Türkiye’nin yüzyıllık markaları
Akbank, Deloitte, Sabancı Üniversitesi Yönetici Geliştirme Birimi EDU ve Yüzyıllık Markalar Derneği’nin birlikte yürüttüğü ‘Yüzyıllık Marka Olmak’ araştırması tamamlandı. Araştırmadan yola çıkılarak hazırlanan ‘Yüzyıllık Marka Olmak’ adlı kılavuz kitapta 32 markanın son kuşak temsilcileri ve üst yöneticileri ile yapılan görüşmelere yer veriliyor. Yüzyıllık marka olmayı anlatan marka temsilcilerinin en fazla üzerinde durdukları kavramlar; itibar ve güven ilişkisi olarak öne çıkıyor.
Akbank Perakende Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Bülent Oğuz, “‘Yüzyıllık Marka Olmak’ kılavuz kitabının yeni girişimciler için de ilham verici bir çalışma olacağına inanıyoruz” dedi.
Deloitte Türkiye Ortağı ve Denetim Hizmetleri Lideri Ali Çiçekli, “Çalışmada amacımız, köklü firmalarımızın neyi doğru yaparak nesiller boyu devam eden bir başarıya ulaştıklarını ortaya koymaktı” açıklamasını yaptı.
Sabancı Üniversitesi Yönetici Geliştirme Birimi EDU Direktörü Dr. Cüneyt Evirgen, “Ülkemizde kökleri Osmanlı İmparatorluğu dönemine uzanan asırlık markaların bugüne kadar gelirken neler yaptıklarına ve nelere dikkat ettiklerine yönelik bu araştırmanın bulguları geçmişten bugüne sürdürülebilirlik için öğretici örnekler içermektedir” diye konuştu.
Yüzyıllık Markalar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Engin Tuncer ise şunları söyledi: “Geçmiş, bugün ve gelecek bağını kurmaya katkı sağlayan çalışmalarımızı farklı araştırmalar ve projeler ile geliştirmeye, içerik üretmeye devam edeceğiz.”
Araştırmaya katılan Türkiye’nin yüzyıllık markaları: Ali Muhiddin Hacı Bekir, Apikoğlu, Apraham, Arkas Holding, Beyaz Fırın, Bilol Tekstil, Cemilzade, Çift Geyik Karaca, Davut Selim, Deriş, Elit Çikolata, Emgen Optik, Eyüp Sabri Tuncer, Hafız Mustafa 1864, Hamamcıoğlu Müesseseleri, İlancılık Reklam Ajansı, Karaköy Güllüoğlu, Kifidis, Komili, Konyalı Lokantası, KOSKA Helvacısı, Mahir Gıda, KOSKA Helva, Merter Gıda, Mecit Çetinkaya, Meyer Objects, Pandeli Lokantası, Petek Saraciye, Saffet Abdullah Güllaçları, 1920 Sultanahmet Köftecisi, Splendid Palas, Tevfik Aydın Saat, Vakıf Taşdelen, Vefa Bozacısı..
KOBİ’lerin yüzde 23’ü yeni ürün veya hizmet piyasaya sürdü
Kaspersky’nin yakın tarihli bir araştırmasına göre salgın Mart 2020’de yeni başladığında, Türkiye’de KOBİ’lerin yüzde 23’ü için benzersiz zorlu duruma yanıt vermenin bir yolu yeni ürünler geliştirmekti. Sokağa çıkma yasağı KOBİ’lerin yarısından fazlasının (yüzde 55) mali durumunu sarstı ve birçok maliyet tasarrufu önlemi almak zorunda kaldılar. Bunun ışığında yeni teklifler veya iş fırsatlarına başlamak ve alınan diğer önlemler hayatta kalma çabasının dayanağı oldu.
Krizlere uygun yanıt verme yeteneği, bir işletmenin krizden en iyi şekilde yararlanmasını sağlayabilir. Stanford Graduate School of Business’ta Ekonomi Politikaları Profesörü olan Steven Callander’a göre, “‘Amaç krizi bir yönetim sorunu olarak ele almak’ ve ‘göz önünde olmaktır’.”
Kaspersky Kıdemli Ürün Pazarlama Müdürü Andrey Dankevich, “Türkiye’de işletmelerinin %71’i küresel zorluğa iyi yanıt verdiği konusunda hemfikir. Covid-19 karşıtı kısıtlamalar hala yürürlükte olduğundan ve insanlar pandemi sırasında edinilen dijital alışkanlıkları takip etmeye devam ettiğinden, yanıt olarak piyasaya sürülen ürün ve hizmetlerin alakalı kalacağına inanıyorum” dedi.
