Yeni teknoloji trendleriyle yeniden evrilen; Her işletmenin ihtiyacı; Kurumsal İş Çözümleri
Veri Çağı’nda her ölçekteki işletmenin varlığını geleceğe taşıyabilmesinin ve dijital dönüşüm sürecini yönetebilmesinin yolu ‘Kurumsal İş Çözümleri’nden geçiyor. İşletmeler; yaşadıkları sorunları hızlıca çözmek, iş yapış biçimlerini geliştirmek, hedeflerine hızlı ulaşmak, büyümek, verimlilik, hız, kalite artışı, maliyet ve zaman tasarrufu sağlamak amacıyla ‘Kurumsal İş Çözümleri’ni tercih ediyor. İşletmelerin Kurumsal İş Çözümleri’ni yeniden şekillendiren trendlerin başındaysa; Metaverse, e-ticaret, yeşil ve dijital dönüşümle şekillenen ikiz dönüşüm ve Yapay Zeka geliyor.
Veri Çağı’nda artık her ölçekteki işletmenin sürdürülebilirliği için dijital dönüşüm ilk temel öncelik haline geldi. Güncel teknolojileri düzenli takip edip, işleri, operasyonları, satıştan pazarlamaya, üretimden tedarik zincirine, depodan stok yönetimine, satış sonrasına, müşteri memnuniyetine kadar tüm alanları yönetebilmenin yolu; ‘Kurumsal İş Çözümleri’nden geçiyor.
İşletmeler; yaşadıkları sorunları hızlıca çözmek, iş yapış biçimlerini geliştirmek, hedeflerine hızlı ulaşmak, verimlilik, hız, kalite artışı, maliyet ve zaman tasarrufu sağlamak amacıyla ‘Kurumsal İş Çözümleri’ni tercih ediyor.
Bir iş sürecinin belirli bir sonuç elde etmek amacıyla birbirine bağlı bir dizi görev veya aktiviteden meydana geldiğini belirten uzmanlar, elde edilecek sonucun bir işletmenin iç veya dış müşterileri için değer yaratması ve onlar tarafından yararlı kabul edilmesi gerektiğini vurguluyor. Şirketlerin kurumsallaşması sürecinde kendilerine destek olacak teknolojik çözümler olan ‘Kurumsal İş Çözümleri’nde yeni nesil teknolojiler, şirketlerin bugünü ve geleceği yakalamasını sağlayacak. Dijitalleşen dünyada işletmeler süreçlerini teknolojiye uyumlu hale getirerek çeviklik ve esnekliklerini artırmayı hedefliyor.
Kurumsal İş Çözümleri’ni yeniden şekillendiren trendlerin başında; Metaverse, Yapay Zeka, e-ticaret ve yeşil dönüşümle birlikte yol alan dijital dönüşümün evrildiği ikiz dönüşüm geliyor. Metaverse, tüm iş dünyasına yepyeni teknolojilerin kapılarını hızla aralarken, e-ticaretteki hızlı gelişmeler de inovatif gelişmelerin kaynağı oluyor.
Pandemi ile birlikte son 3 yılda e-ticaretin hızlı yükselişine tanık oluyoruz. Astute Analytica tarafından yayınlanan rapora göre; küresel B2B e-ticaret pazarının 2027 yılına kadar 18.7 milyar dolara ulaşması bekleniyor. 2022-2027 dönemi için açıklanan tahminlere göre, B2B e-ticaret pazarı dünya genelinde yüzde 14 büyüme kaydedecek. İşletmeden işletmeye (B2B) satış modelleri söz konusu olduğunda, alıcıların ihtiyaçlarına göre uyarlanmış kişiselleştirilmiş hizmet platformları yaratmak, zaman ve maliyet avantajını beraberinde getiriyor.
e-ticarette günlük sipariş adedi 12 milyonu aştı
Ticaret Bakanlığı, 2022 yılının ilk 6 aylık e-ticaret verilerini Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) üzerinden açıkladı. Türkiye’de 2022 yılının ilk 6 ayında günlük online mal ve hizmet sipariş adedi 12 milyonu aştı. ETBİS verilerine göre, 2022 yılı ilk 6 ayında sipariş adetleri geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 38 arttı. 2021’in Ocak-Haziran döneminde 1 milyar 654 milyon olan sipariş adedi, 2022’nin aynı döneminde 2 milyar 294 milyona yükseldi. Geçen yıl 9 milyon civarında olan günlük sipariş adedi de bu yıl 12 milyon 744 bin oldu.
