Page 30 - KobiEfor_Subat_2010
P. 30

KAPAK





                                                             ‹ST‹HDAM VE E⁄‹T‹M DENGES‹

                                                                Nitelikli insan gücü ihtiyac›-
                                                             n›n karfl›lanmas›, d›fla aç›lma
                                                             ve uluslararas› rekabet gücünü
                                                             art›rma çabas› içerisinde olan
                                                             ekonomimiz için mesleki ve
                                                             teknik e¤itim hayati bir önem
                                                             tafl›maktad›r. ‹fl gücünün nite-
                                                             lik ve verim düzeyinin yüksel-
           politika ve modelleri oluflturulmalı               tilmesi, sürdürülebilir sosyal
              • ‹yi bir iflgücü planlaması yap›lmal›          ve ekonomik kalk›nman›n des-
              • Ülkemiz ulusal inovasyon politikalarının her  teklenmesi ve h›zland›r›lma-
           alanda entegrasyonu sa¤lanmalı                    s›nda e¤itim çok önemli bir  Nimet Çubukçu
              • Mesleki teknik e¤itim alanında yeni fırsatlar ve  yere sahiptir. Toplumsal ve ev-  Milli E¤itim Bakan›
           potansiyel alanlar yarat›lmal›                    rensel geliflimi yakalamak, de-
              • Bilimsel projelerde patent alma kolaylaflmal›  ¤iflime uyum sa¤lamak, gençlerimizi bilim ve tek-
              • Mesleki ve teknik e¤itimde inovasyon politika-  noloji dünyas›n›n aktif bir üyesi olarak çal›flma
           larının oluflturulması ve uygulanması için özel sek-  hayat›na haz›rlamak için mesleki e¤itime önemli
           tör, üniversite, sivil toplum kuruluflları ve finans  sorumluluklar düflüyor. Hükümet olarak e¤itimi,
           sektörünün iflbirli¤i pekifltirilmeli ve yönlendirilmeli  kalk›nman›n önemli bir unsuru olarak görüyoruz.
              • Siyasi irade ve kamu kurumlarıyla, verimli ve   Mesleki ve teknik e¤itim 2002-2003 y›l›nda yüz-
           sürekli iflleyen diyalog mekanizmalar› kurulmal›   de 28 iken, bugün yüzde 43 oran›ndad›r. 2011 he-
              • Mesleki ve teknik e¤itimde bölgesel farklılıklar  defimiz asgari yüzde 50'dir. Ama as›l hedefimiz, or-
           ve zorluklar ortadan kaldır›lmal›                 taö¤retim ça¤ nüfusumuzun Avrupa Birli¤i ülkele-
              • Mesleki ve teknik e¤itim “ö¤retme-ö¤renme”   rinde oldu¤u gibi yüzde 65 mesleki e¤itim, yüzde
           olmaktan ç›kar›lmal›, “bilme-yapabilme” ye dönüfl-  35 normal ö¤retim. ‹stihdam ve e¤itim dengesini
           meli, eskimifllik terkedilmeli                     böyle oluflturmak istiyoruz.
              • Her düzeyde giriflimcilik e¤itimi sunulmal›
              • Disiplinler arası arafltırma alanlar› geniflletilme-
           li,                                              rak haz›rlanmal›, ihracat teflvikleri, vergi muafiyetle-
              • Mesleki ve teknik e¤itime, sektör ve rekabet  ri, hammadde temini, uygun yerleflim yeri temini, te-
           kavramlar› sokulmal›                             sis ihtiyacının karflılanması, kredi kolaylıkları, teknik
              • Teknoloji yo¤un nitelikteki çok bölgeli     ve iflletme danıflmanlı¤ı gibi, istihdam yaratma flar-
           yatırımlar öncelikle desteklenmeli               t›na ba¤lanm›fl teflviklerle KOB‹’leri desteklemek,
              ● E¤itilmifl iflgücü istihdam eden iflletmeler özel  spesifik bir sosyal politika olarak ortaya konulmal›-
           olarak desteklenmeli                             d›r.
              ● Kamu-üniversite, Finans sektörünün paydafl or-
           takl›klar›n› ço¤altan modeller yarat›lmal›         Sonuç olarak
              ● Bilgiye eriflimi kolaylaflt›ran ve bilgiyi katma de-  ‹stihdam› art›rmak ve iflsizli¤i yeniden, Türki-
           ¤ere dönüfltüren sinerjik bir iletiflim ve iflbirli¤i mo-  ye’nin ekonomik yap›s› için kabul edilebilir olan yüz-
           deli yayg›nlaflt›r›lmal›                          de 8.5-9.5 düzeyinde normallefltirmek için ciddi ve
                                                            acil önemlerin peflpefle al›nmas› gereklidir. En bafla,
              KOB‹ istihdam›                                “giriflimcilik” ve desteklenmesi konulmal›d›r. Teflvik
              Türkiye KOB‹’ler için gereken her fleyi fleklen yap-  ve destekler özellikle istihdam, özellikle genç iflsiz
           t›, ancak fiiliyatta  çok geride kald›. ‹stihdam› art›r-  istihdam› flart›na ba¤lanarak planlanmal›d›r. ‹stih-
           man›n en etkili yöntemi KOB‹’leri desteklemektir.  dam maliyetlerini OECD ortalamas›na indirmek için
           Çünkü bir KOB‹’de bir kiflilik ifl yaratmak için çok  cesur ad›mlar at›lmas› flartt›r. Ve nihayet iflgücünün
           büyük yatırımlara da gerek yoktur. KOB‹’lerin    mesleki formasyonu ve kalifikasyonu için e¤itimde
           yaygınlaflması ile büyük oranda istihdam ya-      görülen olumlu trend h›zland›r›lmal›d›r. ‹flsizlere sos-
           ratılabilecektir. Örne¤in ilave bir kiflinin       yal destek konusu bugünkü darl›¤›ndan ç›kar›lma-
           istihdamı için gerekli ortalama                      l›d›r. Hizmet sektörü KOB‹’leri Türkiye’de KOB‹
           yatırım tutarı KOB‹’lerde sade-                                tan›m› içine ve KOB‹ destekleri kap-
           ce 35.000 dolar iken, bu meb-                                  sam›na al›nal› iki y›l› henüz geçti¤i
           la¤ tarım sektöründe 51.000,                                  için bu sektöre derinlemesine bak›l-
           imalat sanayiinde 77.000, hiz-                               mal›d›r.
           metler sektöründe ise 105.000 do-                            Özel sektöre istihdam cesareti veren
           lard›r.                                                  politikalar üretmek, siyasetin gündemini
              KOB‹’ler için teflvik paketleri özel ola-             doldurmal›d›r.

            30 KobiEfor fiubat 2010
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35