Page 31 - KobiEfor_Ocak_2011
P. 31

YALÇIN SÖNMEZ
                                                                    TOSYÖV Vakf› Yönetim Kurulu Baflkan›

                                                              Ekonomik büyüme tahminle de¤il,
                                                                  gere¤ini yapmakla sa¤lan›r

                                                               IMF ve Dünya Bankas› gibi ku-
                                                             rulufllar, Türkiye hakk›nda milimet-
                                                             rik hesaplarla yapt›klar› büyüme
                                                             tahminlerini s›k s›k revize ediyor-
                                                             lar. Demek ki Türkiye’de, hesaba
                           TÜRK‹YE                           katmad›klar› için yan›ld›klar› bir
                                                             fleyler var, bu nedir? Büyüme tah-
                                                             minleri sonuçta sadece tahmindir.
              Türkiye ilginç bir tarihi kavflaktad›r. Yap›sal olarak
           tam, ticari etkinlik olarak yüzde 35-40 düzeyinde kü-  Büyüme tahminle de¤il, gere¤ini
           reselleflmifltir. Ekonomisini yüzde 6o oran›nda iç pi-  yapmakla sa¤lan›r. 2011’de Türkiye yüzde 4.5 an-
           yasas› tayin etmektedir.                          cak büyür diyenlerin hareket noktas›, AB ülkeleri-
              Türkiye 10 y›ld›r AB üyeli¤i hedefine ba¤l› olarak  nin ekonomik durgunlu¤udur. Böyle bile olsa Tür-
           dönüflmektedir. Kriz Geliflmifl ekonomileri uzun dö-  kiye yüzde 4.5 büyüme hedefini, gereken önlemle-
           nemli bir hareketsizli¤e iterken Geliflmekte olan ül-  ri zaman›nda al›rsak bir kaç puan aflar.
           keleri canland›rm›fl, h›rsland›rm›fl, umutland›rm›flt›r.  Büyüme tahminleri yaparken hesaba katmad›¤›-
           Bunlar aras›nda en dikkate de¤er olan ülkelerden bi-  m›z unsurlardan biri KOB‹’lerdir. ‘KOB‹’lerin kapal›
           ri de Türkiye’dir. Türkiye “revizyonlar”larla dönüfle-  kutu aile iflletmeleri olduklar›n›, yarat›c› ve yenilik-
           bilecek ülkelerden de¤ildir. Çünkü bugüne,  kemik-  çi olmad›klar›n›, dolay›s›yla küresel kavgaya gire-
           leflmifl yap›s›n› koruyarak gelmifltir. Bu yap›y› atmak-  meyeceklerini düflünüyoruz.’ Belki 10 y›l önce do¤-
           ta, yenisini infla etmektedir. Ülkenin gündemi budur.  ru olan bu düflünce bugün yanl›flt›r. Türkiye’de son
           ‹fl dünyas›n›n oluflturdu¤u taleplerin ancak kapsam-  y›llarda önemli bir KOB‹ uyan›fl› yaflanm›flt›r.
           l› reform paketleriyle çözülebilecek nitelikte olmas›,  TOSYÖV olarak düzenledi¤imiz KOB‹ Z‹RVELER‹ ile
           iflte bu nedenledir.                               bu “KOB‹ uyan›fl›”na ayna tuttuk, bu y›l da tutaca-
              Tek tek bir kaç milyon iflletme veya kendi iflinin  ¤›z. Türk KOB‹’leri art›k stratejik düflünen, kurum-
           sahibi pozisyonundan bak›ld›¤›nda herkes bu dönü-  sal davranan, dünyay› farkeden ve izleyen dinamik
           flümün bir parças› olmak durumundad›r. Her iflletme  yap›lar oldular.
           düflüncesini, stratejisini, hedeflerini, ifl yapma biçim-  KOB‹’lere pazar araflt›rma desteklerini daha ras-
           lerini, teknolojik yaklafl›mlar›n›, insan ve sermaye  yonel düzenler, fuarlara kat›l›mlar›n› geniflletir, da-
           yap›s›n› ve yarat›c› kapasitesini bu dönüflüme göre  n›flmanl›k hizmetlerinin niteli¤ini yükseltip paras›z
           yeniden düzenleyecektir. Dönüflümün ne anlama      hale getirirsek alternatif pazarlarda k›sa vadede gü-
           geldi¤i, 2011 y›l›na girerken art›k Türkiye’de aç›kça  zel sonuçlar alabilir, ihracatç› Türk KOB‹’lerinin sa-
           bilinmektedir.                                    y›s›n› 50 binden 100 bine ç›karabiliriz.

                        GÜLSEREN ONANÇ
              Türkiye Kad›n Giriflimciler Derne¤i (KAG‹DER) Baflkan›
                                                            me h›zlar›n›n yüksek seviyelerde kalmaya devam
                                                            etmesi beklenebilir.
                             Kad›n giriflimcilerin           Genel olarak KOB‹ler, özellikle kad›n giriflimcilerin
                                ihtiyac› finansal           iflletmeleri finansal destek ihtiyac› içindeler. Kad›n
                                                            giriflimcilerin yaflad›klar› s›k›nt›lar› ve acil ihtiyaç
                           2011 y›l›, Türkiye’de büyümenin  alanlar›n› yak›ndan gözlemleme flans›na sahibiz.
                           2010 y›l› kadar olmasa da yüksek  KAG‹DER’e gelen taleplerden biliyoruz ki kad›n gi-
                           oranda kalmaya devam edece¤i     riflimcilerin ifllerini kurma ve gelifltirme aflamalar›n-
                           bir y›l olacak. Öngörüler, Türkiye  da öncelikli ihtiyaçlar› ve beklentileri aras›nda fi-
                           gibi ülkelerin yüksek oranda ser-  nansman var. KOB‹’ler için risk sermayesinin des-
                           maye çekmeye devam edece¤ini,    teklenmesi kurulmas›, gerek.
             bunun da cari ifllemler a盤› ile ilgili riskleri art›r-  Öte yandan sadece finansal kaynak de¤il tabi ki
             makla birlikte, büyümenin potansiyel büyüme h›-  sorun. KOB‹’lerin kurumsallaflmas› sürecinde insan
             z›na yak›n kalaca¤›n› gösteriyor. Son dönemde-  kaynaklar› yönetimi, pazarlama, kurumsal imaj,
             ki, yat›r›m talebiyle ilgili veriler, yat›r›mlar›n ivme-  stratejik yönetim alanlar›nda da e¤itime ihtiyaç
             lenerek artabilece¤ine iflaret ediyor.  ‹ç talebin  var. Bu alanlardaki eksikliklerin STK-KOB‹-Özel
             sürükleyici olaca¤› bu ortamda, KOB‹’lerde büyü-  sektör iflbirlikleri ile çözülebilece¤ini düflünüyoruz.


                                                                                        Ocak 2011 KobiEfor 29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36