Page 30 - KobiEfor_Agustos_2010
P. 30
UZMAN Birlikte ifl yapma
kültürünün geliflmesi
K üreselleflme ile birlikte artan re- tenler yanl›fll›klar›n› inatla sürdürürler-
kabette, iflletmeler yada flirketler
se ülkemizde iflletmelerin, KOB‹lerin
ayakta kalmalar› elbette söz konusu
sahip olduklar› tüm varl›klar›n›
koruyabilmek için maliyetleri,
sermayeyi, teknolojiyi, iletiflim ve pa- olamaz.” A¤z›na sa¤l›k Ahmet ARKAN
demekten baflka ne denilebilinir.
zarlara ulafl›m olanaklar›n› ve belki de Bir baflka arkadafl›mda bütün çabas›na
en önemlisi risklerini paylaflarak büyü- karfl›l›k aile flirketinden kurtulup bir
meyi tercih etme durumunda. Bunun türlü kurumsallaflamad›. ‹flini gerçekten
içinde çözümü çeflitli ortakl›klar kur- yoktan var etti. Yat›r›mlar nedeniyle al-
mak (flirket evlili¤i) ve stratejik iflbirlik- d›¤› kredileri geri ödemede zorluklar
leri yapmak zorunda olduklar›n› görü- yaflad›. ‹flletmesine taze para giriflini
yorlar. bir türlü sa¤layamad›. Alan›nda çok ba-
fiirket evlili¤ine farkl› seçenek ise bir- flar›l› olmas›na karfl›n borç sarmal›ndan
likte ifl yapma kültürünü yaflama geçir- bir türlü kurtulamad› sonunda borçlar›-
mek. Birlikte üretmek, birlikte pazarla- n› ödeyebilmek için 40 y›ll›k iflletmesi-
mak, birlikte satmak... ni satmak zorunda kald›. Kredi ald›¤›
Tüm bunlar›n ortam›n› sa¤layacak en banka olumlu yaklafl›m gösterseydi bu-
önemli koflullardan biri de kurumsal- gün iflini hala sürdürüyor olacakt›.
laflmadan geçiyor. Baflta KOSGEB olmak üzere çeflitli kay-
Ülkemizdeki KOB‹’lerin temel sorunla- naklara göre Türkiye’deki iflletmelerin
r›ndan biri de aile flirketi statüsünden yüzde 85’ini 1-15 kifli çal›flt›ran küçük
H‹LM‹ DEVEL‹ kurumsal bir yap›ya geçememektir. iflletmeler oluflturuyor. Bu iflletmeleri-
“Kurumsallaflma” bir flirketin ömür sü- nin nerdeyse tamam› kurumsallaflama-
hilmideveli@kobi-efor.com.tr resinden tutunuz da ulusal ve uluslara- m›fl aile iflletmeleri. Finansman zorluk-
ras› pazarlarda sürdürebilir rekabet gü- lar› baflta olmak üzere bilgiyi ve bilgi
cüne sahip olma, katmade¤erli üretim teknolojilerini iyi kullanamama, Ar-Ge
için Ar+Ge ve yenilikçi ürün alanlar›nda ye bütçe ay›ramama, inovasyon-yeni-
Üretim, çal›flmalar› baflar›yla sürdürebilmenin likçili¤i benimseyememe, yeni pazarla-
ra aç›lamama, ortak ifl yapma kültürü-
koflullar›n› sa¤layan ve tüm bunlar›n
pazarlama ve yaflama geçirilmesini kolaylaflt›ran bir nü kabullenememenin s›k›nt›s›n› çeki-
olgudur.
yor. Bunlar›n üstesinden gelememifl ifl-
sat›fl konular›nda Kurumsallaflan bir KOB‹ ya da firma, letmelerin ulusal ve uluslararas› pazar-
flirket evlili¤i veya stratejik iflbirli¤i sü-
larda sürdürebilir rekabet güçleri olabi-
reçlerini iyi yönetebilecek bir konumda lir mi? Bu iflletmeler uzun y›llar yaflaya-
stratejik olacakt›r. Üretim, pazarlama ve sat›fl bilir mi? sorular›na verilecek ortak ce-
konular›nda stratejik iflbirliklerini bafla- vap ise maalesef hay›r. Ülkemizdeki ifl-
iflbirliklerini ran iflletmeler, uluslararas› pazarlara letmelerin ömürlerinin k›sa süreli olma-
aç›lmada ve pazarlarda rekabet güçleri- lar›n›n en önemli nedenleri bunlar.
