Asya’da, küresel üretim merkezlerinden ikinci en büyüğü, nüfusu 1.3 milyar, GSYİH’sı 2 trilyon 256 milyar 397 milyon dolar seviyesinde, kişi geliri 1.723 dolar ve büyümesi yüzde 6-10 arasında seyreden Hindistan, aynı üretim havzasında bulunan Türkiye için gelecekle ilgili tüm dış ticaret hayallerine karşılık düşen bir ülke durumundadır. Mevcut ve muhtemel tüm ihracatçılarımızın büyüme stratejilerinde Hindistan mutlaka bulunmalıdır. Bu nedenle bu sayımızın Pazar Ülke dosyasını Hindistan’a ayırdık.
Hindistan ekonomisinde hizmetler sektörünün payı yüzde 58, tarım sektörünün payı yüzde 16 ve sanayinin payı ise yüzde 26 düzeyinde gerçekleşmektedir. Sektörlerde büyüme 2017’de, tarım yüzde 3.0 sanayi yüzde 7.4 ve hizmetler yüzde 8.1 olmuştur.
Hindistan ekonomisinin 2018 büyümesi yüzde 7.7, enflasyonu yüzde 5.3 hesaplandı. Dış ticarette ise; ihracatı, 289.5 milyar dolar, ithalatı da 440.9 milyar dolar oldu. Aleyhte denge -59.0 milyar dolar hesaplandı. (Kaynak: IMF, WB Group)
Yatırımlarda öncelikli alanlar
Hindistan’ın otomatik onay verdiği yatırım alanları:
- Altyapı yatırımları
- İhracat potansiyeli olan malların üretimi
- Büyük istihdam potansiyeli olan yatırımlar
- Kırsal kesimdeki proje yatırımları
- Tarımsal sanayi yatırımları
- Sağlık yatırımları
- Sosyal projeler
- Yeni teknoloji yatırımları.
Serbest Bölgeler
Özel Ekonomik Bölge olarak adlandırılan serbest bölgelerde her çeşit üretim ve hizmet faaliyeti yürütülebilmektedir. Yatırım ve işletme safhasında bütün vergilerden muafiyet sağlanmaktadır. İç piyasaya mal ve hizmet satışı yapılabilmektedir. Yatırımın 5 yıl içinde net döviz kazandırma olarak geri dönüşümü gerçekleşmektedir. ‘İhracat İşleme Bölgeleri’ ve ‘Yazılım Teknoloji Parkları’ da ihracata yönelik faaliyetler için düzenlenmiş diğer serbest bölge çeşitleridir.
‘İhracata Yönelik Birimler’ de bu kapsamdaki farklı bir yaklaşımdır. Bu şirketlerin üretim tesisi herhangi bir yerde olabilir. Üretimin tamamını ihraç etmek zorunluluğu vardır. ‘Ortaklık ve Ruhsatlandırma’ anlaşmaları yaygındır çünkü Hindistan yabancı ortaklıkları sermaye yatırımlarını, yatırım mallarının ithalatını ve teknoloji transferini kolaylaştırmakta ve özendirmektedir.
Hindistan’a ihraç ürünlerimiz
- Mermer ve traverten
- Yağlı tohumlar ve meyveler
- Demirin ve çeliğin hurdaları
- Külçeler
- Motor aksam ve parçaları
- Gümüş
- Tabii boratlar ve konsantreleri
- Karayolu taşıtları aksam, parça ve aksesuarları
- Ev veya çamaşırhane tipi yıkama makinaları
- Ferro alyajlar
- Kuru baklagiller
- Dabaklanmış post ve deriler
- İpliklerin, mensucatın işlenmesi için makinalar
- Plastikten diğer levha, plaka, şerit, film
- Dokuma makinaları (tezgahlar)
- Borular, kazanlar, tanklar, depolar, musluklar, valfler
- Amonyak ve çözeltileri
- Kendine özgü fonksiyonu olan makinalar ve mekanik cihazlar
- Kağıt ve karton döküntü ve kırpıntıları
- Dokunmuş halılar ve diğer yer kaplamaları
- Pamuklu mensucat
- Çikolata ve kakao içeren diğer gıda müstahzarları
- Transmisyon milleri, kranklar; yatak kovanları ve mil yatakları; dişliler ve sistemleri; vidalar; dişli kutuları, volan
- Bulaşık, şişe vb. yıkama ve kurutma makinaları, şişe, kutu çuval vb. doldurma, etiketleme makinaları, ambalaj vb. makinalar
- Demir veya çelikten depo, sarnıç, küvler vb. kaplar (Kaynak:TradaMap)
İhracat potansiyelimiz olan başlıca sektörler
İlaç sanayi hammaddelerinde potansiyel bir pazardır. Zeytinyağı, sert kabuklu meyveler, kuru meyveler başta olmak üzere gıda ürünlerinde büyük potansiyel ihtiva etmektedir. İnşaat-müteahhitlik iki ülke arasında en fazla potansiyel arz eden sektördür.
İhracat potansiyeli yüksek ürünler ise şunlardır:
- Salça ve meyve suları
- Bisküvi, şekerleme, çikolata vb.
- Makarna
- Zeytinyağı
- Kuru ve sert kabuklu meyveler; incir, kayısı, fındık
- Konfeksiyon (kadın ve erkek takım elbise)
- Makine halısı
- Cam eşya
- İnşaat malzemeleri (seramik, fayans, banyo takımları)
- Otomotiv parçaları
- Mobilya (özellikle ev mobilyaları)
- Altın mücevherat
- Tekstil makineleri
- Tekstil kimyasalları
- Kağıt peçete, havlu vb.
Yatırım yapılabilecek sektörler:
- Tarımsal ürün ve gıda işleme
- Mobilya
- Tekstil ve konfeksiyon
- Deri işleme, konfeksiyon ve ayakkabı
- Halı
- İnşaat malzemeleri
- Tekstil kimyasalları
- Otomotiv yan sanayi
- Cam eşya
- Kuyumculuk
- Turizm
- Otelcilik
Dağıtım kanalları
Ülkedeki perakende dağıtım yeri sayısı 12 milyonu geçmiştir. Çoğu Hintli üretici zamanla geliştirdikleri tekrar dağıtım yapan stokçular, toptancılar ve perakendecilerden oluşan üçlü dağıtım ve satış sistemini kullanmaktadır. Toptancılık düşük maliyet, yüksek iş hacmi ve yüzde 4-5’ten başlayan kar payıyla kazançlı iştir. Kentsel bölgelerde daha girişimci perakendeciler kredi ve evlere servis imkanı sağlamaktadırlar. Alışveriş merkezlerinin perakendecilik sektörüne etkisi nedeniyle şimdilerde büyük perakende noktalarında indirimler ve doğrudan teslim gündeme gelmiştir.
Türkiye’nin dış ticaret hedefinde geniş pencere: HİNDİSTAN
Türkiye’nin dış ticaret hedefinde geniş pencere: HİNDİSTAN
Yeryüzünde milyarı aşkın nüfuslu iki pazardan biri ve net ithalatçı konumunda olan Hindistan, Türkiyeli ve hemen her sektörden girişimci ve yatırımcı için mutlaka keşfedilmesi gereken bir fırsatlar ve hayaller ülkesidir; küresel üretim merkezidir ve üretim ekonomisi olmayı amaçlayan Türkiye için ilk hedeflerden biridir.