Page 32 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 32
UZMAN Baflar›lar› kal›c› hale getirebilmenin
koflullar› yerine getirilmelidir
K üresel mali krizin ülkemizdeki et- Siyasal iktidar sadece kamu borçlar›n›
kileri hep tart›fl›ld›. Say›n Baflba-
yeniden yap›land›rmakla kalmad›, KOS-
GEB desteklerini ayn› gerekçeyle birkez
kan’›n ‘Kriz te¤et geçti’ sözüyle
krizin etkileri kamuoyunda hep
medyatik olarak tart›fl›ld›. Ülkemiz eko- daha devreye soktu.
KOSGEB desteklerinin bütçesi 3 milyar
nomisinde baflta büyüme olmak üzere, lira. Bu kayna¤›n KOSGEB ‘in hedef kit-
üretim ve istihdam, iç ve d›fl pazarlar› lesini oluflturan 3.5 milyonu aflan bir
gösteren tüm verilerde mali krizin ciddi kesime ne denli yetece¤i verilen miktar-
olumsuzluklara neden oldu¤u görüldü. lar›n nas›l bir katk› sa¤layaca¤› düflünül-
Küresel krizin ülkemizde olumsuz olarak se de özellikle esnaf ve sanatkarlar ile
en çok etkiledi¤i kesimlerden biri de hiç küçük iflletmelere can suyu olabilecek
kuflkusuz reel sektör, KOB‹ler. bir miktar olarak görülmelidir.
OSB lerde ve bunun d›fl›ndaki alanlarda Say›n Bakan KOSGEB’i yasal olarak ye-
konufllanm›fl bir çok iflletme, flirket bu niden yap›land›rmadan palyatif çözüm-
süreçte küçülme veya ifllerini geçici de lerle bu kuruma önemli ifllev kazand›ra-
olsa durdurma yoluna gitmifllerdi. Çok ca¤›n› düflünmemeli ve böyle bir bek-
flükür bu olumsuzluklar›n büyükçe bir lenti içine girmemelidir. Do¤rusu yasada
bölümü geride kald›. S›n›rl› da olsa baz› yap›lacak düzenlemelerle KOSGEB’in
sektörlerde ve belirli ifl alanlar›nda s›k›n- yeniden yap›land›r›lmas›d›r.
t›lar devam ediyor. Bir baflka önemli geliflme de 2011 ila
H‹LM‹ DEVEL‹ Geneline bak›ld›¤›nda krizin etkilerinin 2013 y›llar›n› kapsayan “Orta Vadeli
giderek geçti¤i, yine baflta Tekstil sektö-
Program” hedefleri aras›nda rekabet gü-
hilmideveli@kobi-efor.com.tr rü olmak üzere üretim ve ihracat›nda cünün ve istihdam›n art›r›lmas› ile bölge-
olumlu sinyallerin geldi¤ini görmek se- sel geliflme ve geliflmifllik farklar›n›n
vindirici. azalt›lmas› gibi hususlar›n yer almas›d›r.
‹malat sanayinde kapasite kullan›m Program›n prati¤e dönüflmesi için bir an
‹malat sanayinde oranlar›nda belirgin bir art›fl olmas› el- önce somut ad›mlar›n at›lmas› gerekiyor.
bette çok önemli. Tüm bu olumlu gelifl-
Bunun için de yap›lmas› gerekenlerin ba-
kapasite kullan›m melerde iflsizli¤in azalma trendine gir- fl›nda kamuda ve ekonomide mikro ya-
p›sal reformlar›n bafllat›lmas›d›r. Bunla-
meside olumlu de¤erlendiriliyor. Bir bafl-
oranlar›nda belirgin ka olumlu gösterge de ihracattaki art›fl. r› bir kez daha özetlemek gerekirse ör-
ne¤in, Türk Ticaret Kanunu üç y›ld›r Mec-
‹hracatta bir önceki y›l verilerine ve ilk
bir art›fl olmas› alt› ayl›k büyüme verilerine bak›ld›¤›nda lis’te sonuçlanmay› beklemektedir. ‹hra-
cat› olumsuz yönde etkileyen Türk liras›-
AB ülkelerine göre ülkemiz ekonomisin-
elbette çok önemli. de ve sanayisinde olumlu geliflmeler n›n afl›r› de¤erlenmesine yönelik ihracat-
daha net görülebiliyor.(Ara mal ithala-
ç›y› destekleyecek maliyetleri azalt›c› ka-
Tüm bu olumlu t›ndaki art›fla mutlaka dikkat edilmesi rarlar h›zla al›nmal›d›r. Kay›t d›fl›l›¤› önle-
yecek bir vergi reformunun süratle ha-
gerekiyor). Krizin etkilerini azaltabilmek
geliflmelerde amac›yla bir dizi uygulamalar›n olumlu yata geçirilmesidir. Vergi mevzuat›, reel
sonuçlar› verilerde görüldü..
