Page 24 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 24
KAPAK
TANIL KÜÇÜK
‹SO Yönetim Kurulu Bakan› form alanlar›ndan biri bu-
dur.
Türkiye reformlar› Uzun y›llard›r sonuç ala-
yapmazsa geri kal›r mad›¤›m›z benzer bir mikro
düzenleme alan› da KKDF
Bizim perspektifimizden kanaatimizce ülkemiz- konusudur. ‹stanbul Sanayi
deki en acil iktisadi reformlar ülkemizdeki yat›r›m Odas› olarak talebimiz, it-
ve üretim ortam›n› iyilefltirmeye, rekabet gücünü halatta, tüketim mal› d›flar›-
art›rmaya yönelik reformlard›r. Son dönemde kur- da b›rak›larak, kapasite ra-
lardaki düflüfl, sanayicimizin özellikle de ihracatç› porlar›nda belirtilen ham-
sanayicimizin s›k›nt›lar›n› daha da art›rm›flt›r. ‘Kur- madde ve makine ithalat›n-
lardaki düflüfl karfl›s›nda ne yap›labilir?’ sorusu, da KKDF’nin tamamen kal-
son dönemde ekonomi gündeminde en çok tart›fl›- d›r›lmas›d›r.
lan konulardan biri olmufltur. Mevcut koflullarda, Ülkemizde üretimde girdi
kur ve faiz politikas›nda radikal de¤iflikliklere git- maliyetlerini art›ran etkenlerden biri de istihdam
mek imkan› oldukça k›s›tl› görünmektedir. Bu nok- üzerindeki yüklerdir. Bu konuda OECD ortalamas›
tada, kurdaki düflüklü¤ün rekabet gücünde yaratt›- ile ülkemiz aras›nda hala 10 puan fark bulunmak-
¤› tahribat› telafi etmek üzere elimizde önemli bir tad›r. Prim yükünde indirimler kademeli olarak
imkan, rekabet gücünü destekleyecek makro ve mutlaka devam etmelidir.
mikro reformlar› süratle gerçeklefltirmektir. Yap›sal Ülkemizin, sanayimizi de olumsuz etkileyen en
reformlar konusunda kal›c› düzenlemelere gidilme- temel sorunlar›ndan biri yüksek orandaki kay›td›fl›
si rekabet gücümüz aç›s›ndan büyük önem tafl›- faaliyetlerdir. Kay›td›fl›l›¤›n önlenmesi için toplum-
maktad›r. Üretim art›fl›n›n, büyümenin devam ede- sal mutabakata dayal› bir plan yap›lmal› ve belirli
bilmesi, ekonomideki iyileflmenin kal›c› hale gel- bir süreçte uygulanmal›d›r. Kay›td›fl› ile mücadele-
mesi, kazan›mlar›n daha ileriye tafl›nabilmesi için de en önemli nokta, vergi taban›n› geniflletmeyi
buralardaki eksiklerin de giderilmesi flartt›r. hedefleyen bir vergi reformunun süratle hayata ge-
Sanayimizin temel sorunlar›ndan biri kaynak ya- çirilmesidir.
ratma s›k›nt›s› ve sermaye yetersizli¤idir. Nitekim, D›fl ticaretimizle ilgili önemli bir ihtiyaç, d›fl tica-
uluslararas› karfl›laflt›rmalarda, ülkemizdeki flirket- ret dengemizde aç›k verdi¤imiz ülkelerle iliflkileri-
lerin, AB, ABD ve OECD ülkelerindeki flirketlere k›- mizin yeniden ele al›nmas›d›r. Bunun yan›nda Av-
yasla çok daha yüksek borçluluk oranlar›na sahip rupa Birli¤i ile yap›lan “Gümrük Birli¤i”nin ihraca-
olmas› bunun en aç›k göstergesidir. Ülkemizde t›m›z› zorlaflt›ran yanlar› da mutlaka bir flekilde çö-
kaynak yaratmadaki s›k›nt›n›n ana nedeni, üretim züme kavuflturulmal›d›r.
içinde girdi maliyetlerinin pay›n›n yüksek olmas›- Bu reform ve düzenlemeler yap›lmad›¤› takdir-
d›r. Girdiler içinde, finansman maliyetleri yan›nda, de, Türkiye’nin ortalama y›ll›k büyüme oran›n›
enerji maliyetleri de hala yüksek bir paya sahiptir. bundan önceki y›llarda oldu¤u gibi yüzde 4-5’ler
Ülkemizde, enerji maliyetlerinin yüksek olmas›n- aras›nda kalacakt›r. Türkiye, istihdamda kifli bafl›-
daki etkenlerden biri, enerji fiyatlar› içinde vergi ve na mili gelirde de OECD ortalamalar›n› yakalaya-
ilintisiz kesintiler pay›n›n yüksekli¤idir. Mikro re- mayacakt›r.
Gecikme reform yapmay› güçlefltirir
reform
güçlefltirir
Gecikme
yapmay›
Kapsaml› reform kapsaml› toplumsal maliyet de-
mektir. Türkiye'nin gündemini dolduran yapısal re-
formların bugünkü nesil üzerindeki toplumsal mali-
yeti geçmiflte yapılm›fl reformlar›n maliyetinden çok
daha fazla olacakt›r. Reformlar›n yarar olarak geri
dönüflü “orta ve uzun vadeli” ise sorun daha da ça-
tallafl›r. Reformlar› istesek bile, gerçeklefltirecek
ekonomik güçten yoksun olabiliriz. Bu türden re-
formlar›n maliyetinin genel olarak onlar elde edile-
cek yarara daha yak›n olduklar› için, “modernlefl-
mifl” kesim taraf›ndan ödenmesi beklenir. Demek ki
reformlara bafllanmas› için gelecekteki faydalar› ad›-
na bugünkü yükü tafl›maya raz› ve haz›r olundu¤u-
nun da beyan edilmifl olmas› flartt›r. Aksi halde, ka-
mu aç›klar›n› art›raca¤› besbelli olan reformlar için
gerekli kayna¤› kimin nereden karfl›layaca¤› sorusu
havada kal›r.
24 KobiEfor Aral›k 2010