E-ticaret, büyümede istikrarı yakaladı; Hedef: 400 milyar TL
Pandemi tedbirleri kapsamında vatandaşların alışveriş davranışları çevrimiçine döndü. Süpermarket alışverişi en fazla büyüme sağlayan alan oldu. E-ticaret sektörünün hacmi 2021’in ilk 6 ayında 161 milyar TL’ye ulaştı. Yıl sonunda ise 400 milyar TL’ye ulaşması öngörülüyor.
Dijital dönüşüm sürecinin perakendeye yansıması en iyi e-ticaret sektöründe kendini gösteriyor. Sektörün gelişimi rakamlara yansımış durumda. 2021 yılı ilk 6 ayı itibariyle ülkemizde e-ticaret hacmi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 75.6’lık artışla 161 milyar TL’ye ulaştı. 2021 yılı ilk 6 ayında sipariş adetleri yüzde 94.4 artış ile 850.7 milyon adetten 1 milyar 654 milyon adede yükseldi. Aynı dönemde e-ticaretin genel ticarete oranı ise yüzde 17.6 olarak gerçekleşti. E-ticaretin 148 milyar TL ile yüzde 91.9’u yurt içinde gerçekleşti. Yüzde 4.3’ünü diğer ülkelerin ülkemizden yaptıkları alışverişler, geri kalanını ise vatandaşlarımızın yurt dışından yaptığı alımlar oluşturdu.
Ticaret Bakanlığı Elektronik Ticaret Dairesi Başkanlığı 2021 ilk 6 ay verilerine göre ülkemizde 2021 ilk 6 ayı itibarıyla e-ticaret faaliyetinde bulunan işletme sayısı 321.742. Bu işletmelerin 23.373 adedi, Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi’ne (ETBİS) kayıtlı hizmet sağlayıcı olarak faaliyet gösterirken, 312.532’si e-ticaret pazaryerlerinde faaliyet gösteriyor. ETBİS’e kayıtlı site sayısı ise 28.029’a ulaştı. 14.154 adet işletmemiz kendi sitesinde e-ticaret faaliyetinde bulunmakla birlikte e-ticaret pazaryerlerinde de satış yapıyor.
Sektörün büyümesinde pazarlama stratejilerinin de etkisi büyük. ‘Alışverişte Bekarlar Günü, Kara Cuma, Siber Pazartesi, Yeni Yıl konsepti perakendede haraketliliğe neden oluyor. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, kampanya dönemlerinde online ve fiziksel satışların yüzde 100 artmasını ve yaklaşık 60 milyar TL’lik doping sağlamasını beklediklerini, büyümenin devam etmesi ve yıl sonunda işlem hacminin 400 milyar TL’yi geçeceğini öngörüyor: “ETİD olarak üyelerimizin aracı olarak hizmet verdiği 350 bin KOBİ ile beraber sektör hacminin yüzde 90’ından fazlasını temsil ediyoruz. E-ticaret hizmet sağlayıcıları, yeni iş modelleri, pazaryerleri, ödeme şirketleri, yatırım şirketleri ile sektörün mümkün olduğunca tüm bileşenlerini kapsayan güçlü yönetim kadromuz ile yeni dönemimize hazırız. E-ihracatın artırılması ve KOBİ’lerin e-ticarete kazandırılması en önemli hedeflerimiz arasında yer alıyor.”
Sektörün geleceği ve teknolojileri
Dijital dönüşüm ve tüketici davranışlarının değişmesi sektördeki büyümede gelecek vizyonu da çiziyor. Önümüzdeki dönem sektörde beklenen teknolojik gelişmelere yönelik raporlara göre:
• e-ticarette yapay zeka kullanımının önümüzdeki dönem artması bekleniyor.
• Satış sonrası hizmetler, hızlı teslimat, kolay iade büyümeye olumlu yansıyor.
• Kişiselleştirilmiş özel hizmet tercih edilirliği olumlu etkiliyor.
• AR teknolojilerindeki gelişmelerle tüketiciyi etkiliyor.
• Çok kanallı pazarlama, pazaryeri ve SEO ile kullanıcı deneyimi avantaj sağlıyor.
• Chatbot kullanımın artması bekleniyor.
• Çok kanallı alışverişin artması öngörülüyor.
• Sosyal medya üzerinden alışverişin yaygınlaşması bekleniyor.
• Yapay zeka, sesli sistemler, stoksuz satış, ödeme sistemlerindeki gelişmeleri olumlu etkiliyor.
E-ticaret pazarlaması İçin 6 önemli tavsiye
WorqCompany’nin Pazarlama ve İş Geliştirme Müdürü Oya Öztürk, e-ticaret ile uğraşanların markalarını pazarlama stratejileriyle nasıl büyütebileceklerini özetledi.