kazançlar›n vergilendirilmesi esas›na da-
iflsizli¤in azalma Önümüzdeki y›l genel seçim yap›lacak. yal›; eflitlik, adalet ve ödenebilirlik ilke-
lerini gözeten, tabana yay›l› biçimde ye-
Baz›lar›na göre seçim gerekçesi baz›lar›-
trendine girmeside na göre de krizin etkilerini tamamen gi- niden düzenlenmelidir. SGK primleri
derebilmek amac›yla Hükümet; krizden mutlaka makul bir orana çekilmeli, elek-
olumlu etkilenen tüm iflletmeler ve yurttafllar›- trik faturalar›na yans›t›lan TRT kat›l›m
m›z›n ödemesi gereken Vergiler ve ce- pay› mutlaka kald›r›lmal›, hammadde ve
de¤erlendiriliyor. zalar›, gümrük vergileri ve idari para ce- makine ithalat›nda KKDF’nin s›f›rlanma
zalar›, SGK primleri ve idari para cezala- ifllemi gerçeklefltirilmelidir. Yat›r›m›n
Bir baflka olumlu r›, ‹l Özel ‹darelerinin çeflitli harç ve kat- önündeki bürokratik engeller kald›r›lma-
k› pay› gibi baz› alacaklar›, belediyelerin l›, Bakanl›klar, kamu kurum ve kurulufl-
gösterge de su ve at›k su alacaklar›, TEDAfi’›n elek- lar›, yerel yönetimler aras›ndaki koordi-
trik alacaklar›, özel elektrik da¤›t›m flir- nasyon sa¤lanmal›d›r. Yeni pazarlara
ihracattaki art›fl. ketlerinin alacaklar›, Yurtkur’un ö¤renim eriflim konusunda ihracatç›ya somut
kredisi alacaklar›, TRT’nin alacaklar›, destekler verilmelidir. Bir yandan ülke-
KOSGEB’in desteklerden kaynaklanan mizde ifl dünyas›n›n bekledi¤i bu mik-
alacaklar›, oda aidat› ücretleri, OSB’lerin ro reformlar gerçeklefltirilirken di¤er
elektrik su ve do¤algaz alacaklar› ile yö- yandan AB ülkelerinin ekonomilerindeki
netim aidatlar›n›n yeniden yap›land›r›la- geliflmeler yak›ndan izlenmelidir. Özellik-
rak ödeme kolayl›¤› getiriyor. le Yunanistan’da bafllayan sonra ‹rlan-
Gerekçesi ne olursa olsun yap›lan ifl da’y› etkileyen, ‹spanya ve Portekiz’i et-
do¤ru ve yerinde bir ad›m.. Ancak vergi kileyece¤i öngörülen ikinci dalga küresel
ve ödemek zorunda oldu¤u tüm ödenti- kriz di¤er AB ülkelerini tedirgin etti ve
leri zaman›nda ödeyenler hatta bu borç- bir dizi kararlar al›yorlar. Bu olas› gelifl-
lar›n› ödeyebilmek için kredi kullanan melere karfl› ülkemizde de ekonomiyi
veya yak›n çevresine borçlanan ifladam›- yönetenler mutlaka farkl› senaryolar ge-
na ve yurttafllara hiçbir avantaj›n sa¤lan- lifltirerek kamuoyunu sürekli bilgilendir-
mam›fl olmas› büyük bir haks›zl›k yap›la- meliler.
rak hem vicdanen hem de ülkeyi yöne- Sonuç olarak ekonomide gelinen nokta-
tenlere güven anlam›nda sak›ncal› bir y› küçümsememekle birlikte baflar›lar›
durum oldu¤unu bir kez daha hat›rlat- kal›c› hale getirebilmenin koflullar› da
makta yarar görüyorum. mutlaka yerine getirilmelidir.
32 KobiEfor Aral›k 2010