Kişi başına e-ticaret harcaması 4 bin 964 TL’ye yükselirken, ortalama sepet tutarı da 152 TL olarak duyuruldu. Dijital platformlarda faaliyet gösteren 488 bin 706 işletmenin 6 aydaki toplam işlem hacmi, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 116’lık artışla 348 milyar TL’ye ulaştı.
Sektörel bazda satış rakamlarındaki artış en fazla yüzde 408 ile havayollarında yaşanırken, artış oranı konaklamada yüzde 344, seyahat ve taşımacılıkta yüzde 236, elektronikte yüzde 176, gıda ve süpermarkette yüzde 124, yemekte yüzde 99, beyaz eşya ve küçük ev aletlerinde ise yüzde 95 olarak gerçekleşti.
Avantajix.com Kurucu Ortağı Güçlü Kayral, işlem adedi ve hacmindeki artışın yılın ikinci yarısında da süreceğini belirterek, “Özellikle Kasım, Aralık ayı kampanyalarının da etkisiyle 2022 sonunda e-ticarette günlük işlem adedi 15 milyona ulaşacaktır. 2022’de yıllık işlem hacminin ise 800-900 milyar TL aralığında olmasını bekliyoruz” dedi.
Metaverse’ün geleceği mobil uygulamalarda yatıyor
Metaverse terimi, sosyal etkileşimleri sanal ortama taşımak isteyen Facebook’un kendini Meta olarak yeniden adlandırması ile hayatımıza girdi. Kağıt peçetelere Selpak ya da tüm ATM’lere Bankamatik denmesi gibi, metaverse konsepti de Meta’nın üzerinde çalıştığı uygulama ile neredeyse eş anlamlı hale geldi. Bu teknoloji devi, şirketin bir departmanının tamamını artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) donanımı, yazılımı ve içeriğinin oluşturulmasıyla görevlendirdi. Ender Özcan, Adjust Senior Vice President of Global Revenue, metaverse’ün ne olduğunu anlatıyor.
Metaverse uygulamaları nedir?
Metaverse uygulamaları, 3D dünyalardan oluşan ağlarda sanal etkileşimler sağlayan uygulamalardır. Günlük hayatınızı oturma odanızın rahatlığından vazgeçmeden sürdürebiliyor ve gerçek insanlarla etkileşime giriyorsunuz. Metaverse’te çalışabilir, etkinliklere katılabilir, film seyredebilir, alışverişe çıkabilir, egzersiz yapabilir, sanal bir dünyayı keşfedebilir ve aynı zamanda diğer metaverse kullanıcılarıyla etkileşimde kalabilirsiniz. Metaverse’ün amacı, kendinizi içinde kaybedebileceğiniz ve gerçek dünyaya çok yakın sanal deneyimleri sunmak. Uygulamanın kendisi, internete bağlı bir cihazda çalışıyor. Metaverse yazılımına bağlı olarak bu bir VR cihazı, bir bilgisayar ya da bir mobil telefon olabilir.
Metaverse’ün temelini oluşturan birkaç unsur vardır: Kişisel avatarlar. Sanal gerçeklik cihazları. Kripto paralar. NFT’ler. Kullanıcıların içinde dolaşabildiği sanal ortam.
Metaverse için bir uygulama var mı?: Birçok metaverse uygulaması zaten şu anda kullanımda. Bunlardan en popüleri; VRChat olarak karşımıza çıkıyor. Steam, Quest, Rift ve Viveport platformlarındaki kullanıcılar, VRChat topluluğu tarafından oluşturulan 25.000’den fazla dünyaya erişebiliyor. Başka bir dünya oluşturma ve keşif platformu da Decentraland. Sanal araziler, giysi tasarımları, avatarlar ve avatar adlarının satıldığı gelişmiş bir sanal pazar yerine sahip Decentraland, metaverse uygulamalarının monetizasyonunun ne kadar kolay olduğuna dair çok iyi bir örnek. The Sandbox, kullanıcıların hem yeni dünyalar oluşturma hem de yeni oyunlar ortaya çıkarmalarını sağlıyor ve onlara Sandbox metaverse’ünü oluşturmak için kullanılan blockchain üzerinde tam kontrol veriyor. Hatta kullanıcılar kendi yarattıkları sanal eşyaları satışa çıkarabiliyorlar. Potansiyel monetizasyon akışlarına dair çok iyi bir örnek olan The Sandbox’ın kurduğu partnerliklerden bazıları şöyle: Adidas, Warner Music Group, deadmau5, Richie Hawtin, Snoop Dogg, Pororo, Shaun the Sheep, The Walking Dead, Atari, PwC Hong Kong, Care Bears ve The Smurfs.
