Page 30 - KobiEfor_Agustos_2010
P. 30

UZMAN                                      Birlikte ifl yapma
                                                       kültürünün geliflmesi

                                       K    üreselleflme ile birlikte artan re-  tenler yanl›fll›klar›n› inatla sürdürürler-
                                            kabette, iflletmeler yada flirketler
                                                                          se ülkemizde iflletmelerin, KOB‹lerin
                                                                          ayakta kalmalar›  elbette söz konusu
                                            sahip olduklar› tüm varl›klar›n›
                                            koruyabilmek için maliyetleri,
                                        sermayeyi, teknolojiyi, iletiflim ve pa-  olamaz.” A¤z›na sa¤l›k Ahmet ARKAN
                                                                          demekten baflka ne denilebilinir.
                                        zarlara ulafl›m olanaklar›n›  ve belki de  Bir baflka arkadafl›mda bütün çabas›na
                                        en önemlisi  risklerini paylaflarak büyü-  karfl›l›k aile flirketinden kurtulup bir
                                        meyi tercih etme durumunda. Bunun  türlü kurumsallaflamad›. ‹flini gerçekten
                                        içinde çözümü çeflitli ortakl›klar kur-  yoktan var etti. Yat›r›mlar nedeniyle al-
                                        mak (flirket evlili¤i) ve stratejik iflbirlik-  d›¤› kredileri geri ödemede zorluklar
                                        leri yapmak zorunda olduklar›n› görü-  yaflad›. ‹flletmesine taze para giriflini
                                        yorlar.                           bir türlü sa¤layamad›. Alan›nda çok ba-
                                        fiirket evlili¤ine farkl› seçenek ise bir-  flar›l› olmas›na karfl›n borç sarmal›ndan
                                        likte ifl yapma kültürünü yaflama geçir-  bir türlü kurtulamad› sonunda borçlar›-
                                        mek. Birlikte üretmek, birlikte pazarla-  n› ödeyebilmek için 40 y›ll›k iflletmesi-
                                        mak, birlikte satmak...           ni satmak zorunda kald›. Kredi ald›¤›
                                        Tüm bunlar›n ortam›n› sa¤layacak en  banka olumlu yaklafl›m gösterseydi bu-
                                        önemli koflullardan biri de kurumsal-  gün iflini hala sürdürüyor olacakt›.
                                        laflmadan geçiyor.                 Baflta KOSGEB olmak üzere çeflitli kay-
                                        Ülkemizdeki KOB‹’lerin temel sorunla-  naklara göre Türkiye’deki iflletmelerin
                                        r›ndan biri de aile flirketi statüsünden  yüzde 85’ini 1-15 kifli çal›flt›ran küçük
             H‹LM‹ DEVEL‹               kurumsal bir yap›ya geçememektir.  iflletmeler oluflturuyor. Bu iflletmeleri-
                                        “Kurumsallaflma” bir flirketin ömür sü-  nin nerdeyse tamam› kurumsallaflama-
             hilmideveli@kobi-efor.com.tr  resinden tutunuz da ulusal ve uluslara-  m›fl aile iflletmeleri. Finansman zorluk-
                                        ras› pazarlarda sürdürebilir rekabet gü-  lar› baflta olmak üzere bilgiyi ve bilgi
                                        cüne sahip olma, katmade¤erli üretim  teknolojilerini iyi kullanamama, Ar-Ge
                                        için Ar+Ge ve yenilikçi ürün alanlar›nda  ye bütçe ay›ramama, inovasyon-yeni-
                  Üretim,               çal›flmalar› baflar›yla sürdürebilmenin  likçili¤i benimseyememe, yeni pazarla-
                                                                          ra aç›lamama, ortak ifl yapma kültürü-
                                        koflullar›n› sa¤layan ve tüm bunlar›n
             pazarlama ve               yaflama geçirilmesini kolaylaflt›ran bir  nü kabullenememenin s›k›nt›s›n› çeki-
                                        olgudur.
                                                                          yor. Bunlar›n üstesinden gelememifl ifl-
           sat›fl konular›nda            Kurumsallaflan bir KOB‹ ya da firma,  letmelerin ulusal ve uluslararas› pazar-
                                        flirket evlili¤i veya stratejik iflbirli¤i sü-
                                                                          larda sürdürebilir rekabet güçleri olabi-
                                        reçlerini iyi yönetebilecek bir konumda  lir mi? Bu iflletmeler uzun y›llar yaflaya-
                 stratejik              olacakt›r. Üretim, pazarlama ve sat›fl  bilir mi? sorular›na verilecek ortak ce-
                                        konular›nda stratejik iflbirliklerini bafla-  vap ise maalesef hay›r. Ülkemizdeki ifl-
              iflbirliklerini            ran iflletmeler, uluslararas› pazarlara  letmelerin ömürlerinin k›sa süreli olma-
                                        aç›lmada ve pazarlarda rekabet güçleri-  lar›n›n en önemli nedenleri bunlar.
