Page 29 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 29
mesi, yeni pazarlara yönelik ihracat desteklerinin ar- ÜM‹T BOYNER
t›r›lmas›.
● ● ‹hracatç›lara navlun deste¤inin ço¤alt›lmas›, TÜS‹AD Baflkan›
kurdan kaynaklanan kay›plar›n telafisi, s›n›r kap›lar›- F›rsat› kaç›rmayal›m
na ve limanlara uzak olan illerimizin rekabet deza-
vantajlar›n›n giderilmesi. Türkiye dünyadaki artan önemini
● ● ‹hracat sigortas›n›n tesis edilmesi. sürdürebilmek hatta pekifltirmek
için kendi iç ev ödevlerine odaklan-
Teflviklerde reform talepleri
Teflviklerde reform talepleri mal›d›r. Türkiye için hem kendi eko-
Reform beklentileri içinde ifl dünyam›z›n a¤›rl›kl› nomik konumu, hem demografik
taleplerinden biri de teflvikler ve kamu destekleri f›rsat penceresi, hem siyasi kon-
konusundad›r. fiu talepler oluflmaktad›r: jonktür aç›s›ndan önünde çok
● ● Prim ödemeleri 3-5 y›ll›k periyotlar için tespit önemli bir f›rsat mevcuttur.
edilmeli ve üreticinin ekim dönemindeki ihtiyaçlar›n› E¤itimde, üretimde, teknolojide, alt
karfl›layabilmesi amac›yla avans, prim ve piyasa yap›da ve tabii demokrasisinde ve iç huzurun-
flartlar›na göre ek prim uygulamas›na geçilmeli. daki problemlerini Türkiye’nin çözmesi gereken
● ● Mavi Bayrak uygulamas› denetimleri güçlendiril- bir dönemdeyiz Genel seçimlere kadar uzanan
meli, mavi bayrak alan iflletmelere ek teflvikler uygu- önümüzdeki süreci siyasi partilerimizin vatan-
lanmal›. dafllar›n önüne programlar›n› koymalar› için çok
● ● Kamuda yerli mal› kullan›m› özendirilmeli. de¤erli buluyoruz. Bizim gibi sivil toplum örgüt-
● ● Mevcut teflvik sisteminde baz› flehirler haks›z lerine de hem mikro, hem makro bazda hem
rekabete maruz kald›. Teflvik sistemi yeniden göz- sosyal, hem siyasi konularda çözüm üretmek ve
den geçirilerek, hayvanc›l›k teflvikleri vadi ve havza- hem siyasilerle hem kamuoyu ile paylaflma ve
lara göre, di¤er sektörlerin teflvikleri ise illerin gelifl- fark›ndal›k yaratma görevi düflüyor.
mifllik düzeyleri ile üretim ve pazar avantajlar›na gö- Refah düzeyinin yükseltilmesi, kifli bafl›na gelir
re, gereken yerlerde ilçe detay›nda haz›rlanmal›. düzeyinin AB ortalamalar›na yaklaflmas› ve yeni
● ● Lisansl› depo yat›r›mlar›n›n, yat›r›mlarda devlet istihdam olanaklar›n›n yarat›labilmesi için Türki-
teflviki uygulamalar› çerçevesinde bütün bölgeler 4. ye ekonomisinin y›ll›k yüzde 6 civar›nda bir bü-
Bölge’ye sa¤lanan teflviklerden faydaland›r›lmal›. yüme oran›n› yakalayabilmesi gerekiyor. Bu da
● ● Kurulacak ürün ihtisas borsas›na kurulufl, altya- arz yönlü, yani üretimi etkileyen, tetikleyen po-
p› ve teknik yat›r›mlar› (yaz›l›m gibi sabit yat›r›mlar) litikalar›n gelifltirilmesini gerektiriyor.
için gerekli teflvikler verilmeli.
t›l› ülkeyi kuflatan ve ondan daha dinamik olan bir
Son söz yerine
Son söz yerine
Küresel bütün krizler, o güne kadar gizli kalm›fl Geliflmekte Olan Ülkeler Kufla¤›’n›n varl›¤› oldu. Tür-
kiye bu ikinci kuflak ülkeleri içinde en dikkate de¤er
baz› gerçekleri gün ›fl›¤›na ç›kar›r ve tan›flmam›z› olan 5 ülkeden biri konumuna yükseldi. Türkiye’nin
sa¤lar. Son küresel krizin karfl›m›za ç›kard›¤› flafl›rt›- bu yeni konumuna gerçekleri abartmadan bakt›¤›-
c› gerçeklerden biri de, Japonya dahil geliflmifl 7 Ba-
m›zda flunu görüyoruz: Dünya ekonomisine ve gide-
rek siyasetine a¤›rl›¤›n› koyacak yeni ve büyük bir
YALÇIN SÖNMEZ Türkiye yaratmam›z mümkün ve bunu da ancak tüm
TOSYÖV Baflkan› toplumsal gücümüzü yap›sal reformlara teksif ede-
rek baflarabiliriz.
Seçime ra¤men reform
Türkiye, ekonomisinde tespit etti¤i
t›kanma noktalar›n›, günübirlik ön-
lemlerle de¤il, sonucunu orta ve
uzun vadede alaca¤› bir dizi mikro
reform sayesinde aflabilecektir.
Toplumun hemen bütün kesimle-
rinden ve ekonomik sektörlerden,
kendileri ad›na reform talepleri ile-
ri sürülmüfl ve bunlar iyi-kötü net-
leflmifl bulunmaktad›r. Türkiye’nin ihtiyac› olan
reformlar›n geciktirilmesinin maliyeti, reformla-
r›n yap›lmas›ndaki do¤rudan maliyetin çok üs-
tünde olaca¤›ndan, seçim dönemine girdi¤imiz
bu ortamda siyasi tercihin reformlardan yana
kullan›lmas›nda büyük yarar bulunmaktad›r.
Aral›k 2010 KobiEfor 29