Süveyş Kanalı açıldığında Osmanlı-Fransız-Mısır ortaklığına İngiltere, olayın önemini anlamadığı için katılmamış, anladığında ise Mısır’ı işgal etmişti. Türkiye-Gürcistan-Azerbaycan ortaklığında yapılan Bakü Tiflis Kars Demiryolu (BTKD) Ekim ayında açıldı, acaba öneminin farkında mıyız?
Farkında olalım diye bir hatırlatma: Kafkasya özel bir tarihtir. “Rusya’nın Güney ucu değil, Türkiye’nin Kuzey ucudur” diye tanımlanmıştır. Geçit vermez Kafkasya’nın hem ‘Güney’i, hem de ‘Kuzey’inde yaşayanlar, “bize geçit ver!” diyerek yüzlerce yıl dua etmişlerdir. Dualar 2017 yılında, ulaşılan teknoloji sayesinde karşılık buldu ve Kafkas geçit verdi!
Olay Bölge için bir dönemeçtir. Bu nedenle Bölge’ye yeniden bakmalıyız. Bakalım:
Hattın kapasitesi yakın vadede 3 milyon yolcu 17 milyon ton yüktür. Toplam uzunluğu 838 kilometre olan demiryolu Bölge’de yük taşımacalığında maliyetleri büyük oranda düşürecek, erişimde zamanı kısaltacaktır. Hattın 76 kilometresi Türkiye’den, 259 kilometresi Gürcistan’dan ve 503 kilometresi ise Azerbaycan’dan geçiyor; buranın on milyonlarca insanını komşulaştıracaktır. Türkiye ile Gürcistan sınır geçişi 5 km.tünelle sağlandı, Kars’ta yaşayan insanımız Tiflis’te kahvaltı yapabilecektir.
BTK demiryolunun önemi Süveyş Kanalı’yla kıyaslanmalıdır.
Türkiye ile Asya, Kafkasya ve Avrupa ülkeleri arasında, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu bağlantısıyla yıllık 50 milyon tona ulaşacak uluslararası taşıma potansiyeli ortaya çıkmaktadır.
Çin’den gelen yük Bakü Tiflis Kars’la orta koridor üzerinden 12-15 günde AB’ye ulaşacak, Londra’dan Pekin’e kesintisiz demiryolu ulaşımı mümkün olacaktır. Çin’den çıkan yüklerin Kazakistan ve Türkmenistan üzerinden Hazar denizi ile Bakü Alat limanına, oradan da Gürcistan ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya iletilmesi sağlanacaktır.
Çin’den Avrupa’ya giden demiryollarının tamamı Rusya üzerinden geçiyor. BTK’nın devreye alınmasıyla, mesafe yaklaşık 7 bin kilometre kısalacaktır. Keza, Türkiye ile Orta Asya ülkeleri arasındaki mevcut yük trafiği de büyük ölçüde bu hatta kayacaktır. O halde, Bölge hem istihdam hem de ticari açıdan canlanacaktır.
BTK Demiryolu ile yan sayfada gördüğümüz üzere 410 milyar dolarlık yıllık ekonomi büyüklüğü olan Kuzey ve Orta Asya ülkelerini Türkiye’ye bağlamaktadır. Mevcut ekonomik yapı, lojistik konum ve tarihsel gelenek üzerinden bakıldığında Türkiye’nin dokuz Kuzeydoğu Anadolu ili, yaklaşık yıllık 12 milyar dolar toplam ekonomileriyle oluşan bu yeni ekonomik bölgeye doğrudan katılmaktadır. Bölge şimdiden, tahmini 105 milyar dolarlık ilave bir ticaret alanı yaratmaktadır. Açılan bu yeni ufuk iş dünyamızın gündemine girecektir ve girmektedir.
Okurlarımızın dikkatine sunarız.
YENİ EKONOMİK BÖLGE ÜLKE YILLIK EKONOMİ BÜYÜKLÜĞÜ
Azerbaycan 40 milyar dolar
Gürcistan 15 milyar dolar
Özbekistan 67 milyar dolar
Kazakistan 240 milyar dolar
Türkmenistan 40 milyar dolar
Kırgızistan 8 milyar dolar
Toplam 410 milyar dolar
TÜRKİYE
Ağrı 1 milyar 100 milyon dolar
Ardahan 320 milyon dolar
Artvin 1 milyar 800 milyon dolar
Bayburt 390 milyon dolar
Bingöl 700 milyon dolar
Erzincan 1 milyar 450 milyon dolar
Erzurum 3 milyar 650 milyon dolar
Iğdır 455 milyon dolar
Kars 1 milyar 190 milyon dolar
Muş 890 milyon dolar
Toplam 11 milyar 952 milyon dolar
Bölge+KDA 421 milyar 952 milyon dolar
Bakü Tiflis Kars Demiryolu (BTKD) tarih yazacak; YENİ EKONOMİK BÖLGE
Bakü Tiflis Kars Demiryolu (BTKD) tarih yazacak; YENİ EKONOMİK BÖLGE
Geçit vermez bilinen Kafkasları delen BTKD, Türkiye’nin Kuzey Doğu Anadolu (KDA) Bölgesi illeri ile Kafkas, Hazar, Orta Asya ülkeleri ekonomilerini birleştiriyor ve 420 milyar doları aşan büyüklükte yeni bir ekonomik bölge ve 105 milyar dolarlık yeni bir ticaret alanı yaratıyor. Bölgeye bakışımızı değiştirelim.