İşletmelerin sunucularında biriken verilerin toplanması, analiz edilmesi ve aralarından ‘işe yarar’ olanların ayıklanması işine ‘Veri Madenciliği’ diyoruz. Kurumlardaki büyük ölçekli olarak tanımlanan ve milyonlarca veriye sahip yazılım sistemlerinden, ihtiyacı karşılayacak değerli verilerin elde edilmesi işlemine ‘Veri Madenciliği’ denilmektedir. Veri madenciliğinin en temel amacı bilgi elde etmektir.
Teknolojinin gelişmesi ve yaygınlaşması, beraberinde alışkanlıklarımızı da değiştirdi.
Daha önce fiziksel olarak yaptığımız birçok işi ve işlemi artık bilgisayardan, cep telefonundan ya da tabletten yapıyoruz.
Banka ödemeleri, alışveriş, hastane randevusu alma ve daha birçok işi, telefonun birkaç tuşuna basarak gerçekleştirebiliyoruz.
Telefonumuzla ya da bilgisayarımızla internet üzerinden yaptığımız her işlem sonucunda, karşı tarafta bazı verilerin birikmesini sağlıyoruz.
İşletmelerin sunucularında biriken bu verilerin toplanması, analiz edilmesi ve aralarından ‘işe yarar’ olanların ayıklanması işine ‘Veri Madenciliği’ diyoruz.
Bir başka tanımla bilgisayar biliminin bir alt dalı olan veri madenciliği (data mining) en basit anlatımıyla büyük veri kümeleri arasından işe yarayanları, kullanılabilecekleri ayıklama sürecine verilen isimdir.
Veri madenciliği ibaresinin İngilizce karşılığı; data mining şeklindedir.
Kurumlardaki büyük ölçekli olarak tanımlanan ve milyonlarca veriye sahip yazılım sistemlerinden, ihtiyacı karşılayacak değerli verilerin elde edilmesi işlemine ‘Veri Madenciliği’ denilmektedir. Veri madenciliğinin en temel amacı bilgi elde etmektir. Veri ham ve işlenmemiş kayıt anlamına gelir. Şirketlerin verileri işleyebilmesi, göz önüne alabilmesi ve kritik edebilmesi için verileri bilgiye dönüştürmesi gerekir. Verileri bilgiye dönüştürmek veri madenciliğinin en temel amaçlarındandır. Veri madenciliğinde işe yarar veriler ayıklanır, kümelenir, görüntüler oluşturulur ve son olarak bilgi parçacıklarına dönüştürülür. Bilgi parçacıkları analistler tarafından analiz edilir ve raporlanır. Bu sayede oluşum faaliyetlerine ve etkilerine dair kesin bilgiye sahip olunabilir.
‘Veri Madenciliği’ hangi alanlarda kullanılır?
Veri madenciliği günümüzde neredeyse her alanda, her ölçekten oluşum tarafından kullanılır. Kullanım alan ve amaçları başlıca şu şekildedir:
• Sigortacılık
• Bankacılık
• Pazarlama
• e-Ticaret
• CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi)
• Güvenlik
• Bülten ve Abonelikler
• Bilgisayar sistemleri
• Çapraz satış
• Büyüme ve küçülme tahminleri, analizleri
• Hedef kitlesinin genişletilmesi
• Kampanyalar ve müşterilerin geri tepkisi.
Örneğin; bir e-Ticaret şirketi hangi ürünlerin çok satılacağını, hangi ürünlerin satılmayacağını tahmin edebilmek için veri madenciliğini kullanabilir. Zaman serisi analizi sayesinde e-Ticaret şirketi yılın hangi zamanlarında hangi gruptaki müşterilerin hangi ürün grubuna ilgi gösterdiğini görebilir.
Kimler ‘Veri Madenciliği’ yapabilir?
Veri madenciliği sürecini büyük oranda algoritmalar ve yazılımlar gerçekleştirir. Sürece dayalı algoritmaları ve yazılımları seçen, aşamaları belirleyen ve alınmak istenen bilgiye göre süreci yöneten kişiye ise ‘veri madencisi’ adı verilir. Veri madencisi olabilmek için algoritmalara dair detaylı bilgilere hâkim olmak, raporlama ve analiz süreçlerini bilmek gerekir.
Veri Madenciliği
Paylaş