Page 28 - KobiEfor_Ocak_2011
P. 28

KAPAK




                                                                       ÖMER C‹HAD VARDAN
                                                                          MÜS‹AD  Genel Baflkan›

                                                                D›fl ticaret a盤›m›z büyümenin
                                                                       en büyük engelidir

                                                             2010 y›l›, ilk üç çeyrekteki yüzde
                                                             8.9 oran›nda bir büyüme ile ga-
                                                             yet baflar›l› oldu. Türkiye’nin bü-
                                                             yüme h›z›yla Avrupa ve OECD ül-
                                                             keleri aras›nda ilk s›ralarda yer
                                                             almas›, halen istikrarl› bir flekilde
                                                             yola devam etti¤imizin gösterge-
                                                             sidir. Ayr›ca büyüme ivmesinde
                                                             de halen art›fl›n devam etmekte
                                                             olmas› göz ard› edilmemelidir.
                                                             Yat›r›m› etkileyen talep ve karl›l›k beklentilerinin
                                                             pozitif olmas› da motivasyonu olumlu etkilemek-
                                                             tedir.  Dolay›s›yla özel sektör yat›r›mlar›nda
                                                             önemli bir art›fl gözlemliyoruz. Bunun yan› s›ra iç
              Dünyan›n gözü ABD ekonomisinde                 tüketim ve ticaret gayet canl›, imalat sanayi ve
              Küresel kriz bu ülkeden bafllad›¤› ve halen dünya  kapasite kullan›m› ise h›zla büyüyor. Zaten bütün
                                                             bunlar büyümenin motoru olan faktörlerdir. Bu
            ekonomisinin temel dinami¤i ABD’de oldu¤u için to-  etkileyici göstergelerin daha büyük bir büyüme
            parlam›n›n barometresi de Amerikan ekonomisi olu-  oran› getirmesine engel olan faktör, ithalattaki
            yor. ABD ekonomisi 2009 yılında yüzde 2.6 küçül-  art›flt›r. D›fl ticaret a盤›, büyümenin önündeki en
            müfltü, 2010 y›l›nda toparlanmay› baflard› ve yüzde  büyük engel.
            2.7 büyüdü. ABD ekonomisi 2011’de yüzde 2.2 bü-  ‹flsizlikte anlaml› bir düflüfl olmas› sevindirici. Bu
            yüyecek. 2012 yılında ise büyüme yüzde 2.8'e çıka-  geliflmeler, büyümenin istihdam oluflturdu¤u ger-
            cak. Milli gelir büyüklü¤ü aç›s›ndan ayn› trend flu fle-  çe¤ini de ortaya koyuyor.
            kilde geliflecek: 2010’da 14.7 trilyon dolar, 2011’de  2011 y›l›nda, Avrupa’da endifle duyulan bir gelifl-
            15.5 trilyon dolar. Bütçe a盤› 2010’da 1.5 trilyon do-  me olmad›¤› takdirde, beklentimiz en az yüzde 5-
            lar, 2011 ‘de 1.1 trilyon dolar, Bütçe a盤›n›n milli ge-  6 civar›nda bir GSYH art›fl› olaca¤› yönündedir.
            lire oran› 2010 y›l›nda yüzde 10.6 2011 de yüzde 8.3.  2011 y›l›nda, Türkiye’nin yurtd›fl› pazarlarda daha
              ABD toplam kamu borcu  2010 y›l›nda 9.2 trilyon  rekabetçi olmas›na imkan sa¤layacak yap›sal re-
            dolar, 2011 y›l›nda tahmin 10.4 trilyon dolar olacak.  formlar›n hayata geçirilmesine odaklanmal›y›z.
            Bunun GSYM’ye oran› ise 2010’da yüzde 63.6, 2011  Art›k Ar-Ge, inovasyon ve markalaflma vazgeçil-
            y›l›nda yüzde 68.6 bekleniyor. ‹flsizlik ise bu ülkede  mezlerimizdir. Hükümetin bu yönde ald›¤› karar-
            daha 4 yıl sorun olarak devam edecek.
                                                             lar, belirlenen stratejiler ve sonras›ndaki uygula-
              Avrupa’da risk devam ediyor                    malar oldukça önem kazanm›flt›r. Bizim art›k ile-
              Dünya ekonomisine bölgeler baz›nda bak›ld›¤›n-  ri teknolojili yüksek katma de¤erli imalat yapar
                                                             duruma gelmemiz gerekmektedir. Bu durumda
            da Avrupa Birli¤i ülkeleri, adeta tarihin bir cilvesi  hem KOB‹’ler hem de büyük firmalar bu gerçek-
            olarak, en zay›f halkay› oluflturdular. 2010’da AB  ten hareketle 2011 ve sonras›na yönelik planlama
            ekonomisi yüzde 1.6 büyüdü. Büyüme 2011'de yüz-  yapmal›d›rlar.
            de 1.3'e düflecek. 2012 yılında ise yüzde 1.7’ye yük-
            selece¤i bekleniyor.
              Avrupa’n›n toparlanmada dünyan›n gerisinde kal-  AB, ihracat›n›n yar›s›n› Avro bölgesine yapan Tür-
            mas›na yap›sal sorunlar yol açt›. Ülkeler krize karfl›  kiye gibi ülkeler yönünden de çok önemli. Türki-
            ortak bir Avrupa politikas› izleyemediler. Her ülke  ye’nin AB’ye ihracat›nda 2010’da görünen t›rman›fl
            kendi yolunu seçti. Oysa birlikte hareket etmeye ih-  2009’daki 21 milyar dolar ihracat kayb›n› telafi ede-
            tiyaç her zamankinden fazlayd›. Sadece, Birli¤in  bü-  medi.
            yük yükünü çeken, halk›n›n bilinen yüksek fedakar-
            l›k kapasitesine güvenerek uygulad›¤› ekonomik    Asya dünyan›n merkezi oluyor
            tedbirlerle Almanya toparland›. Yunanistan ve ‹rlan-  Küresel krizin ekonomik dengeleri altüst etmesi
            da, AB’nin tümünü zora sokan krizlere yakaland›lar.  bekleniyordu. Bu beklenti Asya’daki geliflmeyle do¤-
            Portekiz ve ‹spanya b›çak s›rt›nda bocal›yorlar ve  ruland›. Asya’n›n zay›f halkas› Japonya oldu. Japon-
            büyümede Avrupa ortalamas›n› tutturamad›lar. Bu 4  ya'da 2010 yılında yüzde 2.7 olan ekonomik büyü-
            ülkenin ekonomileri 2011 y›l›nda da durgunlukta ka-  me 2011 yılında yüzde 1.1'e düflecek. 2012 yılında
            lacak.                                          ise yüzde 1.4 olacak

            26 KobiEfor Ocak 2011
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33