Page 28 - KobiEfor_Ekim_2010
P. 28

KAPAK




                                                              Haluk Ünald›
                                                              PARADIGMA CONSULTANCY
                                                              e-mail: haluk@paradigmam.com
                                                              ‘Bilgi Teknolojileri
                                                              ve ‘Bilgi Sistemleri’
                                                              Biliflim dünyas›nda bilinen ancak
                                                              s›kl›kla telaffuz edilmek istenme-
                                                              yen çok enterasan bir eflitlik vard›r.
                                                              ‹ngilizce (OO + IT = COO) olarak ifade edilen bu
                                                              eflitlikte, OO k›saca ‘Old Organization’ ve Türkçe
                                                              karfl›l›¤› ile ‘Eski Organizasyon’ anlam›na, IT k›sa-
                                                              ca ‘Information Technology’ ve Türkçe karfl›l›¤› ile
                                                              ‘Bilgi Teknolojileri’ anlam›na ve COO da k›saca
                                                              ‘Costly Old Organization’ ve Türkçe karfl›l›¤› ile
                                                              ‘Pahal› ve Eski Organizasyon’ anlam›na gelir.
                                                              Bu eflitlikten aç›kça görülmektedir ki, herhangi bir
                   B‹L‹fi‹M VE VER‹ML‹L‹K                      flirket veya KOB‹, sistemlerini etkin bir hale getir-
                                                              meden bilgi teknolojilerine yat›r›m yapmas› halin-
             Biliflim sektörü büyümeye iki alanda güç sa¤lar.  de sadece masraf etmifl olur ve mevcut problem-
             Birincisi, Biliflimin kendi dikeyinde üretti¤i de¤er  leri de artarak devam eder.
             ve bunu üretme h›z›d›r. Bilgi ve ‹letiflim Teknolo-  Birçok flirket ve KOB‹’mizde flahit oldu¤um gibi,
             jileri firmalar› sanayi firmalar›n›n 50 y›lda kat et-  KOB‹ yöneticilerimiz bilgi teknolojilerine veya k›sa-
             ti¤i mesafeyi, 5 y›l içinde alabilmekte, çok daha  ca bilgisayara yat›r›m yap›p, bafl›na da bir bilgisa-
             düflük sermayelerle büyük sanayi flirketlerinin pa-  yarc› genci oturttu¤unda bütün problemlerini çö-
             zar de¤erlerini yakalayabilmektedir.             zece¤ini san›r, oysa problem daha yeni bafllamak-
             Ayr›ca Bilgi ve ‹letiflim Teknolojileri sektöründe  tad›r. Di¤er bir söyleyifl flekli ile, kurumlarda bilgi-
             çal›flanlar›n ücretleri, di¤er endüstrilerin ortalama  nin yönetiminden ‘Bilgi ‹fllem’ yöneticisini sorum-
             %50 üzerindedir ve ülke refah›n›n geliflmesinde   lu tutmak, stratejik bir hatad›r. ‘Bilgi Teknolojileri’
             daha yüksek etki sa¤lamaktad›r.                  konusunda e¤itim alm›fl genç bir çal›flan, bilgisa-
                                                              yar sistemlerini kullanmay›, ‘Database’ oluflturma-
              e-devletimiz hala yok, bilelim                  y›, verileri depolamay› bilebilir, hatta baz› raporlar
              Türkiye teknoloji kullanımında oldukça iyi bir du-  türetmeyi dahi baflarabilir. Ancak, bu yap›lanlar
           rumda. bakanlıkların kamu kurulufllarının elektronik  bilginin etkin kullan›lmas› anlam›nda kesinlikle ye-
           ortamda varoldukları bir gerçek. Kamu biliflim yat›-  terli de¤ildir. Çok uluslu flirketlerde bilginin yöne-
           r›mlar›n›n son y›llarda büyük bir yo¤unluk kazand›¤›  timinden sorumlu kifli Genel Müdür veya CEO yar-
           da gerçek. Mernis, Vedop, Uyap, Gümrükler gibi, AB  d›mc›s› düzeyinde temsil edilmektedir.
           ülkelerinde dahi olmayan, hatta ihraç edilebilir nite-  Bilginin tepe yönetiminin kararlar›nda etkin olarak
           likte olan projelerimiz var. Ancak bunların genel bir  kullan›labilmesi için öncelikle uygun olarak toplan-
           flemsiye altında toplanarak e-Türkiye  haline getiril-  m›fl olan veri istatistiki olarak analiz edilmeli ve
           mesi henüz yap›lamad›. Mevcut e-Devlet platformu-  daha önceki bilgi birikimi ile birlefltirilmek sureti
           nun güvenli¤i de güven vermiyor. Kamunun ifl yap-   ile yeni bilgilere ulafl›labilmelidir. Bu nedenle, ‘uy-
           ma alıflkanlıklarını de¤ifltirecek bir dönüflüm henüz  gun’ seviyede ve ‘uygun’ flekilde toplanan verinin
           gerçeklefltirilemedi.                               etkin bir flekilde analizini yapmadan kullanmaya
                                                              çal›flmak, kurumlar için en az›ndan kaynak israf›-
                                                              d›r. Dünyadaki bütün ülke ve flirketlerin, bilgiyi
                                                              kullanma anlam›nda, üçe bölünmeye bafllad›¤›n›
                                                              düflünüyorum. Birinci grupda ‘Sat›labilir bilgi üre-
                                                              tenler’, ikinci grupda ‘‹htiyac› olan bilgiyi kendisi
                                                              üreten veya sat›n alabilenler’, son grupda ise ‘Di-
                                                              ¤erleri’ var diyebiliriz.
                                                              ‘Bilgi’ veya ‘Enformasyon’ ça¤›n›n ilk y›llar›n› yafla-
                                                              d›¤›m›z flu günlerde KOB‹ yöneticilerimizin bilgi
                                                              teknolojilerini etkin bir flekilde kullanabilmeleri,
                                                              bu sayede küresel ölçekte rekabet avantaj› elde
                                                              edebilmeleri ve sonuçta ‘Sat›labilir bilgi üretebilen’
                                                              haline gelebilmeleri için ‘zihinsel bir devrime’ ihti-
                                                              yaçlar› vard›r.


            28 KobiEfor Ekim 2010
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33