Page 32 - KobiEfor_Ocak_2011
P. 32

KAPAK



                                 S›cak para bezdirdi         EN BÜYÜK 20 EKONOM‹DE 2011
                                  Ülkemiz sürekli net itha-
                                latç› olan, dövize ihtiyaç   GÖRÜNÜMÜ (SGP esaslı düzeltme ile)
                                duyan bir ülkedir. Döviz ih-  ÜLKELER                 2010         2011
                                 tiyac›n› yüksek maliyetle   1- ABD                14.624.2     15.157,3
                                 (faiz) fon ak›fl› sa¤layarak
                                 karfl›lamaktad›r. Döviz ta-  2- Ç‹N                10.084.4     11.195,4
                                 lebi yüksek ama döviz arz›  3- JAPONYA             4.308.6     4.430,4
                            da yüksek oldu¤u için Türk Lira-  4- H‹ND‹STAN          4.001.1     4.392.6
           s› gittikçe de¤erlenmektedir. Dalgal› kur sistemi ge-  5- ALMANYA        2.932.0     3.030.3
           çerlidir ama sistem uygulamada “örtülü kur ç›pa-  6- RUSYA               2.218.8      2.343.1
           s›”na dönüflmektedir. ‹thalat, üretimi olumsuz etki-  7- BREZ‹LYA         2.181.7      2.301.3
           lemekte, iflsizli¤i büyütmekte, geliflmifl ülkelerde pa-  8- ‹NG‹LTERE      2.181.7      2.254.1
           rasal geniflleme ve ekonomik politika silah› olarak  9- FRANSA            2.146.3      2.210.1
           kullan›lan “kur sistemi” Türkiye’de tersinden çal›flt›-  10-‹TALYA         1.771.1     1.812.2
           ¤› için ihracat›m›z› da büyümeye katk› sa¤layan bir  11-MEKS‹KA          1.549.7      1.629.9
           dinamik olmaktan ç›karmaktad›r. 2011 y›l›nda bu so-  12-KORE             1.457.1      1.540.7
           run tart›fl›lacak ve bir çözüme do¤ru gidilecektir.
                                                             13-‹SPANYA             1.364.5      1.391.2
              Türkiye 2010’da yüksek atlad›                  14-KANADA              1.330.1      1.383.4
              Türkiye 2010 yılında yüzde 7.8 büyüdü. 2011    15-TÜRK‹YE              1.119.0     1.185.2
           yılında yüzde 4,6, 2012 yılında ise yüzde 5 büyüye-  16-ENDONEZYA        1.027.4      1.104.4
           cek. IMF’ye göre 2010’da 729 milyar dolar olarak  17-AVUSTRALYA           882.3        924.8
           gerçekleflen Türkiye’nin GSY‹H’s› 2015’de 1 trilyon  18-‹RAN               830.7        867.0
           dolara ulaflacak.                                  19-TAYVAN                810.5       857.2
              AB yöntemi hesapla Türkiye’nin 2009 y›l›n-     20-POLONYA               717.5       753.8
           da 14.449 dolar olan kifli bafl›na milli has›-
           las› 2010’da 15.392 dolara ç›km›flt›r ve 2011       ‹ç pazar dinami¤i
           y›l›nda ise 16.126 dolar seviyesine t›rma-         Türkiye 2010 y›l›nda toparlanmaya herkesten önce,
           nacakt›r.                                        iç pazar dinamiklerini harekete geçirmekle bafllad›. fiu
              Türkiye’nin küresel ekonomideki               sektörler canland›: Otomotiv, Taflıma Hizmetleri
           pay› 1992’de yüzde 1.188 iken                    (Aracılık hizmetleri), Tekstil, A¤ır Mühendislik (A¤ır ma-
           2010’da yüzde 1.274’e yüksel-                    kine vb.), ‹thalat-‹hracat Firmaları, Yüksek Teknoloji,
           mifltir, 2015’te GSYH’s›n› 1                      ‹nflaat, Kimyasal, Yapı Malzemeleri, Gıda ve Sa¤lık
           trilyon dolar›n üzerine ç›-                      Ürünleri, perakende... Bu canlanmaya geçici KDV indi-
           kararak pay›n› 1.232 düze-                       rimlerinin büyük katk›s› oldu. Otomotiv satıflları Türki-
           yinde tutacakt›r.                                ye'de 2010’da 800 bin civar›nda gerçekleflti.

                         U⁄UR TERZ‹O⁄LU
                       TABA/AmCham Genel Baflkan›
                                                                                 t›k Avrupa'n›n son y›llar-
                                                                                 daki en sa¤l›kl› adam›
                          ABD ile ticaret                                        haline gelmifltir. Türki-
                                                                                 ye'nin dinamikleri çok
             2010 y›l›n› Türkiye ile ABD iliflkiler aç›s›ndan de¤er-              güçlü, art›k Çin ile muka-
             lendirmek istiyorum. 2009’un Aral›k ay›nda bafllat-                  yese edilmektedir.
             t›¤› “Model Ortakl›k” yavafl yavafl meyvelerini veri-                 Ülkemiz, ABD’li flirketler
             yor. Dünyan›n en büyük ekonomisi olan A.B.D. ile                    için Ortado¤u, Do¤u Av-
             G-20 üyesi olan Türkiye aras›nda henüz kullan›lma-                  rupa, Güney Bat› Asya ve
             yan büyük bir ticaret potansiyeli var ve bu potan-                  Kuzey Afrika'da ifl yapma
             siyeli hareket geçirmeliyiz.                                        konusunda önemli f›rsat-
             Türkiye, son çeyrekteki yüzde 11.7 büyüme oran›                     lar› yaratacak olan do¤al
             ile Avrupa'n›n geliflmekte olan en güçlü ekonomi-                    bir müttefiktir. G-20 için-
             leri aras›nda yer al›yor. Geliflmekte olan ülkeler  de Çin ile birlikte en h›zl› büyüyen 2 ülkeden biri
             içinde de önemli bir büyüme h›z›n› yakalayan Tür-  olan Türkiye ile ekonomik iliflkilerin derinlefltiril-
             kiye,  küresel krize ra¤men sürdürdü¤ü büyümesi  mesinin, ABD için önemli oldu¤u kanaatindeyim.
             ile art›k rüfltünü ispatlam›flt›r. Ekonomisiyle fark  Ayn› flekilde ABD pazar› da Türk flirketleri için çok
             yaratan ve güçlü bir ülke haline gelen Türkiye, ar-  önemli f›rsatlar sunmaktad›r.


           30 KobiEfor Ocak 2011
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37