Web sitesi: Müşterinin satın alma deneyimini uçtan uca kurgulamanız gereken bu kanal, sizin hakkınızda müşterilere bir bilgi ve ön izlenim kazandırıyor. Kullanışlı ve kolay anlaşılır bir web sitesi tasarlamak markalar için öncelikli konu olmalı. Web sitenizin mobil versiyonunun da çalıştığından emin olmalısınız. Mobil ekranlara uyumlu bir web sitesine sahip olmak sizi her yerde ve tek tıkla erişilebilir kılar. Web sitesi ziyaretçilerinin istatistiklerini takip etmek de işinizle alakalı size önemli içgörüler kazandıracaktır. Üyelik uygulaması ile müşterinin satın alma sürecindeki alışkanlıklarını takip edebilir, favori ürünlerini, satın alma aralıklarını takip ederek onlara özel kampanyalar sunabilirsiniz.
E-ticaret pazar yerleri: Özellikle Trendyol, Hepsiburada, Gittigidiyor, N11, Amazon Türkiye gibi web sitelerinde satış yapabilmek için şirketinizi kurmuş olmanız gerekiyor. E-ticaret pazar yerlerinde yaptığınız her satışın, size puan ve yorum olarak döneceğini unutmayın. Müşterilerinizin deneyimini zenginleştirmek için sağlam ve özenli paketleme, hızlı kargolama gibi konulara önem verin. Müşterilerinize yazacağınız küçük notlar veya aldığı ürüne uygun bir promosyon, onun deneyimini iyileştirecektir.
E-mailing: E-mail pazarlaması sayesinde, hedef kitlenizle bir şey paylaşmak istediğinizde, onlara söylemek için doğrudan gelen kutularına gitme olanağına sahipsiniz. İster bir satışı teşvik etmek ister yeni bir ürün tanıtmak olsun, e-posta pazarlaması size hedef kitlenizle bağlantı kurmanız için doğrudan bir yol sunar. Bu nedenle, bir e-mail listesi oluşturmak işiniz için yapabileceğiniz en iyi şeylerden biri olacaktır.
Dijital reklamlar: Google’ın gelişen reklamcılık ağı ile müşterilerinizin ziyaret ettiği web sitelerinde karşılarına çıkabilir, müşterilerinizin aklında kalan ürünleri satın almaları için teşvik edebilirsiniz. Ayrıca, Facebook ve Instagram reklamcılığıyla markanızın kitlesi olduğunu düşündüğünüz grupları hedefleyerek reklam gösterebilir, bunların sonuçlarını iyileştirebilirsiniz.
Sosyal medyanın gücüne inanın: Sosyal medya hesaplarından işinizi ve markanızı tanıtmak muhteşem bir fikir olarak gözükse de her sosyal medya platformunun kendine ait bir kimliği ve kitlesi olduğunu unutmadan yapılacak planlamaların oyunu değiştireceğini de söylemek gerekir. Örneğin; çocuk oyuncakları satan bir marka için doğru sosyal medya mecrası Instagram iken Twitter’da paylaşım yapmak ve müşteri çekmeye çalışmak vakit kaybı olabilir.
Markanızın sınırlarını zorlayın: Yaptığınız işe inanmanız çok önemli. Markanıza güçlü bir kimlik inşa ettikten sonra o kimliğe güvenerek her adımınızda sizi ileri taşıyacak riskler almayı da unutmamalısınız.
Perakendeciliğin büyümesi bekleniyor
TÜSİAD Perakende Çalışma Grubu’nun Perakendenin Geleceği Araştırma Raporu’na göre perakende sektörünün COVID-19 Pandemisi ile kritik öneminin bir kez daha ortaya çıktığı ve dijitalleşme, insan kaynağı, lojistik ve yatırım alanlarında birçok farklı boyutta dönüşüm sürecine girdiği görülüyor.
• Tüketiciler en çok hijyen ve hızlı teslimat konularına önem veriyor; bu çerçevede sektördeki firmaların daha dinamik ve verimli çalışması gerekiyor. Bu nedenle, gelecekte de e-ticaret ve çok kanallı perakendeciliğin büyümesi bekleniyor.
• Perakendeciler, gündeme gelen kanun ve yönetmelik taslaklarının perakende sektörünün organize ve geleneksel olmak üzere tüm kanalları kapsayacak biçimde bir bütün olarak ele alınması gerektiğini ifade ediyor.
• Pandemiyle birlikte tedarik zincirinde yaşanan değişiklikler, entegrasyonun ve çeşitliliğin önemini artırdığı için lojistik ve kargo taşımacılığı sektörlerinin perakende sektörü için kritik unsurlar olarak devam etmesi öngörülüyor.
• Perakendeciler, sektörde rekabetin artması ve büyümenin hızlanması için nitelikli işgücünün, finansmanın, güvenceli esnek çalışma koşullarının ve verimliliğin önemini vurguluyor.
• Dijitalleşme, büyük veri ve yapay zeka bileşenlerinden oluşan teknolojik dönüşümün sektörde devam etmesi bekleniyor.