Page 24 - KobiEfor_Ocak_2011
P. 24

KAPAK




                          ÜM‹T BOYNER
                      TÜS‹AD Yönetim Kurulu Baflkan›         yeniden flekillenecek, ekono-
                                                            mik ve stratejik güç da¤›l›m›
                  En genifl kat›l›mla yeni bir               mimarisi    belirginleflecek.
                                                            ABD’nin baflat oldu¤u tek ku-
                 Türkiye vizyonu haz›rl›yoruz               tuplu dünya tedavülden kal-
                                                            karken So¤uk Savafl sonras›
             TÜS‹AD olarak 2011 seçimlerine kadar iki konuda  belirsizlik sona erecek. Her ül-
             çal›flmalar›m›z› yo¤unlaflt›r›yoruz. Seçimlerden önce  ke bu yeni dönem için kendi-
             bunlar›n sonuçlar›n› sizlerle paylaflmaya haz›rlan›-  sine bir pozisyon belirleyecek.
             yoruz. Konulardan birincisi Türkiye’nin uzun vade-  Türkiye bu flekillenen düzen içinde geliflmelere na-
             de daha rekabetçi, verimlilik tabanl› ve kaliteli is-  s›l tepki verece¤ini de¤il, nerede yer alaca¤›n› be-
             tihdam yaratacak yeni bir büyüme stratejisine sa-  lirlemek durumundad›r. Bu aç›dan 2011 genel se-
             hip olmas›. Bu stratejinin gelifltirilmesi ve uygula-  çimleri tarihi önem tafl›yacakt›r. Her ne kadar 2020
             maya geçiflinde devlet ve özel sektörün bir görev  y›l›na kadar ortalama 18 ayda bir seçim yapacak
             bölümü yapmas› gerekti¤ine inan›yoruz. Di¤eri Tür-  olsak da bu dönemin Türkiye’sinin harc› 2011 par-
             kiye’nin demokratikleflme projesinin devam›; yeni  lamentosu taraf›ndan kar›lacakt›r. Gerek tarihi tec-
             anayasa ve reformlarla her anlamda hem siyasi,  rübesi, gerek insani birikimi, gerekse stratejik ko-
             hem ekonomik hem sosyal olarak lig atlamas›na  numu nedeniyle Türkiye’nin tarihin ak›fl›n› de¤er-
             engel olan demokrasi a盤›n›n kapat›lmas›. Bu ko-  lendirenler aras›nda olmas› gerekir.
             nudaki çal›flmalar›m›z s›ras›nda toplumun her kesi-  Türkiye’nin önüne kapsaml› bir kalk›nma stratejisi,
             minde fark›ndal›k ve kat›l›m› art›rmay› amaçl›yoruz.  yeni bir ekonomik model koymal›y›z. Krizin ard›n-
             Bu perspektifi ortaya koyarak siyasi iradenin ve  dan oluflan küresel ifl bölümünde bize yak›flan ye-
             tüm siyasi partilerin seçim öncesinde tart›flma ve  ri almak için haz›rl›klar› h›zland›rmal›y›z. Bu hede-
             paylaflma ortam›na yap›c› bir flekilde kat›lmalar›n›  fe ulaflmak için tüm kaynaklar› seferber etmeliyiz.
             teflvik etmek istiyoruz.                        Bu söylediklerimin meali fludur: 2010’lu y›llar›n
             Bunlar›n ›fl›¤›nda bir yeni Türkiye vizyonunu ortaya  gerçeklerini do¤ru de¤erlendirip üzerimize düfleni
             koyman›n zaman› geldi¤ine inan›yoruz. Bir zaman-  yapmak zorunday›z. Yeni bir kalk›nma modeli ara-
             lar sonuna gelindi¤i söylenen tarihin giderek daha  y›fl›na uygun olarak küresel flartlarla uyumlu bir
             h›zl› akt›¤› bir dönemden geçiyoruz. Bize göre bu  büyüme stratejisi tan›mlamal›y›z.
             ak›fl›n yönünü iyi de¤erlendirebilenler sular durul-  Stratejik aç›dan dünyan›n a¤›rl›k merkezi Hazar
             du¤unda herkesin özendi¤i yerlerde olacakt›r. De-  havzas› ve Basra Körfezi üzerinden do¤uya kayar-
             ¤erlendiremeyenler ise di¤erlerinin yapt›klar›n› izle-  ken, Ortado¤u’da seksen y›ll›k düzen ve iktidar ya-
             yecek, o yap›lanlar›n sonuçlar›yla yaflamak zorunda  p›lar› da¤›ld›. Bu geliflmeler Türkiye’nin önüne
             kalacaklard›r. Önümüzdeki süreçte dünya düzeni  önemli f›rsatlar ç›kard›.


           kelerin elinde. Fakat önemli ve flafl›rt›c› bir fley, bu  merkezler gelecek on y›l›n  yükselecek ülkelerini Ko-
           a¤›rl›¤›n Asya’ya kaymas› ve bunun yeni bir paradig-  lombiya, Endonezya, Vietnam, M›s›r, Türkiye ve Gü-
           ma oluflturmas›. Art›k herkes hesab›n› bu yeni duru-  ney Amerika olarak s›ral›yorlar.
           ma göre yapmaya bafllad›.                           Geliflmifl ülkeler’in(Sanayileflmifl G7 ülke) küresel
              2010 y›l› sonunda en çarp›c› görüntü tepe s›rala-  ekonomiden ald›klar› pay örne¤in 1980’de yüzde 56,
           mas›nda ortaya ç›kt›. ABD dünyanın en büyük eko-  1992 de yüzde 51.5 iken bu pay 2010’da yüzde 40’a
           nomisi olarak kald› gerçi ama, Çin ilk kez Japonya yı  geriledi ve daha da ilginç olan›, gerilemenin devam
           geride bırakt› ve dünyan›n ikinci en büyük ekonomi-  etmesi ve 2015’te  yüzde 36’ya inecek olmas›. Buna
           si haline geldi.                                 karfl›l›k  BRIC olarak adland›r›lan Brezilya, Rusya,
              Dünya ekonomisi 2010 yılında yüzde 3,6 oranında  Hindistan ve Çin’den oluflan  grubun küresel ekono-
           büyüdü ancak büyüme, 2010 yılının ortasından beri  mideki paylar› gittikçe yükselmekte, örne¤in
           ivme kaybetti. 2011 y›l›nda dünya ekonomik        1992’de yüzde 15 olan bu pay 2015 te yüzde 30
           büyümesi yüzde 3,1'e gerileyecek. 2012                olabilmektedir.
           yılında ise yeniden yükselmesi ve                         Geçmiflte buna benzer denge bozulmalar›
           yüzde 3.5'e çıkması bekleniyor.                                     savafllara yol aç›yordu, yine
              Yükselen dinamiklerde de-                                       yol açabilir mi sorusunu TÜS‹-
           ¤iflme oluyor. 2000 y›l›nda,                                        AD dahil hemen bütün ekono-
           gelecek on y›l›n y›ld›z ülkele-                                        mik aktörler ve bu gelifl-
           rinin BRIC (Brezilya, Rusya,                                              menin mant›¤›n› bilen-
           Hindistan ve Çin) olaca¤› ön-                                            ler, s›k s›k sormaktad›r-
           görülmüfltü. Bu öngörü                                                   lar. “Bar›fl” siyasetine
           k›smen do¤ruland›. 2011                                                vurgunun art›yor olmas›-
           y›l› bafl›nda otorite                                                  n›n nedeni budur.

           22 KobiEfor Ocak 2011
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29