Page 28 - KobiEfor_Ekim_2010
P. 28
KAPAK
Haluk Ünald›
PARADIGMA CONSULTANCY
e-mail: haluk@paradigmam.com
‘Bilgi Teknolojileri
ve ‘Bilgi Sistemleri’
Biliflim dünyas›nda bilinen ancak
s›kl›kla telaffuz edilmek istenme-
yen çok enterasan bir eflitlik vard›r.
‹ngilizce (OO + IT = COO) olarak ifade edilen bu
eflitlikte, OO k›saca ‘Old Organization’ ve Türkçe
karfl›l›¤› ile ‘Eski Organizasyon’ anlam›na, IT k›sa-
ca ‘Information Technology’ ve Türkçe karfl›l›¤› ile
‘Bilgi Teknolojileri’ anlam›na ve COO da k›saca
‘Costly Old Organization’ ve Türkçe karfl›l›¤› ile
‘Pahal› ve Eski Organizasyon’ anlam›na gelir.
Bu eflitlikten aç›kça görülmektedir ki, herhangi bir
B‹L‹fi‹M VE VER‹ML‹L‹K flirket veya KOB‹, sistemlerini etkin bir hale getir-
meden bilgi teknolojilerine yat›r›m yapmas› halin-
Biliflim sektörü büyümeye iki alanda güç sa¤lar. de sadece masraf etmifl olur ve mevcut problem-
Birincisi, Biliflimin kendi dikeyinde üretti¤i de¤er leri de artarak devam eder.
ve bunu üretme h›z›d›r. Bilgi ve ‹letiflim Teknolo- Birçok flirket ve KOB‹’mizde flahit oldu¤um gibi,
jileri firmalar› sanayi firmalar›n›n 50 y›lda kat et- KOB‹ yöneticilerimiz bilgi teknolojilerine veya k›sa-
ti¤i mesafeyi, 5 y›l içinde alabilmekte, çok daha ca bilgisayara yat›r›m yap›p, bafl›na da bir bilgisa-
düflük sermayelerle büyük sanayi flirketlerinin pa- yarc› genci oturttu¤unda bütün problemlerini çö-
zar de¤erlerini yakalayabilmektedir. zece¤ini san›r, oysa problem daha yeni bafllamak-
Ayr›ca Bilgi ve ‹letiflim Teknolojileri sektöründe tad›r. Di¤er bir söyleyifl flekli ile, kurumlarda bilgi-
çal›flanlar›n ücretleri, di¤er endüstrilerin ortalama nin yönetiminden ‘Bilgi ‹fllem’ yöneticisini sorum-
%50 üzerindedir ve ülke refah›n›n geliflmesinde lu tutmak, stratejik bir hatad›r. ‘Bilgi Teknolojileri’
daha yüksek etki sa¤lamaktad›r. konusunda e¤itim alm›fl genç bir çal›flan, bilgisa-
yar sistemlerini kullanmay›, ‘Database’ oluflturma-
e-devletimiz hala yok, bilelim y›, verileri depolamay› bilebilir, hatta baz› raporlar
Türkiye teknoloji kullanımında oldukça iyi bir du- türetmeyi dahi baflarabilir. Ancak, bu yap›lanlar
rumda. bakanlıkların kamu kurulufllarının elektronik bilginin etkin kullan›lmas› anlam›nda kesinlikle ye-
ortamda varoldukları bir gerçek. Kamu biliflim yat›- terli de¤ildir. Çok uluslu flirketlerde bilginin yöne-
r›mlar›n›n son y›llarda büyük bir yo¤unluk kazand›¤› timinden sorumlu kifli Genel Müdür veya CEO yar-
da gerçek. Mernis, Vedop, Uyap, Gümrükler gibi, AB d›mc›s› düzeyinde temsil edilmektedir.
ülkelerinde dahi olmayan, hatta ihraç edilebilir nite- Bilginin tepe yönetiminin kararlar›nda etkin olarak
likte olan projelerimiz var. Ancak bunların genel bir kullan›labilmesi için öncelikle uygun olarak toplan-
flemsiye altında toplanarak e-Türkiye haline getiril- m›fl olan veri istatistiki olarak analiz edilmeli ve
mesi henüz yap›lamad›. Mevcut e-Devlet platformu- daha önceki bilgi birikimi ile birlefltirilmek sureti
nun güvenli¤i de güven vermiyor. Kamunun ifl yap- ile yeni bilgilere ulafl›labilmelidir. Bu nedenle, ‘uy-
ma alıflkanlıklarını de¤ifltirecek bir dönüflüm henüz gun’ seviyede ve ‘uygun’ flekilde toplanan verinin
gerçeklefltirilemedi. etkin bir flekilde analizini yapmadan kullanmaya
çal›flmak, kurumlar için en az›ndan kaynak israf›-
d›r. Dünyadaki bütün ülke ve flirketlerin, bilgiyi
kullanma anlam›nda, üçe bölünmeye bafllad›¤›n›
düflünüyorum. Birinci grupda ‘Sat›labilir bilgi üre-
tenler’, ikinci grupda ‘‹htiyac› olan bilgiyi kendisi
üreten veya sat›n alabilenler’, son grupda ise ‘Di-
¤erleri’ var diyebiliriz.
‘Bilgi’ veya ‘Enformasyon’ ça¤›n›n ilk y›llar›n› yafla-
d›¤›m›z flu günlerde KOB‹ yöneticilerimizin bilgi
teknolojilerini etkin bir flekilde kullanabilmeleri,
bu sayede küresel ölçekte rekabet avantaj› elde
edebilmeleri ve sonuçta ‘Sat›labilir bilgi üretebilen’
haline gelebilmeleri için ‘zihinsel bir devrime’ ihti-
yaçlar› vard›r.
28 KobiEfor Ekim 2010