                 baflaran                ni art›rmada baflar›l› oldular.    Dünyadaki siyasette, ekonomide ve
                                        Geçti¤imiz günlerde bu konuda baflar›  pazarlardaki geliflmeleri yak›ndan izle-
                iflletmeler,             ve baflar›s›z olan iki arkadafl›mla birlik-  yerek yeni kararlar alma stratejiler be-
                                        te olduk. Her ikisiyle de ayr› ayr›  ko-  lirlemek gerekiyor.
              uluslararas›              nuflma olana¤›n› buldum. Kurumsallafl-  Örne¤in Yunanistan’da bütçe a盤›n›n
                                                                          ciddi boyutlara ulaflmas›, borçlar›n›
                                        ma ve stratejik iflbirli¤ini baflar›yla ger-
                pazarlara               çeklefltirerek  katma de¤erli üretimi ve  ödemede zorluk içine girmesinin getir-
                                        yeni pazarlara aç›lmay› baflar›yla ger-
                                                                          di¤i sorular›n AB üyesi ülkeleri tehdit
              aç›lmada ve               çeklefltiren otomotiv yan sanayi alan›n-  eder boyuta ulaflmas› nedeniyle Al-
                                        da baflar›y› yakalam›fl duayen, de¤erli
                                                                          manya, ‹ngiltere, Fransa, ‹talya, ‹span-
               pazarlarda               dostum Ahmet ARKAN’›n görüfllerini  ya ve Portekiz gibi ülkeler ekonomile-
                                        sizlere aktarmak isterim.
                                                                          rinde bir dizi tasarruf önlemleri almak
                                        “Küresel rekabetin getirdi¤i ac›mas›z-  zorunda kald›lar. Al›nan tasarruf ön-
           rekabet güçlerini            l›klar, dönem dönem ülkemizin ekono-  lemlerinin parasal tutar› 300 milyar do-
                                        mi yönetiminde ve sanayi stratejilerinin  lar› bulmas› bu ülkelerin iç pazarlar›n-
                art›rmada               zaman›nda belirlenememesi, krizlerde  da da talep azalmalar›na neden olacak
                                        yeterli ve zaman›nda önlem al›nmama-  ve bundan etkilenecek ülkelerin bafl›n-
            baflar›l› oldular.           s› gibi  konularda  yap›lan yanl›fll›klar,  da da Türkiye gelecek.
                                        iflletmelerin karfl›laflt›klar› sorunlar›n  Verilere göre ‹hracat›m›z›n yüzde 50’si
                                        artmas›nda önemli sonuçlar do¤urabili-  Avrupa Birli¤i ülkelerine yap›l›yor.
                                        yor. Bir baflka önemli sorun da baz› ifl-  Özellikle AB ülkelerine yönelik otomo-
                                        letme sahiplerinin ve dünyadaki gelifl-  tiv, g›da, demirçelik, çimento ve teks-
                                        meleri yak›ndan izleyemeyen yönetici-  til–konfeksiyon sektörlerinde üretim
                                        lerin vizyonsuzluk, tutum ve uygulama-  yapan firmalar bu kararlardan olumsuz
                                        lar›ndan kaynaklan›yor. Günümüzde  olarak etkilenecekler. En fazla ihracat
                                        hala  kurumsallaflman›n, birlikte ifl yap-  yap›lan ülkelerin bafl›nda ise Almanya
                                        man›n önemini kavrayamayanlar var.  var. Onu Fransa ve ‹talya izliyor.
                                        Ülkemizde ortakl›k ve birlikte ifl yapma  Ölçe¤i ne olursa olsun üretti¤ini yurtiçi
                                        kültürünün geliflememesinin nedeni ise  ve yurtd›fl›na satan tüm iflletmeler bu
                                        ‘Küçük olsun, benim olsun’ anlay›fl›n-  geliflmeleri göz ard› etmemeliler. Y›llar-
                                        dan, al›flkanl›¤›ndan  bir türlü kurtula-  d›r al›fla geldikleri klasik üretim tarzla-
                                        mad›¤›m›zdand›r.                  r›n›, tek bafl›na ifl yapma ve pazar al›fl-
                                        Ekonomiyi, sanayiyi yönetenler yanl›fl-  kanl›klar›n› terk etmenin bir baflka de-
                                        lar›n› h›zla görüp düzeltmezler, ifllet-  yimle paradigmalar›n› de¤ifltirmenin
                                        melerini ve ifllerini beceriksizce yöne-  zaman› geldi¤ini art›k kabullenmeliler.
           30 KobiEfor A¤ustos 2010
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35