KobiEfor Sanayi Ekonomi Dergisi
2016-05-31 00:00:00

Yüksek Teknolojili İhracata Giden Yol…

Hilmi Develi

31 Mayıs 2016, 00:00

İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) tarafından, düzenlenen Metalik Yıldızları Ödülleri töreninin davetlileri arasındaydım.
Başkan Rıdvan Mertöz’e  “Konuşmanızda, ‘Birlik olarak 2015 yılında Türkiye ihracatına 7 milyar dolarlık katkı yaptık. 2016 yılı ihracat hedefimizi 7.1 milyar dolar belirledik. İhracatımızı sayısal olarak artırmayı yeterli görmüyoruz’ dediniz, bu hedefleri nasıl gerçekleştireceksiniz?” soruma, cevap olarak şunları söyledi:
“2014 yılında göreve geldiğimiz günden beri Yönetim Kurulumuz’la üyelerimizin ihracat kapasitelerini artırmalarında ve uluslararası pazarlarda rekabet güçlerini yükseltecek Ar-Ge, yenilikçilik ve tasarım alanlarında geliştirdiğimiz pek çok proje ile kendilerine destek vermeye devam ediyoruz. Hedeflerimizi yakalamak için yeni pazarlar keşfetmemiz, var olan pazarlarımızda ihracatımızı artırmamız gerek.
Sürekli vurguladığımız gibi, ihracatımızı sayısal olarak artırmayı yeterli görmüyoruz. Bu da katmadeğerli ve yenilikçi ürünler üretmekle olur. Bunun yolu ise Ar-Ge, inovasyon, markalaşmak ve endüstriyel tasarımdan geçiyor. Aşama aşama ihraç ettiğimiz ürünler arasında orta-yüksek ve daha sonra da yüksek teknolojili olanların oranını artırmalıyız.
Hangi projeleri başlattınız derseniz; ‘İMMİB Endüstriyel Tasarım Yarışmaları’nı 12. kez düzenledik. Yeni konseptlerde farklı projelerin/tasarımların sanayicilerimizle buluşmasını sağlıyoruz. Tasarımcılarımızın yurtdışı eğitimlerini –Ekonomi Bakanlığımız imkanlarıyla- destekliyoruz, bu yarışmamızdan esinlenerek ETKİ adında -Endüstriyel Tasarımda Toplam Kalite ve İnovasyon- projesini İSTKA desteğiyle hayata geçirdik ve tasarımcılarımızı ve sanayicilerimizi aynı platformda buluşturduk.
Gelecek yıldan itibaren BAKİEL Sektörü (Bağlantı elemanları-el aletleri ve kilitler) için yeni ve farklı bir anlayışla tasarım yarışması başlatıyoruz.
Geçen yıl  4.’sünü düzenlediğimiz Metalik Fikirler Ar-Ge Proje Pazarı yarışmamızda dereceye giren projeleri yine bir ilke imza atarak, 4. Uluslararası Alüminyum Teknolojileri, Makine ve Ürünleri İhtisas Fuarı’nda (Aluexpo 2015) sergileyerek sanayicilerimizle daha uzun süre buluşmalarını sağladık.
Fuar ile eş zamanlı düzenlediğimiz organizasyonda; 80 projeye sanayicilere görücüye çıkma imkanı ve akademisyenler-öğrenciler arasında fikir alışverişi platformu sağladık.  6 projeyi ödüllendirdik, 30 tasarımcıyı yurtdışında prestijli akademilerde eğitime gönderdik.
Katmadeğeri yüksek plastik ve metal ambalaj ürünlerinin geliştirilmesi amacıyla bu sene ikincisini düzenlediğimiz Ambalaj Tasarım Yarışması’nda da 201 tasarım başvurusu aldık, 17 tasarımı ödüllendirdik.
‘ETKİ Projesi’ tasarımcı ve sanayicinin birlikte yeni ürün geliştirdiği pek çok projenin doğmasına, tasarımcı istihdamlarına, dolaylı olarak katmadeğerli ürünlerin Türkiye’de üretilmesine olanak sağladı.
Bu proje ile üretime hazır toplam 17 yenilikçi ürün tasarımı sektöre kazandırıldı. ‘Mutfak ve Ev Eşyaları, Endüstriyel Mutfak Eşyaları, Bağlantı Elemanları-El Aletleri ve Kilit, Yapı Malzemeleri, Alüminyum’ sektörlerinde URGE projelerimiz devam ediyor.
Alüminyum sektörümüze yönelik, sektörün ilgili paydaşları ve üniversiteleri işbirliğiyle sektörün hem katmadeğerli üretim yapmasına yönelik araştırmalar hem de akredite olacak bir laboratuvar kurulması çalışmalarını başlattık.
İMMİB Endüstriyel Tasarım Yarışması’nın 11.’sini düzenledik. Bugüne kadar toplam 3500 proje başvurusu elimize ulaştı, 330’dan fazla proje ödüllendirildi. URGE projeleri de artık bizler ve firmalarımız için vazgeçilmez projeler oldu.
2 yıl içinde 14 yurtdışı ticaret heyeti düzenlerken 12 tane de karar verici nitelikleri olan alım heyetini ülkemize getirdik.
Farklı sektörlerimizin kendileri için büyük önem kazanan 25 yurtdışı fuarlarda milli ve/veya infostand katılımları düzenleyerek üyelerimize hizmet verdik.
5 AB/ISTKA projesi tamamladık ki en son projemizle KOBİ’lerin Rekabetçi Ticari İstihbarat yetkinliklerini artırmayı hedefledik.
Bu projelerle firmalarımız hem oluşturulan küme içinde birbirleriyle güçlü bir sinerji yaratmış oluyorlar hem de kendi başlarına giremeyecekleri zor ve uzak pazarlara giriş yollarını buluyorlar. Böylece kriz ortamında bizleri biraz olsun rahatlatan pazar çeşitlendirmesine destek vermiş oluyoruz.”
Rıdvan Bey’in anlattıkları, orta-yüksek ve daha sonra da yüksek teknolojili ihracat için umut veriyor

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.