Dijital dünyada daha bilgili ve güvenli olmak isteyen şirketler için Kaspersky, çevrimiçi araçlardan nasıl tasarruf edileceğine, müşterilerle iletişim kurulmasına, hassas verilerin korunmasına ve çok daha fazlasına ilişkin ücretsiz kılavuzlar içeren Cybersecurity on a Budget platformunu başlattı.
Türkiye’nin yüzde 94’ü online alışveriş yapıyor
Ipsos tarafından Türkiye’deki 5 bin kişilik katılımcıyla gerçekleştirilen araştırmaya göre, katılımcıların yüzde 94’ü son bir yılda en az bir kez online alışveriş yaptı. Hızlı tüketim ürünlerinde bu oran yaklaşık 70’i buldu. Bir sepete ortalama 186 TL ödendi.
Cisco AppDynamics, pandeminin başlangıcından bu yana tüketicinin dijital hizmetlere olan güveninin arttığını ortaya koyan bir rapor yayımladı. Dünya çapında 13 binden fazla tüketicinin dijital davranışlarını inceleyen araştırmada tüketicilerin artık dijitaldeki kötü alışveriş deneyimine ikinci bir şans vermediği belirtiliyor. Tüketicilerin yüzde 72’sinin ise dijitalleşmeye yatırım yaparak hizmet kalitesini artıran markalara bağlılığının arttığı vurgulanıyor.
Dijitalleşmeye talep yüzde 76’ya yükseldi: EG Bilişim Teknolojileri CEO’su Gökhan Bülbül, “Tüketicilerin yüzde 76’sının şirketlerin dijitalleşmesi konusundaki beklentisi 2020’nin başından bu yana arttı. Dijitaldeki müşteriyle kurulacak doğru ve etkili iletişim, hedef kitleyi büyütecek ve karlılık oranını artıracak en kritik basamaklardan biri. Basamakları sağlam adımlarla çıkmak için marka hedefine uygun olarak geliştirilmiş dijital pazarlama stratejilerinden güç almak, içinde bulunduğumuz dijital çağın bir zorunluluğu” diye konuştu.
Ödemelere yön verecek 7 tüketici trendi
Bu trendler arasında yapay zekalı dijital cüzdanlar, güvenlik endişelerini giderecek token’laştırma teknolojisi, bir yüzük ya da tişörtle alışverişi mümkün kılacak giyilebilir teknolojiler dikkat çekiyor.
İşte yakın geleceğe damga vurması beklenen 7 tüketici trendi: ‘Her kanalda mükemmel deneyim’, ‘Platformlar her ölçekten şirketin ödeme teknolojilerine ulaşımının önünü açacak’, ‘Token’lar ödemeye damga vuracak’, ‘Konuşma ticareti’, ‘Giyilebilir teknolojilerle temassız ödeme yaygınlaşacak’, ‘PIN yerine biyometrik kullanımı artacak’, ‘Yapay zekalı dijital cüzdanlar devreye girecek’.
ESCON’dan ‘Türk Sanayisinin Enerji Verimliliği Raporu’
ESCON Enerji, sanayi tesislerinin enerji verimliliği alanındaki mevcut durumunu ortaya koymak ve yüksek enerji verimliliği potansiyelini harekete geçirebilmek için ‘Türk Sanayisinin Enerji Verimliliği Raporu’ başlıklı bir çalışma hazırladı. Çalışmada yer alan 14 sektördeki 320 işletmenin 137’si İSO ilk 500, 41’i ise İSO ikinci 500 listesinde yer alıyor.
ESCON Enerji Genel Müdürü Onur Ünlü, raporda enerji verimliliği açısından incelenen işletmelerin toplam enerji tüketimlerinin yıllık 6.6 milyon TEP (Ton Eşdeğer Petrol) olduğunu anlattı. Bu işletmelerde yapılacak enerji verimliliği yatırım projelerinin ortalama geri ödeme süresinin 2 yıl 8 ay olduğunu vurgulayan Ünlü, bunun sonucunda elde edilecek emisyon azaltımının ise toplam 1.1 milyon ton karbondioksit olduğuna dikkat çekti. Ünlü, raporda enerji etüdü yapılan işletmelerin faaliyet gösterdiği sektörler olarak bakıldığında ise en yüksek tasarruf potansiyelinin yüzde 67.3 ile ticari binalarda tespit edildiğini, onu 49.9 ile orman ürünleri, yüzde 45.07 ile kağıt ve yüzde 44.7 ile gıda sektörünün izlediğini söyledi.
Pandemi’de piyasalar ve alışveriş
Pandemi’de piyasalar ve alışveriş
Pandeminin Ekonomi Günlüğü’nde Türkiye’nin yüzyıllık markalarını, değişen alışveriş modelini ve KOBİ’lerdeki gelişmeleri ele aldık.