Page 26 - KobiEfor_Subat_2010
P. 26

KAPAK






                                                               MESLEK‹ E⁄‹T‹M C‹DD‹YETLE
                                                                         ELE ALINMALI
                                                                Krizle birlikte h›zla yükse-
                                                             len iflsizli¤in önüne geçebil-
                                                             mek için üretimi art›rman›n
                                                             yetmeyece¤i, yap›sal reformla-
                                                             r›n gerekti¤i aç›kt›r. ‹stihdam
                                                             vergilerinin afl›r› yük olmas›,
                                                             istihdam kanunlar›ndaki afl›r›
                                                             rijitlik, asgari ücretin ve istih-
                                                             dam üzerindeki vergilerin ül-
                                                             kenin her köflesinde eflit ol-
                                                             mas›, meslek e¤itimine yete-
                                                             rince önem verilmemesi sonu-
                                                             cu oluflan yap›sal iflsizlik, üze-  Celal Beysel
                                                             rine e¤ilinmesi gereken konu-  TÜRKONFED Baflkan›
                                                             lard›r. Özellikle tar›mda çal›-
                                                             flan iflgücünün sürekli azald›¤› ve sanayi için be-
                                                             cerili iflgücünün oluflamad›¤› bu ortamda orta ve
                                                             yüksek ö¤renimle birlikte yaflam boyu ö¤renim
                                                             boyutunda da köklü bir mesleki e¤itim reformu
                                                             art›k Türkiye için vazgeçilmez bir konu olarak kar-
                                                             fl›m›zda duruyor.
                                                                ‹flsizli¤in yo¤un olarak yafland›¤› bu dönemde,
                                                             meslek e¤itimi ciddiyetle ele al›nmal› ve tekrar
                                                             büyümeye geçilece¤i dönem için bugünden e¤i-
            AB-27’de ortalama iflsizli¤inin 2010 y›l› sonunda  tim yat›r›m›na özel bir önem verilmelidir. Kaynak
            yüzde 10.3 ile tepe noktas›nda olaca¤› ve y›l içinde  mevcut ‹flsizlik Fonu'nda vard›r, siyasi irade ek-
            toplam 28 milyon Avrupalı’n›n daha iflsiz kalaca¤›  sikli¤i nedeniyle kullan›lmamaktad›r. ‹fl-Kur ve il-
            öngörülmektedir. 2009 yılında iflsizlikten en fazla  gili sivil toplum kurulufllar›na sa¤lanacak fonlarla
            etkilenen AB üyesi ülkeler Baltık devletleri, ‹spanya,  yaflam boyu ö¤renim vizyonuyla meslek e¤itimi
            ‹rlanda ve ‹ngiltere oldular.                    seferberli¤i bafllat›lmal›d›r.
              AB’de 2012 y›l›ndan önce görünür bir düzelme      2010 y›l›nda büyümenin yüzde 3,5–4 seviyele-
            bekleyen yok. Bu nedenle AB 2020 Strateji’si tü-  rinde gerçekleflece¤i düflünülürse, iflsizleri daha
            müyle istihdam merkezli  bir yaklafl›mla haz›rland›.  da s›k›nt›l› günlerin bekledi¤i görülür. Türkiye
            Avrupa hükümetleri iflsizlik rakamlarını hizmetler  2010 y›l›nda da yüksek oranl› iflsizlikle bafl etmek
            sektörü ile eritecek programlar haz›rlamaya bafllad›-  zorunda kalacak.  2009 y›l›nda yüzde 14 seviye-
            lar.                                             lerine ulaflan iflsizlik 2010 y›l›nda da seyrini koru-
                                                             yaca¤a benzer. ‹flin kötüsü, krizde iflsiz kalanlar›n
              Türkiye’nin iflsizli¤i yap›sal                  iflsizlik fonundan yararlanma süreleri sona erince,
              “‹flsizlik” kavram› bir “sosyal sorun olarak” eski  konu daha da vahim bir seyir izleyecektir. Sonuç
            sosyalist ülkelerin “tam istihdam” görünümüne k›-  olarak, ülkenin siyasi dengeleri de göz önüne
            yaslamayla geliflkin Avrupa ekonomileri için, özellik-  al›nd›¤›nda, iflsizlik sorununu hafifletecek önlem-
            le de 1980 sonras› içine girilen “monetarist” yeni  lerin kolay al›namayaca¤›n› söylemek, kehanet
            ekonomik durum nedeniyle türetilmifltir. Ancak art›k  olmaz.
            küresel ekonomik krizden sonra ciddi bir “sosyal
            sorun olarak” Türkiye’nin de gündeminde bafl s›ra-  patlama” s›n›r› olarak tan›mlar. Normal iflsizlikten
            ya oturmufl bulunmaktad›r.                       sapman›n kriterleri ise “Uzun süreli iflsizlik”, “Kalıcı
              ‹flsizli¤in sosyal sorun olarak ele al›nmas› bilim-  iflsizlik” ve “iflini kaybedeni yeniden ifle döndürme
            sel  temelli bir yaklafl›md›r. Hangi ülkenin ne kadar  maliyetindeki yüksek düzey”dir. Bu aç›dan Türkiye
            yüksek bir iflsizlik oran›na dayan›kl› olabilece¤i, ül-  “s›n›r”da oynamaktad›r.
            kenin “gelir da¤›l›m› tablosu’yla ba¤lant›l›d›r.  ‹flsizlik oran› bak›m›ndan resmi rakamlar Türki-
            OECD’nin en son araflt›rmas›na göre Türkiye’de en  ye”de gerçekte oldu¤undan daha düflük ç›kmakta-
            düflük gelirli 14 milyon kifli Yurt ‹çi Has›la’dan yüz-  d›r. Bunun nedeni, iflgücü piyasas›n›n henüz tam
            de 6.1, en yüksek gelirli di¤er 14 milyon kifli yüzde  geliflmemifl olmas›d›r. Türkiye’de “çal›flabilir nü-
            44.4 pay almaktad›r. Aradaki fark 7.3 mislidir. Ulus-  fus”tan olup da iflgücü piyasas›na kat›lan kad›n ora-
            lararas› kabul, bu fark›n 8 misli olmas›n› “sosyal  n› dörte bir, genç oran› ise üçte birdir.

            26 KobiEfor fiubat 2010
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31