Page 22 - KobiEfor_Subat_2011
P. 22

KAPAK


                                                                         GÜNGÖR URAS
            TOBB: Belge Türkiye’nin rotas› olmal›
                                                                        Dünya Gazetesi Yazar›
                                    TOBB Yönetim Kurulu
                                  Baflkan› Rifat Hisarc›kl›-      Envanter yok, strateji var
                                  o¤lu     Hükümetten,
                                  “Tüm kamu kurumlar›       Bizim, 27.6.2000 tarihinde
                                  ile birlikte, sanayi stra-  Türkiye Büyük Millet Meclisi
                                  tejisini ülke gündemin-   Genel Kurulu’nun 119’uncu bi-
                                  de ön plana ç›karmas›-    lefliminde onaylanan (Karar
                                  n›, yap›sal dönüflüm ve    No:697) 2001-2023 y›llar›n›
                                  reform sürecinin ana      kapsayan Uzun Vadeli bir Ge-
                                  unsuru olmas›n›” talep    liflme Stratejimiz daha var. Bu
                                  etti¤i konuflmas›nda,      strateji sadece sanayi sektörü
                           Rifat
                    Hisarc›kl›o¤lu  sanayi ürünlerinin az ol-  için de¤il, ekonominin bütünü
                                  du¤u eski dönem politi-   için haz›rlanan bir stratejidir.
                                  kalar›n›n anlam›n› yitir-  Özel sektörde yat›r›m yapan, üretim yapan her gi-
                                  di¤ini, art›k sadece fab-  riflimci ileri teknolojiye dayal› üretim yapmay›,
          rika kurman›n yetmedi¤ini belirtti ve enerjimizi sana-  katma de¤eri yüksek ürünlere yönelmeyi hedef-
          yimizin daha fazla katma de¤er üretebilmesi için  ler. Bunun bugüne kadar neden gerçekleflemedi-
          harcamam›z gerekti¤ine vurgu yapt›.               ¤i konusunda do¤ru bir tespit yap›lmadan haz›r-
            Sanayinin, küresel ekonomiye h›zla entegre oldu-  lanacak sanayi stratejisi hedefe ulaflamaz.
          ¤una, ancak bu entegrasyonun, belli bir stratejiden  Sanayinin envanteri yok. Envanteri olmayan bir
          yoksun gerçekleflti¤ine, cari a盤›n h›zla art›fl›n›n da  sanayiye hedefler verilemez. Önce sanayi yap›m›-
          bununla alakal› oldu¤una iflaret eden Hisarc›kl›o¤lu,  z›n envanterini ç›karmak zorunday›z.
          ekonominin bertaraf edilmesi gereken risklerini flu  Türk sanayinin bugün toplam üretiminin sadece
          sözleriyle kayda geçirdi: “Sanayimizin lokomotifi  yüzde 3.7’si yüksek teknolojiye dayal›. Toplam
          olan sektörlerimiz, üretimin büyük bir k›sm›n›, itha-  ihracat içinde yüksek teknolojiye dayal› ürünün
          lata ba¤›ml› olarak gerçeklefltiriyor. Bu tablo yüzün-  pay› yüzde 3.5 oran›nda.
          den, sanayicilerimizin, binbir güçlükle ve emek vere-  Sanayi için bir stratejiye ihtiyaç oldu¤unun hükü-
          rek yapt›klar› ihracat da, hak etti¤imiz katk›y› b›rak-  met taraf›ndan fark edilmesi, bunun için çal›flma
          m›yor. 2010 y›l›n›n ilk 10 ay›nda sanayimiz yüzde 13  bafllat›lmas› önemlidir. Ama tek bafl›na sanayi
          büyüdü. Ama enerji hariç ara mal› ithalat›ndaki art›fl  stratejisi ile sonuç al›namaz. Sanayi stratejisinin,
          yüzde 34’e ulaflt›. Küreselleflme sizi kendisine uy-  Devlet Planlama Teflkilat› taraf›ndan haz›rlanacak
          durdu¤unda, bir nevi, küreselleflme sürecine teslim  uzun vadeli Kalk›nma Stratejisi içinde yer almas›
          oldu¤unuzda, böyle oluyor. Sanayimizin ithalat ge-  zorunludur.”
          re¤i daha yüksek biçimde flekilleniyor. Sanayimizde
          artan ithalat ba¤›ml›l›¤›n›n nedeni, sanayicimiz, mü-  tada oldu¤unu ekledi.
          teflebbisimiz de¤il, eski yat›r›m teflvik sistemimiz-  Sanayinin, fabrikalaflmadan öteye; mühendisli¤i,
          dir.”                                           araflt›rmay›, insan kaynaklar›n› planlamay›, tasar›-
                                                          m›, Ar-Ge’yi, yurt içi ve d›fl› da¤›t›m a¤› kurmay› ve
            Stratejinin uygulamaya aktar›lmas›            markalaflmay› kapsad›¤› için önem tafl›d›¤›na dik-
            “Türkiye’nin, böl-                            kat çeken Büyükekfli flöyle konufltu: “Uzun vadeli
          gesinin en büyük                                bir de¤iflim gündemimiz var.
          sanayi üretim mer-                                 Teknolojik dönüflümde geciken, fiyatta rekabet
          kezi olarak yüksel-                             etmeye çal›flan, d›flar›ya ba¤›ml› ve kapasite art›fl›-
          di¤ini, üretimini ve                            na odaklanan bir yap›m›z var. Oysa biz gelecekte:
          istihdam›n› art›rd›-                            Vizyoner, yüksek katmade¤er elde eden, Ar-Ge ve
          ¤›n›, ihracat›nda re-                           tasar›m yapan, verimli ve etkin olmaya odaklanan
          korlar k›rd›¤›n› be-                            bir yap›ya geçmek istiyoruz. Fasoncu, ürün odakl›
          lirten, ve “Geldi¤i-                            ve yerel üretici durumunday›z. Gelecekte, pazar›
          miz noktada, yaka-                              set eden, pazar odakl› ve global markalar ç›karm›fl
          lad›¤›m›z bu rüzgar›                            bir düzeye eriflmeyi hedefliyoruz. K›sa vadeli çö-
          do¤ru   kullanarak                              zümler bulmaya çal›flan, bürokraside çok bafll›l›k
          bir sonraki aflamaya          Mehmet Büyükekfli   ve koordinasyon eksikli¤i içindeki bir yap› var. Ge-
          geçmek istiyoruz”                               lecekte ise stratejik düflünce ve uzun vadeli plan-
          diyen Türkiye ‹hra-                             lar yapan, paydafllar aras›nda koordinasyonu en
          catç›lar Meclisi (T‹M) Baflkan› Mehmet Büyükekfli,  üst düzeye tafl›yan, sinerji üreten bir yap›ya geç-
          stratejik düzeyde bir yaklafl›m›n ortaya konmas›n-  mek istiyoruz. Sanayi Strateji Belgemizin uzun va-
          dan övgüyle söz etti ve Türkiye'nin mevcut sektör-  deli de¤iflim gündemimizi realize etmede bize yol
          lerinde büyük bir transformasyon ihtiyac›n›n da or-  haritas› olmas›n› bekliyoruz.”

          22 KobiEfor fiubat 2011
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27