Markaların franchise fırsatları
Pandemi ile birlikte hızla büyümeye devam eden ve 2022’de 55 milyar dolar hacme koşan Türkiye franchising pazarı, yatırımcı ve girişimcilere fırsatlar vadediyor. Biz de bu sayımızda, Türkiye franchising pazarının öncü ve lider markalarının franchising fırsatlarını anlatmaya başladık.
Franchising, ayrıcalıktan doğan uzun vadeli ve sürekli bir iş ilişkisinin sonucu. Bir ürün veya hizmetin imtiyaz sahibi, ikinci kişiye iş yapma imtiyazı veriyor ve belirli bir süre, belirli şartlar, koşullar dahilinde işin yönetimi ve organizasyonu için know-how sağlıyor.
Franchising sistemiyle çalışan yaklaşık 60 işkolu bulunuyor. Ürün, hizmet veya bilgi birikimine sahip, denenmiş, kanıtlanmış ve başarılı marka, isme sahip olan ve belirli bir bedel karşılığında satış-dağıtım veya işletme hakkı veren taraf, franchisor, franchise alan yatırımcı, girişimci ise franchisee olarak tanımlanıyor.
Pandemide de hızla büyümeye devam eden ve 2022’de 55 milyar dolar büyüklüğe ulaşması beklenen Türkiye franchising pazarı, yatırımcı ve girişimcilere ciddi fırsatlar sunuyor. Sürekli müşteri ve iş fırsatları, ulusal ve uluslararası standartlar ve kalite, markanın; eğitim, üretim, tedarik, lojistik, hukuki, teknik, reklam, Ar-Ge, inovasyon desteği ve gücü, marka bilinirliği, güvenirliliği; bu fırsatlardan bazıları.
Biz de bu ay ki dosyamızda Türkiye franchising pazarının öncü ve lider markalarının franchising fırsatlarını mercek altına almaya başladık. Araştırma dosyamızın ilk bölümünde şu markalar yer alıyor:
TAB Gıda: Hızlı servis restoran zinciri sektöründe dünya markalarıyla faaliyet gösteren TAB Gıda, Burger King®, Sbarro®, Popeyes® ve Arby’s® markalarının Türkiye’deki Master Franchisee’si. TAB Gıda, hızlı servis restoran zincirleri konusundaki deneyim ve birikimlerini Türk Mutfağı kulvarında yeni markaları olan Usta Dönerci® ve Usta Pideci® çatısı altında toplamış.
Yatırım bedeli, Burger King® için 500.000 USD+KDV ’den, Popeyes® için 400.000 USD+KDV’den, Sbarro® için 250.000 USD+KDV’den, Arby’s® için 400.000 USD+KDV’den, Usta Dönerci® için 250.000 USD+KDV’den, Usta Pideci® için ise 150.000 USD+KDV ’den başlıyor. TAB Gıda’nın Sub franchisee’lere verdiği restoran işletmeciliği süreleri; Burger King® ve Arby’s® için 20 yıl, Sbarro®, Popeyes®, Usta Dönerci® ve Usta Pideci® markaları için ise 10 yıl.
Bilgi için: https://www.tabgida.com.tr/tr/franchising/yatirim-sartlari
Atasay: 3 farklı konseptte franchise veriyor, fiyatlar 225.000 dolar ile 1.2 milyon dolar arasında değişiyor. Bir mağazanın yatırımı; büyüklüğü ve lokasyonuna göre ortalama 3-5 yıl arasında geri dönüyor. Atasay için 225.000 dolar, Atasay Shop için 500.000 dolar, Atasay Altın Market için 1.2 milyon dolar yatırım bedeli gerekiyor.