Metaverse mobil ortamda var mı?: Metaverse, tüm ihtişamını hala sadece VR başlıklarında hissettirebiliyor. Bunun başlıca nedeni, ayrıntılı grafiklerin ve kullanıcılarla gerçek zamanlı etkileşimin yüksek bir kompütasyon gücü gerektirmesi. Bunun yanı sıra VR başlıkları, kullanıcıların metaverse’ün onlara sunduğu dünyayı adeta gerçek gibi yaşamasını sağlamak için en yakın deneyimi sunuyor. Metaverse teriminin kullanımı yaygınlaştıkça, birçok uygulama geliştiricisi ve pazarlamacısı uygulamalarının özelliklerini tanıtırken ‘meta’ veya ‘metaverse’ sözcüklerini kullanıyor. Şubat 2022 itibarıyla 500’den fazla uygulama, uygulamalarının açıklamasına veya başlığına ‘metaverse’ anahtar kelimesini eklemiş durumda. Oyunlar, tüm uygulama sektörleri arasında açıklamalarında metaverse’e yer veren 100’den fazla uygulamayla bu geçişe öncülük ediyor. Bazı mobil oyunlar, artırılmış gerçeklik alanında sanal oyun deneyimleriyle kendilerine hızla yer buluyor. Örneğin; Highrise, oyuncuların kendilerine bir avatar oluşturmalarına ve uygulama aracılığıyla sanal olarak ikinci bir hayat yaşamalarına olanak tanıyor. Buna benzer bir şekilde IMVU, oyuncuların etkinliklere ev sahipliği yapmaktan diğer kullanıcılarla buluşmaya kadar geniş bir yelpazedeki sanal deneyimleri ‘yaşamalarını’ sağlıyor. Daha çok fantastik bir temaya sahip ‘gelecek toplumu’nu konu alan Cyberpop ise kullanıcıların içine girdikleri sanal dünyada diledikleri gibi gezmelerini ve kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriklerle sanal bir ekonomiyi deneyimlemelerini amaçlıyor. Zaten varolan oyunlar da metagaming unsurlarını uygulamalarına ekliyor. Bu oyunlar, avatarları, sanal dünyaları ve sanal ekonomileri uygulamalarının oyun akışının merkezine koymaya devam ediyor.
Meta’nın metaverse uygulaması nasıl çalışıyor?: Aralık 2021’de Meta, şirketin ilk metaverse uygulaması olan Horizon Worlds’u yayınladı. Bu platform, Şubat 2022’ye kadar 300.000 kullanıcıya ulaştı ve bu kullanıcılar 100.000’den fazla sanal dünya oluşturdu. Horizon Worlds metaverse’ü, şu anda sadece Oculus Quest ve Oculus Quest 2 VR başlıklarını destekliyor. Oyunun oynama seçenekleri arasında oturarak, ayakta ya da odanın bir bölümünün VR için ayrılması bulunuyor. Horizon Worlds platformundaki kullanıcılar popüler sanatçıların konserlerine katılmanın yanı sıra spor etkinliklerine, komedi gösterilerine ve topluluğun ev sahipliği yaptığı etkinliklere de katılabiliyorlar. Oyunlar ve puzzle’lar, tek başına veya diğer Horizon Worlds kullanıcılarıyla takımlar halinde oynanabiliyor. Kullanıcılar ayrıca içinde girdikleri dünyayı keşfetmenin yanı sıra kendi yaratıcılıklarını da konuşturabiliyorlar. 2022’nin ilk aylarında Mark Zuckerberg’in yaptığı açıklama şöyle: “Bu yıl, Horizon’ın mobil versiyonunu da sunmayı ve metaverse deneyimlerini VR’ın ötesinde daha fazla ekranda sunmayı planlıyoruz.”
