Page 22 - KobiEfor_Subat_2011
P. 22
KAPAK
GÜNGÖR URAS
TOBB: Belge Türkiye’nin rotas› olmal›
Dünya Gazetesi Yazar›
TOBB Yönetim Kurulu
Baflkan› Rifat Hisarc›kl›- Envanter yok, strateji var
o¤lu Hükümetten,
“Tüm kamu kurumlar› Bizim, 27.6.2000 tarihinde
ile birlikte, sanayi stra- Türkiye Büyük Millet Meclisi
tejisini ülke gündemin- Genel Kurulu’nun 119’uncu bi-
de ön plana ç›karmas›- lefliminde onaylanan (Karar
n›, yap›sal dönüflüm ve No:697) 2001-2023 y›llar›n›
reform sürecinin ana kapsayan Uzun Vadeli bir Ge-
unsuru olmas›n›” talep liflme Stratejimiz daha var. Bu
etti¤i konuflmas›nda, strateji sadece sanayi sektörü
Rifat
Hisarc›kl›o¤lu sanayi ürünlerinin az ol- için de¤il, ekonominin bütünü
du¤u eski dönem politi- için haz›rlanan bir stratejidir.
kalar›n›n anlam›n› yitir- Özel sektörde yat›r›m yapan, üretim yapan her gi-
di¤ini, art›k sadece fab- riflimci ileri teknolojiye dayal› üretim yapmay›,
rika kurman›n yetmedi¤ini belirtti ve enerjimizi sana- katma de¤eri yüksek ürünlere yönelmeyi hedef-
yimizin daha fazla katma de¤er üretebilmesi için ler. Bunun bugüne kadar neden gerçekleflemedi-
harcamam›z gerekti¤ine vurgu yapt›. ¤i konusunda do¤ru bir tespit yap›lmadan haz›r-
Sanayinin, küresel ekonomiye h›zla entegre oldu- lanacak sanayi stratejisi hedefe ulaflamaz.
¤una, ancak bu entegrasyonun, belli bir stratejiden Sanayinin envanteri yok. Envanteri olmayan bir
yoksun gerçekleflti¤ine, cari a盤›n h›zla art›fl›n›n da sanayiye hedefler verilemez. Önce sanayi yap›m›-
bununla alakal› oldu¤una iflaret eden Hisarc›kl›o¤lu, z›n envanterini ç›karmak zorunday›z.
ekonominin bertaraf edilmesi gereken risklerini flu Türk sanayinin bugün toplam üretiminin sadece
sözleriyle kayda geçirdi: “Sanayimizin lokomotifi yüzde 3.7’si yüksek teknolojiye dayal›. Toplam
olan sektörlerimiz, üretimin büyük bir k›sm›n›, itha- ihracat içinde yüksek teknolojiye dayal› ürünün
lata ba¤›ml› olarak gerçeklefltiriyor. Bu tablo yüzün- pay› yüzde 3.5 oran›nda.
den, sanayicilerimizin, binbir güçlükle ve emek vere- Sanayi için bir stratejiye ihtiyaç oldu¤unun hükü-
rek yapt›klar› ihracat da, hak etti¤imiz katk›y› b›rak- met taraf›ndan fark edilmesi, bunun için çal›flma
m›yor. 2010 y›l›n›n ilk 10 ay›nda sanayimiz yüzde 13 bafllat›lmas› önemlidir. Ama tek bafl›na sanayi
büyüdü. Ama enerji hariç ara mal› ithalat›ndaki art›fl stratejisi ile sonuç al›namaz. Sanayi stratejisinin,
yüzde 34’e ulaflt›. Küreselleflme sizi kendisine uy- Devlet Planlama Teflkilat› taraf›ndan haz›rlanacak
durdu¤unda, bir nevi, küreselleflme sürecine teslim uzun vadeli Kalk›nma Stratejisi içinde yer almas›
oldu¤unuzda, böyle oluyor. Sanayimizin ithalat ge- zorunludur.”
re¤i daha yüksek biçimde flekilleniyor. Sanayimizde
artan ithalat ba¤›ml›l›¤›n›n nedeni, sanayicimiz, mü- tada oldu¤unu ekledi.
teflebbisimiz de¤il, eski yat›r›m teflvik sistemimiz- Sanayinin, fabrikalaflmadan öteye; mühendisli¤i,
dir.” araflt›rmay›, insan kaynaklar›n› planlamay›, tasar›-
m›, Ar-Ge’yi, yurt içi ve d›fl› da¤›t›m a¤› kurmay› ve
Stratejinin uygulamaya aktar›lmas› markalaflmay› kapsad›¤› için önem tafl›d›¤›na dik-
“Türkiye’nin, böl- kat çeken Büyükekfli flöyle konufltu: “Uzun vadeli
gesinin en büyük bir de¤iflim gündemimiz var.
sanayi üretim mer- Teknolojik dönüflümde geciken, fiyatta rekabet
kezi olarak yüksel- etmeye çal›flan, d›flar›ya ba¤›ml› ve kapasite art›fl›-
di¤ini, üretimini ve na odaklanan bir yap›m›z var. Oysa biz gelecekte:
istihdam›n› art›rd›- Vizyoner, yüksek katmade¤er elde eden, Ar-Ge ve
¤›n›, ihracat›nda re- tasar›m yapan, verimli ve etkin olmaya odaklanan
korlar k›rd›¤›n› be- bir yap›ya geçmek istiyoruz. Fasoncu, ürün odakl›
lirten, ve “Geldi¤i- ve yerel üretici durumunday›z. Gelecekte, pazar›
miz noktada, yaka- set eden, pazar odakl› ve global markalar ç›karm›fl
lad›¤›m›z bu rüzgar› bir düzeye eriflmeyi hedefliyoruz. K›sa vadeli çö-
do¤ru kullanarak zümler bulmaya çal›flan, bürokraside çok bafll›l›k
bir sonraki aflamaya Mehmet Büyükekfli ve koordinasyon eksikli¤i içindeki bir yap› var. Ge-
geçmek istiyoruz” lecekte ise stratejik düflünce ve uzun vadeli plan-
diyen Türkiye ‹hra- lar yapan, paydafllar aras›nda koordinasyonu en
catç›lar Meclisi (T‹M) Baflkan› Mehmet Büyükekfli, üst düzeye tafl›yan, sinerji üreten bir yap›ya geç-
stratejik düzeyde bir yaklafl›m›n ortaya konmas›n- mek istiyoruz. Sanayi Strateji Belgemizin uzun va-
dan övgüyle söz etti ve Türkiye'nin mevcut sektör- deli de¤iflim gündemimizi realize etmede bize yol
lerinde büyük bir transformasyon ihtiyac›n›n da or- haritas› olmas›n› bekliyoruz.”
22 KobiEfor fiubat 2011