Bilgi için: https://www.atasay.com/franchising-sistemi
Apaz Grup: Bünyesinde Baydöner, PidebyPide ve Bursa İshakbey markalarını bulunduran Apaz Group; Türk mutfağının yöresel lezzetlerini sunuyor. Apaz Group, Pandemi sürecinde franchise’larının cirosundan alınan %5’lik royalty oranını bu süreçte almıyor. Bursa İshakbey markası içinse %5 royalty oranı belirlenmiş. PidebyPide franchise planında AVM ve cadde mağazaları olmak üzere iki model bulunuyor. İsim hakkı bedeli bu döneme özel 75.000 TL+KDV. Bursa İshakbey markasının isim hakkı bedeli: 150.000 TL+KDV. Toplam yatırım maliyeti lokasyon ve m2’ye göre değişiyor, restoran kurulum maliyeti proje aşamasında fiyatlandırılıyor.
Bilgi için: www.apazgroup.com/new/franchising
CarrefourSA: Türkiye’de 41 ilde, 29 hiper, 367 süper, 215 mini, 30 gurme, 36 bayilik ile toplamda 702 market, 11.000 çalışanla günlük ortalama 500.000 müşteriye hizmet veren Avrupa’nın öncü parekende zincirlerinden CarrefourSA’nın, bayilik başvuruları başladı. Sabancı Holding ve Carrefour Group gücüne sahip CarrefourSa’nın açık olan market dönüşümü için gerekli ekipman ve inşaat maliyetleri: 100.000-500.000 TL. Yeni market açılışı için gerekli ekipman ve inşaat m2 maliyetleri; mini format için: 2.500-4.000 TL, süper format için: 2.000-3.000 TL. Banka teminat mektubu: 300.000-1.000.000 TL arasında.
Bilgi için: https://www.carrefourkatalog.com/bayilik/page/1
Domino’s Pizza: 85 ülkede 17.000’den fazla restoranıyla dünyanın en büyük evlere servis restoran zincirlerinden Domino’s Pizza, franchise bedeli, dükkanların yerine m2’sine ve diğer koşullara bağlı olarak 250.000 TL ile 270.000 TL arasında değişim gösteriyor.
Bilgi için: https://franchisefirsatlari.dominos.com.tr
Çengelköy Börekçisi: Yatırım bütçesi minimum 200.000 TL, maksimum 500.000 TL. Proje, pazarlama ve personel eğitimi de sunan Çengelköy Börekçisi, kardan pay almıyor.
Bilgi için: https://cengelkoyborekcisi.com/bayilik-basvurusu/
Çilek Mobilya: Yatırım bütçesi minimum 150.000TL-maksimum 300.000 TL. İlk yatırım için (mağaza, depo, demirbaş) 150.000-300.000 TL işletme sermayesi gerekiyor.
Bilgi için: https://cilek.com/pages/bayi-olmak
Pidem: Türkiye’nin en büyük yerli restoran zincirlerinden HD Holding, Türkiye genelinde 50’den fazla ilde 250 restoranıyla faaliyet gösteriyor, 3.500’ün üzerinde çalışanıyla her yıl 30 milyondan fazla misafir ağırlıyor. Yatırım bedelinin, 500.000 TL+KDV-600.000 TL+KDV’yi bulduğu ifade ediliyor.
Bilgi için: https://pidem.com.tr/franchise
So CHIC: Mücevher sektöründe, Sezgin Group çatısı altında faaliyet gösteren perakende mağazalar zincir markası So CHIC franchise yatırım bütçesi; minimum 500.000 TL+KDV-maksimum 1.000.000 TL+KDV.
Bilgi için: https://www.sochic.com/franchising
Little Caesars Pizza: Anahtar teslim restoranın maliyeti ortalama 800.000 TL+KDV. Little Caesars, adaylardan iş planı istiyor, başarı bulunan adaylardan 10.000 Dolar protokol bedeli alıyor ve eğitim aşamasına geçiyor.
Bilgi için: https://www.littlecaesars.com.tr/franchise/franchisee-olma-sureci
Bargello: Parfüm, vücut spreyi, kolonya, ortam ve araç kokuları gibi farklı ürünleri üreten Bargello, 30 ülkede, 350’den fazla satış noktasıyla faaliyet gösteriyor. Bargello’nun cadde üstü mağaza ve kiosk konsept satış noktaları bulunuyor. Franchise modeliyle büyüyen Bargello’nun yatırım bütçesi minimum 110.000 TL.
Bilgi için: https://www.bargello.com.tr/franchising-s78.html