İsmail Gülle
TİM (Türkiye İhracatçılar Meclisi) Yönetim Kurulu Başkanı
Dünya’nın belki de yüz yılda bir karşılaşabileceği Pandemi süreci, oldukça dikkat gerektiren ve kendi içerisinde dinamikleri olan bir dönemdi. Dünya artık yeni normale geçerken, başta dijitalleşme olmak üzere yeni iş yapış şekilleri ön plana çıktı. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) olarak, bu dönemin çok öncesinde dijital dönüşümümüzü tamamlayarak, sürecin getirdiği engelleri birer birer aştık. Bizler, Endüstri 4.0’ın en temel faktörü olan dijitalleşmede önemli projeleri hayata geçirmiş durumdayız. Bir bakıma, on yılda alacağımız dijital mesafeyi bir yıla sığdırdık. Bünyemizdeki Dijital Dönüşüm Ofisi ile işlerimizi dijitale taşıdık.
TİM web sitemiz üzerinden ihracatçılarımız ihtiyaç duyduğu pek çok işlemi online olarak yapabiliyor. İhracat Radarı uygulamamız ile ihracatçılarımızın ürünleri hakkında detaylı analiz, veri ve grafiğe erişmelerine yardımcı oluyoruz. Böylece ürünlerinin, pazarlanabileceği yeni ülkeler ve rekabet avantajına sahip oldukları ürünler hakkında bilgi alınıyor. İhracatçılarımız ayrıca dijital platform üzerinden dünyanın hangi noktasına ürün sağlayacaklar ise bunun için gerekli olan tüm standartlara ve belgelere ulaşabiliyor. İhracatçılarımız ile taşımacılık sektörü arasında dijital köprü vazifesi görecek lojistik portalını da kullanıma sunduk.
TİM olarak Pandemi döneminde, ilklerin öncüsü olmaya devam ettik. 19 aylık dönemde toplamda 73 ülkeye 97 sanal ticaret heyeti gerçekleştirdik. Pek çok kişi, bu tarz işlerin fiziki olmadan gerçekleştirilemeyeceğine inanıyordu, ancak biz, çok önceden tamamladığımız dijital dönüşüm hamlesiyle beraber, sanal ticaret heyetleri ve sanal fuarları alnımızın akıyla tamamladık. Tabii heyet ve fuarların sonuçları, ihracatımıza da yansıdı. Türk ürünleri ve firmalarımız bu heyetlerimiz ile dünyanın dört bir yanına ulaşıyor. Her bir sektörümüzde ihraç mallarımıza talep artarken; Türkiye markası da güç kazanıyor. İhracatımızı daha üst noktaya taşımak için dijitalleşmeye her zamankinden daha çok önem vermemiz gerekiyor. Ürünlerin tasarım ve üretim süreçlerinin tamamen dijital süreçlerde tamamlanabilmesi sayesinde de üretimde optimizasyon ve kaynak verimliliğinde artışlar sağlanmıştır.
Genel ihracatımızda son 12 aylık dönemde 215 milyar doları aşarak; küresel ihracat sahnesinde yeni bir lige çıktık. 5 yıl içerisinde 300 milyar dolar hedefine ulaşmak için, belli alışkanlıklarımızı dönüştürmek zorundayız. Bir yandan konvansiyonel ihracata devam ederken; yeni ihracat metotları geliştirmeli, yeni dönemin getirdiği tüm imkanların önünü açmalıyız. Sınır ötesi e-ticaret ve e-ihracat; büyük bir ivmeyle yükselmeye devam ediyor. 2020 yılında 1 trilyon dolarlık hacme yaklaşan sınır ötesi e-ticaretin, yıl sonunda bu rakamı dahi aşması bekleniyor.
Geçtiğimiz yıl 943 milyon kişi, sınır ötesi e-ticaret yoluyla alışveriş yaptı. Bu rakam 2021’de 1 milyar kişiyi aşacak. 2016 yılında sınır ötesi e-ticaret toplam e-ticaretin yüzde 15’ini oluşturuyordu. Pandemi’nin e-ticaretteki yükselişi hızlandırdığı muhakkak. Firmalarımız bu dönüşüme hızla uyum sağlama noktasında büyük bir başarı gösterdiler. Bizler de dijital dönüşümümüzle ihracatçı firmalarımıza örnek olmaya devam edeceğiz.
“Sınır ötesi e-ticaret ve e-ihracat; büyük bir ivmeyle yükselmeye devam ediyor”
“Sınır ötesi e-ticaret ve e-ihracat; büyük bir ivmeyle yükselmeye devam ediyor”
Genel ihracatımızda son 12 aylık dönemde 215 milyar doları aşarak; küresel ihracat sahnesinde yeni bir lige çıktık. 5 yıl içerisinde 300 milyar dolar hedefine ulaşmak için, belli alışkanlıklarımızı dönüştürmek zorundayız. Bir yandan konvansiyonel ihracata devam ederken; yeni ihracat metotları geliştirmeli, yeni dönemin getirdiği tüm imkanların önünü açmalıyız. Sınır ötesi e-ticaret ve e-ihracat; büyük bir ivmeyle yükselmeye devam ediyor