baflaran ni art›rmada baflar›l› oldular. Dünyadaki siyasette, ekonomide ve
Geçti¤imiz günlerde bu konuda baflar› pazarlardaki geliflmeleri yak›ndan izle-
iflletmeler, ve baflar›s›z olan iki arkadafl›mla birlik- yerek yeni kararlar alma stratejiler be-
te olduk. Her ikisiyle de ayr› ayr› ko- lirlemek gerekiyor.
uluslararas› nuflma olana¤›n› buldum. Kurumsallafl- Örne¤in Yunanistan’da bütçe a盤›n›n
ciddi boyutlara ulaflmas›, borçlar›n›
ma ve stratejik iflbirli¤ini baflar›yla ger-
pazarlara çeklefltirerek katma de¤erli üretimi ve ödemede zorluk içine girmesinin getir-
yeni pazarlara aç›lmay› baflar›yla ger-
di¤i sorular›n AB üyesi ülkeleri tehdit
aç›lmada ve çeklefltiren otomotiv yan sanayi alan›n- eder boyuta ulaflmas› nedeniyle Al-
da baflar›y› yakalam›fl duayen, de¤erli
manya, ‹ngiltere, Fransa, ‹talya, ‹span-
pazarlarda dostum Ahmet ARKAN’›n görüfllerini ya ve Portekiz gibi ülkeler ekonomile-
sizlere aktarmak isterim.
rinde bir dizi tasarruf önlemleri almak
“Küresel rekabetin getirdi¤i ac›mas›z- zorunda kald›lar. Al›nan tasarruf ön-
rekabet güçlerini l›klar, dönem dönem ülkemizin ekono- lemlerinin parasal tutar› 300 milyar do-
mi yönetiminde ve sanayi stratejilerinin lar› bulmas› bu ülkelerin iç pazarlar›n-
art›rmada zaman›nda belirlenememesi, krizlerde da da talep azalmalar›na neden olacak
yeterli ve zaman›nda önlem al›nmama- ve bundan etkilenecek ülkelerin bafl›n-
baflar›l› oldular. s› gibi konularda yap›lan yanl›fll›klar, da da Türkiye gelecek.
iflletmelerin karfl›laflt›klar› sorunlar›n Verilere göre ‹hracat›m›z›n yüzde 50’si
artmas›nda önemli sonuçlar do¤urabili- Avrupa Birli¤i ülkelerine yap›l›yor.
yor. Bir baflka önemli sorun da baz› ifl- Özellikle AB ülkelerine yönelik otomo-
letme sahiplerinin ve dünyadaki gelifl- tiv, g›da, demirçelik, çimento ve teks-
meleri yak›ndan izleyemeyen yönetici- til–konfeksiyon sektörlerinde üretim
lerin vizyonsuzluk, tutum ve uygulama- yapan firmalar bu kararlardan olumsuz
lar›ndan kaynaklan›yor. Günümüzde olarak etkilenecekler. En fazla ihracat
hala kurumsallaflman›n, birlikte ifl yap- yap›lan ülkelerin bafl›nda ise Almanya
man›n önemini kavrayamayanlar var. var. Onu Fransa ve ‹talya izliyor.
Ülkemizde ortakl›k ve birlikte ifl yapma Ölçe¤i ne olursa olsun üretti¤ini yurtiçi
kültürünün geliflememesinin nedeni ise ve yurtd›fl›na satan tüm iflletmeler bu
‘Küçük olsun, benim olsun’ anlay›fl›n- geliflmeleri göz ard› etmemeliler. Y›llar-
dan, al›flkanl›¤›ndan bir türlü kurtula- d›r al›fla geldikleri klasik üretim tarzla-
mad›¤›m›zdand›r. r›n›, tek bafl›na ifl yapma ve pazar al›fl-
Ekonomiyi, sanayiyi yönetenler yanl›fl- kanl›klar›n› terk etmenin bir baflka de-
lar›n› h›zla görüp düzeltmezler, ifllet- yimle paradigmalar›n› de¤ifltirmenin
melerini ve ifllerini beceriksizce yöne- zaman› geldi¤ini art›k kabullenmeliler.
30 KobiEfor A¤ustos 2010