Page 36 - KobiEfor_Ekim_2010
P. 36
STK
Meral: “Telefonlar›n çalmad›¤›, siparifllerin olmad›¤› dönemde üyelerimizi d›flar›ya
açmaya çal›flt›k. Oturarak zaman geçirilmemesi için yeni pazarlara yönlendirdik.
Yap›lan çal›flmalar neticesinde gördük ki TUSKON üyeleri için krizi f›rsata çevirdik.”
milyar dolar iken bu rakam 2008’de 18 milyar dola- yip s›k dokuyoruz. Ticari geçmifli temiz, karakteri
ra yükseldi. 2009’da 20 milyar dolar› buldu. Türki- sa¤lam kurumlar› ve flah›slar› kabul ediyoruz. Özel-
ye’nin lehine gerçekleflen iflbirli¤inde TUSKON ola- likle etik de¤erlere ba¤l› firmalar› bünyemize al›yo-
rak önemli çal›flmalara imza att›klar›n› belirten R›za- ruz. Referans yoluyla üye say›m›z› art›rmaya özen
nur Meral, flu bilgileri veriyor: “Afrika k›tas›na hep gösteriyoruz. Aksi halde bir flah›s bir ülkeyi kaybet-
mesafeli yaklaflm›fl›z. Bat› ise özellikle Afrika’n›n li- tirir. Afrika’da hata yapma lüksümüz yok. Orta As-
man ba¤lant›l› bölgelerindeki kaynaklar› yüzy›llard›r ya’da Türk imaj› iyi de¤il. Ama Afrika’da ayn› hataya
kullan›yor. Afrika çal›flmalar›na 2006 y›l›nda baflla- düflmemek için elek mekanizmas› kurduk. Geçmiflte
d›k. Bu iflbirli¤i ciddi bir ekonomik potansiyeli hare- hatalar yapsa da kas›t olmayan niyeti iyi giriflimcile-
kete geçirdi. Tevazu yapmaya gerek yok. 2006’da ri tercih ediyoruz.”
çal›flmalara bafllamasayd›k treni kaç›rm›fl olacakt›k.
Ama son vagona yetiflmifl olduk. Art›k görüfltü¤ümüz Kriz yeni pazar aray›fl›nda f›rsat oldu
Afrika ülkeleri bizleri görünce; ‘Türkiye’yi örnek al›- Küresel ekonomik krizin ticarete etkisini merak
yoruz’ diyorlar.” ediyoruz. R›zanur Meral, kriz zaman›nda TUSKON’a
‹flbirlikleri neticesinde Türk ürünlerine ilginin art- olan ilginin artt›¤›n› söylüyor. Krizde firmalar›n, ‘Ne
t›¤›n› dile getiren Meral, özellikle kad›nlar›n Türk olur bize de alternatif pazar öneri’ serzeniflleriyle
tekstiline merakl› oldu¤unu ve Türk markal› giysileri kendilerine geldi¤ini söyleyen Meral, STK olarak da-
prestij olarak gördüklerini söylüyor. ha fazla çal›flarak krizden etkilenmediklerini flöyle
Meral, Türk tekstilinin Afrika’da marka oldu¤unu aktar›yor: “Telefonlar›n çalmad›¤›, siparifllerin olma-
buna TUSKON’un büyük katk› sa¤lad›¤›n› paylafl›yor. d›¤› dönemde üyelerimizi d›flar›ya açmaya çal›flt›k.
Afrika ile Türkiye’nin ticari iflbirli¤inin geliflmesi için Oturarak zaman geçirilmemesi için yeni pazarlara
Türk bankac›l›k sektörünün bölgeye ilgi göstermesi yönlendirdik. Yap›lan çal›flmalar neticesinde gördük
ça¤r›s›nda bulunan Meral, “Afrika’da ortam haz›r. ki TUSKON üyeleri için krizi f›rsata çevirdik.”
Gerek Müslüman gerek gayrimüslim tüm ülkeler Tür-
kiye’nin bölgede olmas›n› istiyor. Bunun için kamu Afrika f›rsatt›r, de¤erlendirelim
bankalar›yla görüflmelerimiz oldu. Umar›m en k›sa TUSKON Afrika Masas› Proje Koordinatörü Timur
zamanda bölgeye yat›r›m yap›l›r” diye konufluyor. T›¤demir ise Afrika Bölgesi ülkelerinin Türk ifladam-
lar›na hep olumsuz yönlerinin tan›t›ld›¤›n›, ticaret
Afrika pazar›nda hata yapma yapmalar›n›n engellendi¤ini fakat geliflmifl ülkelerin
flans›m›z yok bu ülkelerle ciddi anlamdaki ticaret ba¤lant›lar›n› gi-
Afrika pazar›nda dikkatli olunmas› ça¤r›s›nda bu- derek art›rd›¤›n› vurguluyor. T›¤demir, “Biz TUSKON
lunan Meral, Türk giriflimlerin hata yapmamas›n› is- olarak, kabu¤unu k›rmak isteyen ve yurtd›fl›na aç›l-
tiyor. Meral, konuflmas›n› flöyle sürdürüyor: “Çok mak isteyen ifladamlar›m›z›n Afrika f›rsat›n› de¤er-
üye talepleri al›yoruz. Ama TUSKON olarak ince ele- lendirmelerini istiyoruz” diye konufluyor.
36 KobiEfor Ekim 2010