Kurumsal İş Çözümleri teknolojilerinden öne çıkanlar
Dijital Çözümler. Yapay Zeka (Al) / Yapay Zeka Teknolojileri. Büyük Veri (Big Data). Nesnelerin İnterneti (IoT) / Endüstriyel Nesnelerin İnterneti (IIoT). Bulut (Cloud) Bilişim / Dağıtılmış Bulut. İkiz dönüşüm. Metaverse / Avatarlar. NFT’ler. Blokzincir (Blockchain) / Kripto paralar. Makine Öğrenmesi (Machine Learning) / Derin Öğrenme (Deep Learning). İş Zekası / Mobil İş Zekası. İş Analitiği. MRP (İhtiyaç Kaynak Planlama) / MRP II (Üretim Kaynak Planlama). MES (Üretim Yönetim Sistemi). PLM (Ürün Yaşam Döngüsü Yönetimi). Üretimde Veri Toplama ve SCADA. Endüstri 4.0. ERP (Kurumsal Kaynak Planlama). CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi). B2B&B2C. PLM (Ürün Yaşam Döngüsü Yönetimi). SCM (Tedarik Zinciri Yönetimi). Finans Yönetimi. Bütçe Yönetimi. Dijital Bankacılık. Mağazacılık Sistemleri. Malzeme Stok Yönetimi. Depo Yönetimi. OT / VT Çözümleri. Sanal Gerçeklik Teknolojileri. Giyilebilir Teknoloji Çözümleri. SEO Hizmetleri. Araç Servis Takibi/ Araç Filo Yönetimi. Satış Yönetimi / Satış Pazarlama Yönetimi / Saha Satış / Mobil Saha Satış Çözümleri. Perakende Satış Noktası Çözümleri. Satış Sonrası Hizmetler / Satış Sonrası Hizmetler Teknik Servis / Servis Yönetimi. HCM (İnsan Kaynakları Yönetimi). Fiziki Varlık Yönetimi. Dijital Varlık Yönetimi. DMS (Doküman Yönetim Sistemi). Simülasyon ve Modelleme. 3 ve 4 Boyutlu (3D ve 4D) Teknolojiler. Proje Yönetimi. Eğitim Yönetimi. Stratejik Planlama. E-Ticaret Uygulamaları. Dış Ticaret Yönetimi. E-Devlet / E-Arşiv / E- Fatura / E-Defter Uygulamaları. EDI (Elektronik Veri Değişimi) Çözümleri. Bakım Yönetimi. Sunucu Sistemleri ve Veri Merkezi Çözümleri. Bilgi Sistemleri Yönetimi. Kurumsal Web Portal Çözümleri. Kurumsal Raporlama Çözümleri. Özel Yazılım Çözümleri. BT Güvenlik Çözümleri / Siber Güvenlik Çözümleri. İş Sürekliliği ve Felaket Kurtarma Çözümleri. ERP-Denetim. Penetrasyon (Sızma) Testi. Mobil ve Temassız Ödeme Sistemleri. Ar-Ge Yazılımları. Proje Yönetimi. Mobil Çözümler. Laboratuvar Çözümleri. Web Sitesi Çözümleri. Üretim Takip Sistemleri ve Teknolojileri. Müşteri ve Tedarikçi Analiz Programları. Depo Otomasyon Çözümleri. Akıllı Depo Sistemleri. Stok Yönetimi. APS (İleri Planlama Sistemleri). Yük Optimizasyon Sistemleri. Satınalma ve Müşteri Sipariş Yönetimi. TMS (Taşıma Yönetim Sistemleri). CMC (Konteyner Yönetim Sistemleri). GPS Sistemleri. Analiz Yazılımları. Elektronik Doküman Yönetim Sistemleri. Otonom Robotik Sistemler. RPA (Robotik Süreç Otomasyonu). Dronelar. Otonom Araçlar. Akıllı Cihazlar ve Akıllı Sistemler / Akıllı Fabrika / Akıllı Ofis. Hiperotomasyon. BPM (Business Process Management-Kurumsal Süreç Yönetimi).
Kurumsal iş çözümleri nedir?
Kurumsal iş çözümleri; “Daha çok kurumsal şirketlerin işlerini gerçekleştirirken ki süreçlerde kendilerine destek olacak teknolojik çözümler” olarak tanımlanıyor.