Page 32 - KobiEfor_Ocak_2011
P. 32
KAPAK
S›cak para bezdirdi EN BÜYÜK 20 EKONOM‹DE 2011
Ülkemiz sürekli net itha-
latç› olan, dövize ihtiyaç GÖRÜNÜMÜ (SGP esaslı düzeltme ile)
duyan bir ülkedir. Döviz ih- ÜLKELER 2010 2011
tiyac›n› yüksek maliyetle 1- ABD 14.624.2 15.157,3
(faiz) fon ak›fl› sa¤layarak
karfl›lamaktad›r. Döviz ta- 2- Ç‹N 10.084.4 11.195,4
lebi yüksek ama döviz arz› 3- JAPONYA 4.308.6 4.430,4
da yüksek oldu¤u için Türk Lira- 4- H‹ND‹STAN 4.001.1 4.392.6
s› gittikçe de¤erlenmektedir. Dalgal› kur sistemi ge- 5- ALMANYA 2.932.0 3.030.3
çerlidir ama sistem uygulamada “örtülü kur ç›pa- 6- RUSYA 2.218.8 2.343.1
s›”na dönüflmektedir. ‹thalat, üretimi olumsuz etki- 7- BREZ‹LYA 2.181.7 2.301.3
lemekte, iflsizli¤i büyütmekte, geliflmifl ülkelerde pa- 8- ‹NG‹LTERE 2.181.7 2.254.1
rasal geniflleme ve ekonomik politika silah› olarak 9- FRANSA 2.146.3 2.210.1
kullan›lan “kur sistemi” Türkiye’de tersinden çal›flt›- 10-‹TALYA 1.771.1 1.812.2
¤› için ihracat›m›z› da büyümeye katk› sa¤layan bir 11-MEKS‹KA 1.549.7 1.629.9
dinamik olmaktan ç›karmaktad›r. 2011 y›l›nda bu so- 12-KORE 1.457.1 1.540.7
run tart›fl›lacak ve bir çözüme do¤ru gidilecektir.
13-‹SPANYA 1.364.5 1.391.2
Türkiye 2010’da yüksek atlad› 14-KANADA 1.330.1 1.383.4
Türkiye 2010 yılında yüzde 7.8 büyüdü. 2011 15-TÜRK‹YE 1.119.0 1.185.2
yılında yüzde 4,6, 2012 yılında ise yüzde 5 büyüye- 16-ENDONEZYA 1.027.4 1.104.4
cek. IMF’ye göre 2010’da 729 milyar dolar olarak 17-AVUSTRALYA 882.3 924.8
gerçekleflen Türkiye’nin GSY‹H’s› 2015’de 1 trilyon 18-‹RAN 830.7 867.0
dolara ulaflacak. 19-TAYVAN 810.5 857.2
AB yöntemi hesapla Türkiye’nin 2009 y›l›n- 20-POLONYA 717.5 753.8
da 14.449 dolar olan kifli bafl›na milli has›-
las› 2010’da 15.392 dolara ç›km›flt›r ve 2011 ‹ç pazar dinami¤i
y›l›nda ise 16.126 dolar seviyesine t›rma- Türkiye 2010 y›l›nda toparlanmaya herkesten önce,
nacakt›r. iç pazar dinamiklerini harekete geçirmekle bafllad›. fiu
Türkiye’nin küresel ekonomideki sektörler canland›: Otomotiv, Taflıma Hizmetleri
pay› 1992’de yüzde 1.188 iken (Aracılık hizmetleri), Tekstil, A¤ır Mühendislik (A¤ır ma-
2010’da yüzde 1.274’e yüksel- kine vb.), ‹thalat-‹hracat Firmaları, Yüksek Teknoloji,
mifltir, 2015’te GSYH’s›n› 1 ‹nflaat, Kimyasal, Yapı Malzemeleri, Gıda ve Sa¤lık
trilyon dolar›n üzerine ç›- Ürünleri, perakende... Bu canlanmaya geçici KDV indi-
kararak pay›n› 1.232 düze- rimlerinin büyük katk›s› oldu. Otomotiv satıflları Türki-
yinde tutacakt›r. ye'de 2010’da 800 bin civar›nda gerçekleflti.
U⁄UR TERZ‹O⁄LU
TABA/AmCham Genel Baflkan›
t›k Avrupa'n›n son y›llar-
daki en sa¤l›kl› adam›
ABD ile ticaret haline gelmifltir. Türki-
ye'nin dinamikleri çok
2010 y›l›n› Türkiye ile ABD iliflkiler aç›s›ndan de¤er- güçlü, art›k Çin ile muka-
lendirmek istiyorum. 2009’un Aral›k ay›nda bafllat- yese edilmektedir.
t›¤› “Model Ortakl›k” yavafl yavafl meyvelerini veri- Ülkemiz, ABD’li flirketler
yor. Dünyan›n en büyük ekonomisi olan A.B.D. ile için Ortado¤u, Do¤u Av-
G-20 üyesi olan Türkiye aras›nda henüz kullan›lma- rupa, Güney Bat› Asya ve
yan büyük bir ticaret potansiyeli var ve bu potan- Kuzey Afrika'da ifl yapma
siyeli hareket geçirmeliyiz. konusunda önemli f›rsat-
Türkiye, son çeyrekteki yüzde 11.7 büyüme oran› lar› yaratacak olan do¤al
ile Avrupa'n›n geliflmekte olan en güçlü ekonomi- bir müttefiktir. G-20 için-
leri aras›nda yer al›yor. Geliflmekte olan ülkeler de Çin ile birlikte en h›zl› büyüyen 2 ülkeden biri
içinde de önemli bir büyüme h›z›n› yakalayan Tür- olan Türkiye ile ekonomik iliflkilerin derinlefltiril-
kiye, küresel krize ra¤men sürdürdü¤ü büyümesi mesinin, ABD için önemli oldu¤u kanaatindeyim.
ile art›k rüfltünü ispatlam›flt›r. Ekonomisiyle fark Ayn› flekilde ABD pazar› da Türk flirketleri için çok
yaratan ve güçlü bir ülke haline gelen Türkiye, ar- önemli f›rsatlar sunmaktad›r.
30 KobiEfor Ocak 2011