Page 28 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 28
KAPAK
CELAL BEYSEL
TÜRKONFED Yönetim Kurulu Baflkan›
Reformlar›n maliyetini
kazan›mlar› karfl›lar
Türkiye’nin kuvvetli ve sürdürülebilir
bir büyüme süreci içine girmesi için KO-
B‹’lerin dünya ekonomik sistemine en-
tegrasyonunu ve kurumsallaflmas›n›
h›zland›rmal› ve bölgesel farkl›l›klar›
azaltacak politikalar devreye sokulmal›-
d›r. Bu aç›dan kay›td›fl› ile kuvvetli bir
mücadele yürütülerek haks›z rekabetin
önüne geçilirken kay›td›fl›ndan kay›t içi-
ne geçecek olan KOB‹’lere dönük ciddi Denizcilik ve Bal›kç›l›k güç durumda
ve
güç
Denizcilik
durumda
Bal›kç›l›k
bir yeniden yap›land›rma sürecine girilmesi gerek-
lidir. AB’nin “önce küçü¤ü düflün” ilkesi ve özellik- Yaflad›¤› s›k›nt›lar› aflabilmesi için reform ihtiyaç-
le Avrupa Birli¤i Küçük ‹flletmeler Yasas› çerçeve- lar›n› dile getiren Denizcilik ve Bal›kç›l›k sektörümü-
sinde geç ödemeler direktifi benzeri bir yasa Türki- zün beklentileri flu bafll›klarda toplan›yor:
ye’de mutlaka hayata geçirilmelidir. KOB‹ finans- ● ● Kriz nedeni ile yar›m kalm›fl gemilerin teflvik
man›nda önemli bir fayda sa¤layacak olan bu yasa belgesi müddetlerinin 1+1 y›l daha uzat›lmas› sa¤lan-
KOB‹’leri geç ödeme yapan devlet kurumlar›na, be- mal›. Yat›r›m teflvik belgesi ile yüzde 10 veya üzeri
lediyelere ve büyük firmalara karfl› korumaktad›r. oran›nda yap›lm›fl olan yat›r›mlardan vazgeçilebilme-
Yeni Türk Ticaret Kanunu’nun yasalaflmas› ve KO- si ve teflvik belgesinin kapat›labilmesine imkan sa¤-
B‹’lerin krediye erifliminin kolaylaflt›r›lmas› bu süre- lanmal›.
cin olmazsa olmazlar›. Bunlar›n yan› s›ra KOB‹’lerin ● ● Gemi infla sanayine önceleri oldu¤u gibi ihraç
nitelikli genç istihdam›n› kolaylaflt›racak mevzuat edilmek üzere infla edilen gemilere teflvik belgesi
de¤ifliklikleri yap›lmas› da gereklidir. verilmeli veya maliyet düflürmek üzere gerekli des-
Küresel kriz sonras›nda tüm dünya ekonomisinde tek sa¤lanmal›.
bafllayacak olan büyüme süreci önceki dönemden ● ● Denizcilik sektörünün iflletme sermayesi yeter-
farkl› olacakt›r. Küresel makroekonomik dengesiz- sizli¤ini karfl›lamak üzere kredi, kredi yap›land›rma
liklerin azalt›lmas› için tüm ülkelere sorumluluk dü- ve teminat imkanlar› art›r›lmal›. Bu amaçla, Exim-
flecek olan bu dönemde, Türkiye gibi yurtiçi talep bank’›n yan› s›ra di¤er finans kurumlar› da devreye
a¤›rl›kl› olarak büyüyen ülkelerin cari aç›klar›n› sokulmal›.
azaltmaya çal›flt›klar›n› görece¤iz. 2000’li y›llara ha- ● ● Kredibilitesi yüksek, belirli kontratlara dayal›
kim olan h›zl› büyüme sürecinin yerine daha düflük gemi infla yat›r›mlar›n›n sürdürülebilmesi için rotatif
büyüme h›zlar›n›n görülece¤i bu dönemde ülkeler kredilere iliflkin geri ödemelerde refinansman imkan-
aras› rekabet eskisine göre çok daha yo¤unlafla- lar› belirlenmeli.
cakt›r. Bu süreçte makroekonomik istikrar›n korun- ● ● Türkiye’nin AB’ye uyum sürecinde koster filo-
mas› zorunlu olacak, ama tek bafl›na yeterli olma- sunda di¤er ülke gemileri ile rekabet gücü kalmaya-
yacakt›r. Ülkeler rekabet yar›fl›nda öne geçmek için cak. Türk koster filosu, gerekli destekler verilerek
ifl ortamlar›n› iyilefltirmeye mecburdurlar. Daha h›z- yenilenmeli.
l› büyüyebilmek için Türkiye’nin tüm flirketlerinde ● ● Bal›kç›l›k konusu, yurdumuzda avc›l›k bal›kç›l›-
verimlili¤in art›r›lmas›, kurumsallaflman›n h›zland›- ¤›n› da içine alacak flekilde desteklenmeli.
r›lmas› gerekmektedir. Geç ödemelerin önüne geçi- ● ● Denizcilik Müsteflarl›¤›’nca 2006’da yap›lan Ka-
lerek istihdam›n yüzde 80’inine yak›n›n› yaratan botaj Tafl›mac›l›¤› Saha Etüt Çal›flmas› Projesi yürür-
KOB‹’lerin finansman sorunlar›n›n bir nebze gideril- lü¤e konulmal›.
mesi ve rekabet gücünün artmas›, iflsizlikle müca- ‹hracatç› t›kanmay› aflmak istiyor
‹hracatç›
t›kanmay›
istiyor
aflmak
dele için de faydal›d›r. Ayr›ca KOB‹’lerin verimlili¤i-
nin yükselmesi ve rekabet gücünün artmas›, ino- Ekonomisi yüksek cari aç›kla süren bir ülke oldu-
vasyon ve Ar-Ge kapasitesinin geliflmesine, ihraca- ¤umuz için dikkatimizin toplanmas› gereken
t›n artmas›na ve cari ifllemler a盤›n›n azaltmas›na faaliyet alanlar›n›n bafl›nda ihracat geliyor ve
da yard›mc› olacakt›r. Mikroekonomik reformlar›n sektörün talepleri flu iki noktaya yo¤unla-
zorlu¤u, reformun maliyetin tam olarak ölçülmesin- fl›yor:
deki zorluklardan kaynaklanmaktad›r. Ancak bu re- ● ● Eximbank imkanlar›
formlar›n sonucunda büyüme h›z›n›n en az birkaç özellikle yeni ifl yapmaya
puan artacak olmas›, maliyetlerin çok üstünde bir bafllad›¤›m›z ülkelere yönelik
kazan›ma iflaret etmektedir. olarak geniflletilmeli. Al›c› si-
gortas› sisteminin yetkinlefltiril-
28 KobiEfor Aral›k 2010