Page 25 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 25
● ● Anayasal bir kurum haline gelen Ekonomik
Sosyal Konseyin ifllevsel hale getirilmesi
● ● Özel sektörün rekabet gücünü yükseltmek için
kurulan Sanayinin Rekabet Gücünün Gelifltirilmesi
Özel ‹htisas Komisyonu’nun yeniden aktif hale geti-
rilmesi
● ● Ticaret borsalar›n›n da kalk›nma ajanslar›n›n
yönetiminde temsil edilmesinin sa¤lanmas›
● ● Destekleme uygulamas› çerçevesinde borsa
tescili aranmas›n›n bütün ürünlere uygulanmas› ve
haks›z destekleme ödemelerinin sonland›r›lmas›
● ● Kamu al›mlar›nda Türkiye’de üretilen mal al›m-
lar› mekanizmas›na ifllerlik kazand›r›lmas›
Mevzuat reformlar› s›k›nt›l›d›r ● ● Ürün ihtisas borsalar›yla ilgili vergi düzenleme-
Mevzuat reformlar› s›k›nt›l›d›r
Mevzuata iliflkin reformlar›n bafl›nda Türk Ticaret leri ve SPK mevzuat›ndan ayr› yeni bir düzenleme
Kanunu geliyor. Kanun ifl dünyas›n› fleffaf çal›flmaya yap›lmas›
sevkedecektir. Kay›t d›fl› ekonominin oransal mini-
mizasyonu da bununla ilgilidir. Ancak bugünkü yay-
g›n iflletme yap›lar› ve al›flkanl›klar› böyle bir refor-
mun dirençleridir. Çünkü fleffafl›k ayn› zamanda ifl- SANAY‹DE REFORM TALEPLER‹
letmelerin rekabette kulland›klar› baz› avantajlar›n›n
budanmas› anlam›na gelir. l l Ar-Ge merkezlerinin tefl-
Reforma karfl› direnç noktalar›ndan biri de “dev- vikten yararlan›lmas› için
letçilik”ten feragat etmifl olsak bile “merkeziyetçi- gelifltirilmifl olan 50 perso-
lik”ten hala vazgeçmemifl olmam›zd›r. Örne¤in “Böl- nel flart› kald›r›lmal›.
gesel Kalk›nma” temelinde oluflan ve yap›laflan Kal- l l Sanayi kümeleri için ye-
k›nma Ajanslar› merkezi bürokratik yap›n›n yerele terli maddi destek sa¤lan-
tafl›nmas› biçimini alm›fllard›r. Amaçlar›na uygun bir mas› ve OSB benzeri bir
yap›ya dönüfltürülmeleri gerekmektedir. tüzel kiflili¤e kavuflturul-
Piyasa dengeleri sa¤layacak bir Perakende Yasa- mas›.
s› da beklenen reformlar aras›ndad›r. Büyük ma¤a- l l Bedelsiz arsa tahsisinin
zalar küçük iflletmeler için kabus olurken belediye- OSB’lerde yeniden uygulanabilmesi amac›yla ye-
ler hala özel sektörün sahas›nda dolaflmaktad›rlar. ni bir yasal düzenleme yap›lmas›.
Hatta et sektörüne bile el atma e¤ilimi içine girebil- l l ‹llerin mevcut OSB’lerinde yüzde 75 doluluk
mektedirler. sa¤lanmadan yeni OSB’lerin aç›lmas›na izin veril-
fiu çok aç›k ki, Türkiye’de iflgücü piyasas› ‹fl- memesi koflulunun, her kentin özel iktisadi ve
Kur’un bugünkü yap›s› ve tekeliyle dinamikleflme co¤rafi koflullar› dikkate al›narak uygulanmas›.
flans›na sahip olamayacakt›r, çünkü yap› hantald›r. l l Devam eden yat›r›mlarla planlanm›fl, ancak
Yerel odalarla organik bir iflbirli¤i içinde çal›flacak mevcut olumsuzluklar nedeni ile bafllanmam›fl ya-
bir iflgücü takip sistemi yarat›lmas› gerekmektedir. t›r›mlarda yat›r›m süresince kira al›narak yat›r›m
Mevzuat reformlar› bu noktaya da odaklanmal›d›r. maliyetinin artmas›na sebebiyet veren uygulama-
Türkiye’de dolaylı vergilerin toplam vergi gelirle- ya son verilmesi. Kira ödemelerinin, yat›r›m›n kul-
rinin yüzde 53'8’i olmas› gibi çarp›k bir yap› iflle- lan›lmas› sonras›na ertelenmesi.
mektedir. Beyan etti¤i gelirle orantısız harcama ya-
pan ola¤anüstü genifl kesimi vergilendirecek bir ge-
lir idaresi kapasitesi yarat›lamam›flt›r. Gelir-servet-
harcama arasında ba¤lantı kuracak bir sistem yok-
tur. Bu anlamda ifl dünyas›n›n acil gördü¤ü mevzu-
at reformlar› flöyle özetlenebilir:
● ● Türk Ticaret Kanununun ç›kar›lmas›
● ● Borçlar kanununun ç›kar›lmas›
● ● Hukuk muhakemeleri kanununun yenilenmesi
● ● Perakende sektörü kanunu. Perakende sektö-
rünün KOB‹’leri koruyacak bir rekabetçi yap›ya ka-
vuflturulmas›
● ● ‹hracat sigortas› tesisi
● ● Gelir idaresi reformu
● ● Vergi reformu
● ● Mesleki e¤itimin yeniden yap›land›r›lmas› ve
sanayicilerle iflbirli¤ini kapsamas›
Aral›k 2010 KobiEfor 25