Page 24 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 24

KAPAK


                          TANIL KÜÇÜK
                       ‹SO Yönetim Kurulu Bakan›          form alanlar›ndan biri bu-
                                                          dur.
                      Türkiye reformlar›                     Uzun y›llard›r sonuç ala-
                     yapmazsa geri kal›r                  mad›¤›m›z benzer bir mikro
                                                          düzenleme alan› da KKDF
              Bizim perspektifimizden kanaatimizce ülkemiz-  konusudur. ‹stanbul Sanayi
           deki en acil iktisadi reformlar ülkemizdeki yat›r›m  Odas› olarak talebimiz, it-
           ve üretim ortam›n› iyilefltirmeye, rekabet gücünü  halatta, tüketim mal› d›flar›-
           art›rmaya yönelik reformlard›r. Son dönemde kur-  da b›rak›larak, kapasite ra-
           lardaki düflüfl, sanayicimizin özellikle de ihracatç›  porlar›nda belirtilen ham-
           sanayicimizin s›k›nt›lar›n› daha da art›rm›flt›r. ‘Kur-  madde ve makine ithalat›n-
           lardaki düflüfl karfl›s›nda ne yap›labilir?’ sorusu,  da KKDF’nin tamamen kal-
           son dönemde ekonomi gündeminde en çok tart›fl›-  d›r›lmas›d›r.
           lan konulardan biri olmufltur. Mevcut koflullarda,  Ülkemizde üretimde girdi
           kur ve faiz politikas›nda radikal de¤iflikliklere git-  maliyetlerini art›ran etkenlerden biri de istihdam
           mek imkan› oldukça k›s›tl› görünmektedir. Bu nok-  üzerindeki yüklerdir. Bu konuda OECD ortalamas›
           tada, kurdaki düflüklü¤ün rekabet gücünde yaratt›-  ile ülkemiz aras›nda hala 10 puan fark bulunmak-
           ¤› tahribat› telafi etmek üzere elimizde önemli bir  tad›r. Prim yükünde indirimler kademeli olarak
           imkan, rekabet gücünü destekleyecek makro ve   mutlaka devam etmelidir.
           mikro reformlar› süratle gerçeklefltirmektir. Yap›sal  Ülkemizin, sanayimizi de olumsuz etkileyen en
           reformlar konusunda kal›c› düzenlemelere gidilme-  temel sorunlar›ndan biri yüksek orandaki kay›td›fl›
           si rekabet gücümüz aç›s›ndan büyük önem tafl›-  faaliyetlerdir. Kay›td›fl›l›¤›n önlenmesi için toplum-
           maktad›r. Üretim art›fl›n›n, büyümenin devam ede-  sal mutabakata dayal› bir plan yap›lmal› ve belirli
           bilmesi, ekonomideki iyileflmenin kal›c› hale gel-  bir süreçte uygulanmal›d›r. Kay›td›fl› ile mücadele-
           mesi, kazan›mlar›n daha ileriye tafl›nabilmesi için  de en önemli nokta, vergi taban›n› geniflletmeyi
           buralardaki eksiklerin de giderilmesi flartt›r.   hedefleyen bir vergi reformunun süratle hayata ge-
              Sanayimizin temel sorunlar›ndan biri kaynak ya-  çirilmesidir.
           ratma s›k›nt›s› ve sermaye yetersizli¤idir. Nitekim,  D›fl ticaretimizle ilgili önemli bir ihtiyaç, d›fl tica-
           uluslararas› karfl›laflt›rmalarda, ülkemizdeki flirket-  ret dengemizde aç›k verdi¤imiz ülkelerle iliflkileri-
           lerin,  AB, ABD ve OECD ülkelerindeki flirketlere k›-  mizin yeniden ele al›nmas›d›r. Bunun yan›nda Av-
           yasla çok daha yüksek borçluluk oranlar›na sahip  rupa Birli¤i ile yap›lan “Gümrük Birli¤i”nin ihraca-
           olmas› bunun en aç›k göstergesidir. Ülkemizde  t›m›z› zorlaflt›ran yanlar› da mutlaka bir flekilde çö-
           kaynak yaratmadaki s›k›nt›n›n ana nedeni, üretim  züme kavuflturulmal›d›r.
           içinde girdi maliyetlerinin pay›n›n yüksek olmas›-  Bu  reform ve düzenlemeler yap›lmad›¤› takdir-
           d›r. Girdiler içinde, finansman maliyetleri yan›nda,  de, Türkiye’nin ortalama y›ll›k büyüme oran›n›
           enerji maliyetleri de hala yüksek bir paya sahiptir.   bundan önceki y›llarda oldu¤u gibi yüzde 4-5’ler
              Ülkemizde, enerji maliyetlerinin yüksek olmas›n-  aras›nda kalacakt›r. Türkiye, istihdamda kifli bafl›-
           daki etkenlerden biri, enerji fiyatlar› içinde vergi ve  na mili gelirde de OECD ortalamalar›n› yakalaya-
           ilintisiz kesintiler pay›n›n yüksekli¤idir. Mikro re-  mayacakt›r.

                                                             Gecikme reform yapmay› güçlefltirir
                                                                      reform
                                                                                       güçlefltirir
                                                             Gecikme
                                                                              yapmay›
                                                             Kapsaml› reform kapsaml› toplumsal maliyet de-
                                                          mektir. Türkiye'nin gündemini dolduran yapısal re-
                                                          formların bugünkü nesil üzerindeki toplumsal mali-
                                                          yeti geçmiflte yapılm›fl reformlar›n maliyetinden çok
                                                          daha fazla olacakt›r. Reformlar›n yarar olarak geri
                                                          dönüflü “orta ve uzun vadeli”  ise sorun daha da ça-
                                                          tallafl›r. Reformlar› istesek bile, gerçeklefltirecek
                                                          ekonomik güçten yoksun olabiliriz. Bu türden re-
                                                          formlar›n maliyetinin genel olarak onlar elde edile-
                                                          cek yarara daha yak›n olduklar› için, “modernlefl-
                                                          mifl” kesim taraf›ndan ödenmesi beklenir. Demek ki
                                                          reformlara bafllanmas› için gelecekteki faydalar› ad›-
                                                          na bugünkü yükü tafl›maya raz› ve haz›r olundu¤u-
                                                          nun da beyan edilmifl olmas› flartt›r. Aksi halde, ka-
                                                          mu aç›klar›n› art›raca¤› besbelli olan reformlar için
                                                          gerekli kayna¤› kimin nereden karfl›layaca¤› sorusu
                                                          havada kal›r.

          24 KobiEfor Aral›k 2010
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29