Page 28 - KobiEfor_Subat_2011
P. 28
KAPAK
S‹NAN AYGÜN
Ankara Ticaret Odas› (ATO) Baflkan›
Teflvikler gerekir
Y›llard›r Türkiye’nin di¤er ül-
kelere “yükte a¤›r pahada
hafif mal sat›p, yükte hafif
pahada a¤›r mal almas›n-
dan” flikayet ediyoruz. Ger-
çekten de Türkiye bu gün
432 ton demir sat›p 1 ton
ilaç alan, ya da 1 adet oto-
büs sat›p 1 kilo kalp pili alan,
2 bin 512 TIR dolusu çimen-
to sat›p, 1 TIR dolusu bilgisayar alan bir d›fl tica-
ret yap›s›na sahip. Art›k kronikleflen d›fl ticaret aç›-
¤› ve dolay›s›yla cari ifllemler a盤› sorununun al-
t›nda bu tablo yat›yor. Bu manzaray› Türkiye’nin
sanayi yap›s›ndan ayr› düflünemeyiz. D›flar›ya orta
amacıyla yeni kurulacak mesleki ve teknik e¤itim ve düflük teknolojili mal sat›p yüksek teknolojili
okul/kurumu için arsa ayırması ve okul/kurum yap- mal almak zorunda kal›yoruz.
ma zorunlulu¤u getirilerek teflvik sa¤lanacak. Mesle- Türkiye önceki y›llarda ucuz iflgücüyle ve paras›na
ki e¤itimde iflgücü ihtiyaç planlaması yapılacak. de¤er kaybettirerek rekabet gücünü koruyordu.
Çin ve Hindistan gibi ülkelerin dünya ekonomisiy-
● Altyap› sektörlerine a¤›rl›k verilecek le bütünleflmeleriyle birlikte Türkiye bu olana¤›
43 OSB’nin altyap›s›, yat›r›ma ve faaliyete uygun- kaybetti. Türkiye bu ülkelerden daha ucuza iflgü-
hale getirilecek. OSB’lere, büyük fabrikalara ve li- cü çal›flt›ramayaca¤› için rekabet gücünü ancak
manlara, özel sektörün de kat›laca¤› projelerle de- yüksek teknolojiyle yakalayabilir. Bu nedenlerle
miryolu ba¤lant› hatlar› kurulacak. Liman hinterland- aç›klanan Türkiye Sanayi Stratejisi Belgesi’nin, “T
lar›na lojistik aktar›m terminalleri yap›lacak ve k›y› a¤›rl›kl› olarak yüksek katma de¤erli ve ileri tekno-
yap›lar› master plan› haz›rlanacak. loji ürünlerinin üretildi¤i bir sanayi yap›s›na dönü-
flümünü h›zland›rma” amac›n› do¤ru ve yerinde
buluyorum. Böyle bir amaca do¤ru yürürken stra-
teji belgesinin vizyonu olarak belirlenen “Orta ve
yüksek teknolojili ürünlerde Avrasya’n›n üretim üs-
sü olma” hedefine ulaflman›n da zor olmayaca¤›n›
tahmin ediyorum. Ancak bu amaç ve vizyona ula-
flabilmesi için stratejinin ka¤›t üzerinde kalmama-
s›, hayata geçirilmesi gerekmektedir. Bu konuda
kamunun yönlendiricili¤ine ihtiyaç bulundu¤u
aç›kt›r. Aç›klanan Türkiye Sanayi Stratejisi Belgesi-
ne uygun bir yat›r›m teflvik sistemi gelifltirmezsek,
mevcut katma de¤eri düflük üretim tesislerini da-
ha yüksek katma de¤erli ürünler üretmeye yönlen-
direcek destek unsurlar›n› devreye sokmazsak bu
hedefler k⤛t üzerinde kal›r.
● Bölgesel kalk›nma ve kümelenme
KOB‹’lere yönelik bölgesel kalk›nma merkezli pro-
jelere destek yayg›nlaflt›r›lacak. Kümelenme konu- ● Sanayide giriflim
sunda yerel ve merkezi politikalar çizecek yeni bir yayg›nlaflt›r›lacak
yöntem gelifltirilecek. Sanayiciye e¤itimler
verilecek ve destekler
● Çevre konular›na start verilecek sa¤lanacak. Özellikle
Sanayiciler çevre ve iklim de¤i- imalat sanayi alanında fa-
flikli¤i konular›nda bilinçlendirile- aliyet gösteren KOB‹ giri-
cek. Y›lda 1000 ton petrol eflde- flimcilerin desteklenmesi
¤erinden fazla enerji tüketen sa- ve giriflimcilik kültürünün
nayi kurulufllar›nda enerji yönetici- yaygınlafltırılması önem-
si atanmas› ifllemi tamamlanacak. senecek.
28 KobiEfor fiubat 2011