lerden biridir. Nüfus art›fl› ve kentsel yay›lman›n do-  mektedir. Kentleflme asl›nda sanayileflme ile
          ¤al tafl›ma kapasitesini zorlamas›, artan ulafl›m ve  do¤rudan ba¤lant›l› bir süreçtir. ‹stanbul'da sa-
          iletiflim olanaklar›n›n yap›laflmay› bütünlükten yok-  nayi mutlaka olmal›d›r ve olacakt›r! Ama bu sa-
          sun bir da¤›n›kl›¤a dönüfltürme riski, iç göç tehdidi-  nayi, temiz teknoloji ile üretim yapan, küresel
          nin artmas›, istihdam›n ve ihracat›n düflük katma de-  pazarlar için yüksek katma de¤erli ürünler üreten
          ¤erli emek yo¤un sektörlerde (giyim, tekstil, vb.) yo-  bir sanayi olmal›d›r. Orta ve uzun vadede hede-
          ¤unlaflmas›, artan kentsel maliyetler, mevcut ulafl›m  fimiz bu olmal›d›r.
          altyap›s›n›n karayolu ve otomobile ba¤›ml› olmas›,  Sanayisi ile bar›fl›k ‹stanbul
          rayl› sistem a¤›n›n küçük olmas›, her gün ortalama
          yaklafl›k 13-14 bin ton evsel at›k üretilmesi ve dü-  Yap›lmas› gereken, ‹stanbul’da, bu nitelikte
          zenli depolama sahalar›n›n doygunlu¤a ulaflmas›,   bir sanayi için gereken ve küresel bir merkeze
          kat› at›klardan kaynaklanan gazlar ve s›z›nt› sular›  yak›flan sanayi altyap›s›n› oluflturmakt›r. Bu nok-
          ilk akla gelebilecek tehditlerdir.                tada, ‹stanbul'da sanayinin bir plan dahilinde ye-
            Ancak, ülke nüfusunun yüzde 17.8’inin yaflad›¤›;  niden yap›land›r›lmas›, kent d›fl›na ç›kmas› önem
            2
          km ’ye düflen 2486 kifli say›s›yla nüfus yo¤unlu¤u-  tafl›maktad›r. Bu süreç bundan sonra çok daha
          nun ülkemiz ortalamas›n›n 26 kat› oldu¤u ‹stanbul,  sistemli ve planl› bir flekilde gerçekleflebilmelidir.
          ülkemiz istihdam›n›n yüzde 17.5’unu; ithalat›n›n yüz-  AB müktesebat›na uyan ‹stanbul
          de 54’ünü, ihracat›n›n yüzde 53’ünü, genel bütçe
          vergi gelirlerinin yüzde 41’ini, turizm gelirlerinin ise  Avrupa Birli¤i ile müzakere süreci bafllam›fl
          yüzde 28’ini karfl›lamaktad›r.                     bulunuyor. Dolay›s›yla ‹stanbul'da sanayi alanla-
            Türkiye’deki örgün ve yayg›n e¤itim kurumlar›n›n  r›n›n yeniden düzenlenmesinde AB sürecinin ge-
          yüzde 9’unu kapsayan e¤itim kurumlar› ve 9’u dev-  tirece¤i yeni koflullar belirleyici olacakt›r. AB'nin
          let, 32’si vak›f olmak üzere 41 adet üniversitesiyle  çevre müktesebat›na uyumun en zor ve en yük-
          ayd›nl›k yüzümüzdür.                              sek mali külfeti getiren bafll›k oldu¤u biliniyor.
                                                            Çevre müktesebat›na uyum ve bu mali külfetin
            Dünya baflkenti olma yolunda ‹stanbul            karfl›lanmas›nda yerel yönetimlerin ve sanayi ku-
            Uluslararas› aç›dan çok büyük önem tafl›yan orga-  rulufllar›m›z›n tam bir iflbirli¤i içinde çal›flmas›
          nizasyonlara ev sahipli¤i yapan ‹stanbul, uluslarara-  flartt›r. AB kriterlerine uygun organize sanayi böl-
          s› standartlar›ndaki fuar, kongre ve toplant› merkez-  gelerinin oluflturulmas›, özellikle KOB‹ niteli¤in-
          leriyle dünya kongre turizminin baflkenti olma yolun-  deki firmalar›m›z›n, bu süreci rekabet güçleri en
          da h›zl› ad›mlarla ilerlemektedir.                az yara alacak flekilde atlatmalar›nda etkili ola-
            Ekonomik büyüklü¤üyle en büyük 100 dünya fleh-   cakt›r. ‹stanbul'da planl›, ça¤dafl sanayi alanlar›-
          ri s›ralamas›nda 26. s›raya yükselen ‹stanbul, ulus-  n›n varl›¤›, uluslararas› do¤rudan yat›r›mlar ve
          lararas› finans merkezi olma yönünden de önemli bir  ortakl›klar aç›s›ndan da teflvik edici bir unsur
          potansiyele sahiptir.                             olacakt›r.
            Yak›n çevresinde genifl orman alanlar›, su kaynak-
          lar› ve yo¤un bir bitki örtüsü ile  çeflitlili¤in yer ald›-  yonellerin say›s›ndaki art›fl sosyal yap›daki güçlü ya-
          ¤› do¤al bir çevrede özgün bir co¤rafyada eflsiz bir  n›ndan sadece bir kaç›d›r.
          ekosistem üzerinde bulunmas›, Türkiye ve dünyan›n
          birçok yerinden kolayl›kla eriflebilen güçlü bir ulafl›m  Sanayide hala f›rsatlar ‹stanbul’u
          ve iletiflim a¤›na sahip olmas›, dünya üzerindeki ko-  Geliflmifl imalat sanayinin varl›¤›, Türkiye ortala-
          numu aç›s›ndan ekonomik-kültürel a¤›rl›k merkezle-  mas›n›n alt›nda seyreden kay›td›fl› istihdam oran›,
          rinin kümelendi¤i bir kuflak içerisinde yer almas› ‹s-  güçlü finans ve bankac›l›k altyap›s›, uluslararas› fir-
          tanbul’un kentsel geliflmesindeki önemli mekânsal  malar aç›s›ndan Ortado¤u, Balkanlar, Hazar ve Kara-
          f›rsatlar› oluflturur.                           deniz Havzas› için yönetim merkezi olarak tercih
            Demografik ve kültürel çeflitlilik, e¤itim düzeyinde  edilmesi, dünya ölçe¤inde belirgin büyüklü¤e ulaflan
          art›fl e¤ilimi, nüfusun içindeki genç nüfus oran›n›n  Türk flirketleri dolay›s›yla flehrin ekonomik gücünün
          fazla olmas›, merkez ilçelere yönelen e¤itimli ve üst  ve kapasitesinin artmas›, hizmetler sektöründe yara-
          gelir gruplar› ile bu ilçelerin nüfus yap›s›n›n ve kent-  t›lan katma de¤erin toplam katma de¤er içinde en
          sel kalitesinin yükselmesi, üniversitelerin varl›¤›,  yüksek paya sahip olmas› ‹stanbul’un gelece¤inde
          göçle gelen nüfusun içinde kalifiye, e¤itimli profes-  önemli f›rsatlard›r.
                                                                                      fiubat 2011 KobiEfor 35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40